جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴
حوزه زنان در جنگ حائز اهمیت است

مهشید اسماعیلی گفت: کتاب‌های دفاع مقدس با محوزیت زنان می‌تواند بسیاری از سوالات و ابهامات را در این حوزه‌ها برای مخاطب برطرف کند

مهشید اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: نویسنده کتاب در توضیح این کتاب گفت: «ماهرخ» اولین کتاب من است که به چاپ رسیده. این کتاب دربردارنده خاطرات سیده ماهرخ حسینی، از درگیری‌های سوریه است. خاطراتی که در سه بخش مجزا، زندگی او را روایت می‌کند. این روایت‌ها از زندگی ماهرخ از روزهای حضور او در وطن آغاز می‌شود. او که آرزوی زندگی در کشوری اروپایی در سر می‌پروراند، در اثر یک اتفاق اجباری، سر از سوریه و دمشق در‌آورده و جنگ سوریه را با تمام اتفاقات شیرین و تلخ به چشم دیده است. او سختی‌های زیادی را دراین راه متحمل شده و حال با چهار فرزند یتیم و بدون حضور همسر، زندگی می‌گذراند...

مهشید اسماعیلی درباره هدف و علاقه خود برای نوشتن کتاب «ماهرخ» گفت: خود من به حوزه زنان و جنگ بسیار علاقه‌مندم و فکر می‌کنم چیزی که در همین ادبیات جنگ مهجور مانده، مربوط به نقش زنان است. اتفاقا در مقدمه کتاب هم این را ذکر کرده‌ام که زنان قهرمانان گمنام جنگ هستند، کتاب ماهرخ همچین حالتی برای من داشت. قهرمان این کتاب یک خانم ایرانی است که در آن شرایط سخت، برای نجات خود خانواده و فرزندانش به تنهایی جنگیده و مقاومت کرده است. کتاب ماهرخ از این جهت برای من اهمیت داشت که ما قرار بود جنگ سوریه را از دیدگاه یک خانم ببینیم، آن هم یک خانم ایرانی نه یک خانم سوری که ساکن آن کشور و آشنا به فرهنگ آن جامعه باشد. این مسئله برای نوشتن این کتاب خیلی برای من حائز اهمیت بود چون ما معمولا جنگ سوریه را از دیدگاه شهدای مدافع حرم و بازماندگان آن حوزه شنیده بودیم و این کاملا یک دید نو و جالب و کم تکراری بود.

نویسنده کتاب ماهرخ درباره کتاب‌هایی که در حوزه جنگ نوشته می‌شود، افزود: این کتاب‌ها می‌تواند بسیاری از سوالات و ابهامات را در این حوزه‌ها برای مخاطب برطرف کند، کمااینکه خود من هم بعد از اینکه کتاب ماهرخ را نوشتم، بسیاری از سوالات و ابهاماتی که در این زمینه داشتم برایم برطرف شد. حتی عواملی که باعث شد جنگ سوریه شکل بگیرد و اتفاقاتی که در این زمینه رخ داده بود هم برایم روشن شد. کارهای مستندی این چنین باعث می‌شود که آیندگان تحلیل و دید درستی نسبت به وقایعی که در گذشته اتفاق افتاده داشته باشند.

وی درباره ادبیات ضد جنگ ادامه داد: در زمینه موضوع ربات ضد جنگ به نظرم همگی ما ضد جنگ هستیم و با وقوع جنگ چه در کشور خودمان و چه در کشورهای دیگر موافق نیستیم. حال مسئله‌ای که وجود دارد که در مورد وقوع جنگ در کشور ایران و یا سوریه این است که مسئله مقاومت مطرح می‌شود. در جنگ تحمیلی ما در حال دفاع از کشور خودمان هستیم و در جنگ سوریه نیست مردم سوریه در حال حفاظت از کشور خود هستند. برای همین است که معتقدند همه ما انسان‌ها در هر کشوری که باشیم به نوعی مخالف رخ دادن جنگ هستیم. به همین دلیل من ادبیات ضد جنگ را چیز عجیب و غریبی نمی‌دانم که بخواهم آن را از سایر حوزه‌ها تفکیک کنم و حس می‌کنم که تقریباً تمام کارها در همین حوزه است و به نظرم همه کارها در حوزه ادبیات ضد جنگ دسته‌بندی می شوند.

اسماعیلی در پایان افزود: برای کتاب‌های آینده در همین حوزه زنان، کتاب رمانی در دست دارم مربوط به حوزه زنان و جنگ در دوران دفاع مقدس است و کتاب خاطراتی هم که در دست دارم درباره شهید مدافع حرم، شهید حسن شاطری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها