یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸
میراث مکتوب برای حفظ هویت جوانان حفظ شود

استاندار فارس گفت: میراث مکتوب برای حفظ هویت جوانان می‌تواند مؤثر باشد بنابراین باید به ایجاد بسترهای مناسب استفاده از این میراث توجه لازم گردد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در شیراز، محمدهادی ایمانیه در آیین نکوداشت «روز اسناد ملی و میراث مکتوب» و‌ تجلیل از اهداگران برتر، گفت: هم اکنون در سایر کشورهای جهان ساماندهی فضای مجازی مطرح است که آسیب‌های موجود در آن کمتر گردد بر این اساس توجه به گسترش فرهنگ مطالعه و همچنین نشر فرهنگ آثار مکتوب برای نسل امروز مؤثر خواهد بود.
 
استاندار فارس ادامه داد: باید به جامعه هدف اطمینان خاطر داده شود تا آثار مکتوب‌شان به این مرکز اهدا کنند و حتی در صورت کمبود مکان با همکاری برخی دستگاه‌ها می‌توان این مشکل را مرتفع کرد.
 
وی با اشاره به دستخط باقیمانده از امیرکبیر به ناصرالدین شاه مبنی بر جلوگیری از پارتی بازی و برخورد با فرد خاطی، خاطرنشان کرد: احکام و نامه‌های امام خمینی(ره) از جمله میراث مکتوب بازمانده برای درس و راهنمایی نسل امروز است.
 
مدیر اسناد و کتابخانه ملّی منطقه جنوب کشور نیز در این نشست گفت: اسناد مکتوب بخش بزرگی از هویت تاریخی ما به شمار می‌روند که شرایط اجتماعی،فرهنگی، اقتصادی و سیاسی اعصار مختلف به ما معرفی می‌کند.
 
روح‌الله منوچهری افزود: ایران قوی از دل همین اسناد بیرون می‌آید در برخی کشورها به دنبال تهیه اسناد برای احراز هویت تاریخی هستند اما ما باید با وجود میراث غنی اسناد و میراث مکتوب در جهت ساماندهی و ثبت اسناد تلاش کنیم.
 
وی افزود: طبق قانون دستگاه‌های اجرایی موظف هستند که اسناد جاری خود در اختیار این مرکز قرار دهند و پیامد مثبت این روش نگهداری اصولی، علمی و استاندارد اسناد خواهد بود.
 
وی ادامه داد: در سال گذشته ۵۴۶ جعبه سند شامل ۲ هزار و ۶۰۰ پرونده و بیش از ۴۲۲ هزار برگ ساماندهی شده است.
 
منوچهری همچنین از امحای اوراق بیش از ۴۲ میلیون برگ در سال گذشته خبر داد و افزود: در مدت زمان یاد شده بیش از ۷۱ هزار برگ سند رؤیت گردیده که تعداد ۶۰ هزار برگ آن در مرحله اسکن و دیجیتال سازی قرار گرفتند.
 
محمدهادی ناصری طاهری معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور نیز در این نشست‌ با تأکید بر اینکه نسبت به جمع‌آوری اسناد اهتمام لازم داریم، تصریح کرد: مکاتبه با رؤسای دستگاه‌های کشور صورت گرفت که تعداد ۱۵ دستگاه اجرایی همکاری مناسب داشتند.
 
او با اشاره به ارتقای سطح مدیریت اسناد در فعالیت مرکز اسناد ملی، تصریح کرد: تا پایان سال گذشته موجودی اسناد به تعداد یک میلیون و ۶۶۳ هزار افزایش یافت. 
 
در این مراسم همچنین از دستگاه‌های برتر در خصوص تعیین تکلیف بایگانی راکد  و اهداگران برتر میراث مکتوب استان فارس آقایان جعفر هاشمی اهدا کننده ۱۱۳ برگ سند مربوط به دوره قاجاریه، منوچهر چهره‌نگار اهداکننده پنج تابلوی نقاشی دوره قاجار، عبدالرضا خجندی اهدا کننده ۴۵ هزار و ۵۴۴ سند ۱۵۴ قطعه عکس، علی نقی سلاحی اهدا کننده ۲۳۶ جلد کتاب چاپی، ۶ جلد کتاب قدیمی، ۱۰ جلد کتاب چاپی (نفیس)، داریوش نویدگویی اهداکننده تعداد زیادی اسناد و مکاتبات بین تجار استان‌ها، احکام عدلیه و نقشه جامع فارس بزرگ تجلیل شد.
 
به گزارش ایبنا؛ در حاشیه این مراسم نمایشگاهی از اسناد قدیمی به مناسبت روز اسناد ملی و میراث مکتوب در ورودی سالن فرهنگ برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها