در آیین امضای تفاهمنامه همکاری بین خانه کتاب و ادبیات ایران و دانشگاه صداوسیما مطرح شد؛
حرکت کتاب به سمت خواست مردم با قدرت تصویر ممکن میشود
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در آیین امضای تفاهمنامه همکاری بین خانه کتاب و ادبیات ایران و دانشگاه صداوسیما گفت: حرکت کتاب به سمت خواست مردم با قدرت تصویر ممکن میشود. این حوزه نیاز مردم است و برای تبدیل شدن به خواست مردم به فعالیتهای ظریف و هنرمندانه احتیاج دارد که از مسیر قدرت تصویر اتفاق خواهد افتاد.
علی رمضانی در این آئین، صنعت نشر را بزرگترین صنعت فرهنگی کشور از ابعاد مختلف دانست و بیان کرد: در سال گذشته از بُعد اقتصادی بیش از ۹ میلیارد و ۲۰۰ هزار تومان قیمت پشت جلد کتابهای این حوزه قیمتگذاری شده است. اطلاعات این کتابها از طریق بانک اطلاعات کتاب خانه کتاب و ادبیات ایران در دسترس مردم قرار دارد. این صنعت همچنین از لحاظ تعداد فعالان، حجم تولید، زیرساختی و زیربنایی بودن، اثرگذاری و... نیز پیشرو و این ادعا قابل اثبات است. در مقایسه صنعت نشر با صنعت سینما و فیلم باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که برای کتاب باید وجه کالای فرهنگی و صنعتی بودن را ببینیم.
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران ادامه داد: تلویزیون اینترنتی کتاب برای جبران کمبود تصویر در صنعت نشر کشور تأسیس شد. این صنعت خبرگزاری، مجموعه فعالان ترویجی، کتابدار، نویسنده، اهل قلم، ناشر، کتابفروش و... دارد، اما قدرت تصویری قدرتی بود که باید به آن افزوده میشد. بنابراین در سیاُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۱ تلویزیون اینترنتی کتاب راهاندازی شد.
رمضانی گفت: حرکت کتاب به سمت خواست مردم با قدرت تصویر ممکن میشود. این حوزه نیاز مردم است و برای تبدیل شدن به خواست مردم به فعالیتهای ظریف و هنرمندانه احتیاج دارد که از مسیر قدرت تصویر اتفاق خواهد افتاد. تفاهمنامه با دانشگاه صدا و سیما دومین گام برای افزایش تعداد فعالان جوان حوزه کتاب و کتابخوانی است. افزودن بخش سینما و کتاب برای اولین بار در سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران ازجمله ثمرات تفاهمنامه با انجمن سینمای جوانان ایران به عنوان گام اول است. در حوزه فیلمهای اقتباسی و آثاری که قابلیت تبدیل شدن به فیلمهای کوتاه و بلند را دارند نیاز به اتصال به ظرفیت عظیم و در حال پرورش داشتیم. ظرفیتی که میتواند به فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی افزوده شود. لذا این تفاهمنامه میتواند نقطه عطفی در توسعه فعالیتهای این دو مجموعه و توسعه کتاب و کتابخوانی باشد.
برای بومیهای سرزمین مجازی پنجرهای به سوی کتاب باز کنیم
در ادامه شهاب اسفندیاری بیان کرد: در کشور ما غفلت مسأله کتاب در ساحت رسانهها و عرصه تصویر یکی از دلایل مهمی است که به واسطه آن شاهد برخی از چالشها و کمبودها در این حوزه هستیم. نسل جوان بهعنوان مصرفکننده رسانه عمدتا در فضایی بهسر میبرد که با کتاب سروکاری ندارد و در زیست روزمره در فضای مجازی با کتاب برخورد نمیکند. برای بومیهای سرزمین مجازی و نسل جدید جایگاهی برای معرفی و عرضه کتاب تعریف نشده است. ما مهاجران این سرزمین جدید هستیم و در آن متولد نشدیم. ما قبل از این سرزمین هستیم و هنوز به آن نرسیدیم. بنابراین از آنچه که این نسل با آن مواجه میشود، آگاهی نداریم.
رئیس دانشگاه صدا و سیما افزود: باید برای این نسل و به زبان آنها از کتاب سخن بگوییم. این ظرفیت در دانشگاه صدا و سیما وجود دارد. نسل جدید در فضای مجازی زیست میکند و با این فضا اُنس گرفته و مصرفکننده و تولیدکننده آن است. بنابراین باید پنجرهای به سوی کتاب برای ساکنان و بومیان این سرزمین باز کنیم. همچنین باید زمینهای برای گسترش و عرضه آثار انتشارات دانشگاه صدا و سیما بهعنوان مهمترین ناشر تخصصی این حوزه فراهم شود. این انتشارات در حوزههای مطالعات رسانه، دین و رسانه و حوزههای نوپدید همچون علوم شناختی و رسانه تلاش زیادی انجام داده است.
پیوست رسانهای در کنار کتاب نفوذ آن را در بین مردم افزایش میدهد
در ادامه مجید صحاف؛ مدیر تلویزیون اینترنتی کتاب، یکی از ساحتهای فرهنگ را بُعد اندیشه و خردورزی دانست و گفت: شعار نیست که بگوییم کتاب به تنهایی بُعد اندیشه و خردورزی را به دوش میکشد. پیوست رسانهای در کنار کتاب نفوذ آن را در بین مردم افزایش میدهد. یکی از موضوعات مهم در حوزه صنعت نشر، فاصله آن با دانشگاه است. مقام معظم رهبری بر این نکته تاکید دارند که صنعت نشر به دانشگاه نزدیک شود. لذا این تفاهمنامه برای تحقق این هدف امروز به امضا خواهد رسید تا از ظرفیت دانشگاه به نفع کتاب و کتابخوانی استفاده شود.
در پایان این آیین، تفاهمنامه همکاری بین خانه کتاب و ادبیات ایران و دانشگاه صدا و سیما به منظور طراحی و اجرای اقدامات مشترک و افزایش تولیدات رادیویی و تلویزیونی با محوریت کتاب و توسعه فرهنگ کتابخوانی در کشور به امضای طرفین رسید.
مشاركت در تأمين كتابهای تخصصی مورد نياز دانشگاه، مشارکت در برگزاری دورهها و کارگاههای آموزشی، همکاری در توليد برنامههای راديويی و تلويزيونی، مشاركت در برگزاری رويدادهای هنری و رسانهای در حوزه كتاب، ارائه ایدههای برنامهسازی در توليد برنامههای راديويی و تلويزيونی، همکاری در ایجاد بستر لازم برای برنامهسازی در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران و... ازجمله مفاد این تفاهمنامه است.
نظر شما