جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۴
استقبال مردم وتأثیر حضور کتاب‌‌فروشی‌ها بر فروش و پیشنهاد‌هایی برای نمایشگاه سال آینده

با گذشت دو روز از نمایشگاه کتاب 1402 برخی ناشران معتقدند، استقبال مردمی خوب بوده است و کاهش نسبی فروش در دو روز نخست در بخش مجازی را نشانه تاثیر حضور کتاب‌فروشی‌‌ها ارزیابی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)،‌ سی‌و‌‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که 20 اردیبهشت‌ماه با مشارکت 2 هزار و 700 ناشر داخلی آغاز شده، براساس اعلام علی رمضانی، قائم‌مقام و سخنگوی این دوره از نمایشگاه تا ساعت ۱۳، پنج‌شنبه 21 اردیبهشت‌ماه، حدود ۱۱ میلیارد و 200 میلیون تومان کتاب در بخش مجازی فروش داشت؛ درحالی‌كه این عدد سال گذشته حدود ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون بود.        
گفت‌و‌گوی ایبنا با برخی ناشران درباره دو روز نخست نمایشگاه، دیدگاه‌های متفاوتی درباره دو روز نخست از این رویداد پرداخته است. 

نمایشگاه مجازی در هفته کتاب برگزار شود
حسین مافی، مدیر انتشارات «سایه گستر» درباره حضور مردم در دو روز نخست سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به خبرنگار ایبنا گفت: با توجه به اینکه نمایشگاه یک روز قبل از تعطیلات پایان هفته آغاز شد و شرایط جوی هم ناپایدار بود، استقبال مردمی در روز نخست کمتر راضی‌کننده بود؛ اما دومین روز، حضور بازدیدکنندگان و فروش حضور و مجازی‌مان خوب بود.

این مدیر نشر، درباره همزمانی نمایشگاه مجازی و فیزیکی و پیوند آن با  «سامانه خرید از کتاب‌فروشی‌» در سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه، بیان کرد: با وجود اینکه نشرسایه‌گستر کتاب‌فروشی هم دارد، اما با این جریان موافق نیستم. به نظرم نمایشگاه‌های حضوری و نمایشگاه مجازی به صورت مجزا برگزار شود. فرصت‌های فرهنگی  خوبی در تقویم طی سال داریم، مثل هفته کتاب در آبان‌ماه؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنم، نمایشگاه مجازی و سامانه خرید از کتابفروشی در این تاریخ در دسترس کاربران باشند؛ به‌نظرم با اجرای این ایده، علاوه‌بر ایجاد یک فرصت و به‌اصطلاح تنفس ۶ ماهه برای ناشران کتابفروش‌ها هم می‌توانند فروش خوبی داشته باشند.     
به‌نظر می‌رسد، تعدادی از ناشران به دلیل الزام حضور در دو نمایشگاه مجازی و فیزیکی، در نمایشگاه سی‌و‌چهارم شرکت نکردند؛ چراکه این الزام برای ناشران دشوار است.

انتقاد هرساله به نمایشگاه کتاب، رفع شده است
نظر سیده‌فاطمه مطهری، مدیر انتشارات بنیاد مکتب حاج قاسم نیز درباره میزان استقبال مردم از نمایشگاه در دو روز نخست با مدیر نشر «سایه گستر» متقاوت است. وی به خبرنگار ایبنا، گفت: با وجود اینکه ییشتر دوره‌های نمایشگاه در روزهای نخست، جمعیت کم است اما میزان حضور در این دو روز با وجود اینکه پایان هفته قرار داریم، خوب بود. به اعتقاد این مدیر نشر، میزان حضور و فروش فراتر از انتظار بود.
           
این ناشر، درباره همزمانی برگزاری نمایشگاه حضوری و نمایشگاه مجازی و پیوند آن با «سامانه خرید از کتابفروشی» به انتقاد هرساله کتاب‌فروشی‌ها از برگزاری نمایشگاه کتاب و تاثیر آن بر ویترین کتاب اشاره کرد و گفت: همواره یکی از انتقادها به نمایشگاه کتاب همین بود که این نمایشگاه موجب می‌شود، تا مدتی بازار کتاب‌فروش‌ها کساد شود. حالا در نمایشگاه کتاب 1402 پیوند سامانه خرید از کتاب‌‌فروشی با سامانه نمایشگاه مجازی، تمهید درخورتوجه متولیان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران است و البته انتقاد برخی ناشران که به همین علت یعنی حمایت از کتاب‌فروشی‌ها به نمایشگاه نمی‌آیند، پاسخ داده شد؛ بنابراین حضور کتاب‌فروشی‌ها در نمایشگاه  کتاب امسال، به این معنا است که امکان حمایت از حلقه‌های نشر به‌ویژه کتاب‌فروشی‌ها را در زمان برگزاری نمایشگاه محقق کرد.     

مطهری بر اهمیت حضور مردم در نمایشگاه کتاب تهران تاکید کرد: حضور مردم در نمایشگاه مهم است، در حقیقت نمایشگاه، خلا تعامل بین مردم و ناشران را پُر می‌کند؛ چراکه مخاطب می‌آید و می‌بیند و به‌عنوان ناشر می‌توانیم با آن‌ها ارتباط بگیریم و از فکر و نظر آن‌ها بی‌واسطه برای بهبود نشر و محصولات‌مان بهره ببریم که در نهایت به رضایت بیشتر مخاطب ختم می‌شود.

حضور کتاب‌فروش‌ها در نمایشگاه، تصمیم خوبی است
سهیمه اسد زاده، مدیر نشر هاویر لرستان که روز نخست را با فروش خوبی پشت سرگذاشته به خبرنگار ایبنا گفت: روز نخست انتظار زیادی برای فروش نداشتیم.  

وی درباره حضور کتاب‌فروشی‌ها در نمایشگاه کتاب سی‌و‌چهارم به تجربه شخصی خود به عنوان ناشر اشاره کرد و با بیان اینکه در روز نخست فروش مجازی کمتری داشتیم، این وضعیت را حضور کتاب‌فروشی‌ها می‌داند به‌عبارت دیگر معتقد است، پیوند سامانه خرید از کتاب‌فروشی با سامانه نمایشگاه مجازی زمینه‌ساز کاهش فروش مجازی این نشر شده است.   
             
اسد‌زاده اما تاکید دارد، نخستین تجربه حضور کتاب‌‌فروشی‌ها در نمایشگاه، از رکود ویترین کتاب بعد از پایان  نمایشگاه، پیشگیری می‌کند. این ناشر لرستانی نیز با مدیر نشر سایسه‌گستر درباره حذف الزام ناشران بخش حضوری برای حضور در نمایشگاه مجازی موافق است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها