دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۵
لزوم استفاده از خیران در توسعه کتابخانه‌های عمومی/ رویدادهای خیریه حوزه کتاب سمنان تقویت شود

استفاده از خیران یکی از مهمترین راهکارهای توسعه منابع در کتابخانه‌های عمومی استان سمنان به شمار می‌آید.

خبرگزاری ایبنا - محمد حسین عابدی: خیران همواره یکی از بازوان توانمند یاری‌رسانی در بخش‌های فرهنگی به شمار می‌آیند، ظرفیت‌هایی که با استفاده از آن‌ها می‌توان به کتابخانه‌های عمومی استان سمنان نیز کمک شایانی کرد.

کتابخانه های عمومی استان سمنان متاثر از شرایط اقتصادی کشور، بعضا دارای محدودیت‌ها و کمبود‌هایی به لحاظ تجهیزات و سخت افزار و همچنین منابع و کتاب‌های به روز و مورد نیاز مردم و به خصوص اداره کتابخانه‌های روستایی هستند که برای رفع آنها می‌توان از کمک خیران نیک اندیش بهره برد.

یک فعال فرهنگی در گفتگو با خبرنگار ایبنا گفت: خیران می‌توانند در زمینه کمک‌های مالی برای تامین کتاب‌های مورد نیاز کتابخانه‌ها گام‌های اساسی در تمام استان سمنان بردارند.

نسرین پاک روان با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی استان سمنان دچار کمبود‌های بسیاری به ویژه در کتاب‌های به روز و جدید است، بیان کرد: شرایط اقتصادی حاکم بر بودجه‌های دولتی سبب شده تا کتابخانه‌های عمومی استان سمنان نتوانند آن طور که باید و شاید منابع کتاب‌های خود را غنا ببخشند در نتیجه تقویت مالی کتابخانه‌های عمومی می‌تواند در زمینه تامین کتاب موثر باشند.



وی افزود: کتابخانه‌های عمومی باید در جلب اعتماد خیران حوزه فرهنگ اهتمام بیشتری داشته باشند از سوی دیگر ما در استان سمنان ظرفیت بسیار خوبی در حوزه خیران داریم که می‌توان از آن به خوبی استفاده کرد.

ضرورت توجه به رویدادهای خیریه با محوریت کتابخانه‌های عمومی

این صاحب نظر مسائل فرهنگی استان سمنان درباره ساز و کار کمک گرفتن از خیران برای توسعه کتابخانه‌های عمومی توضیح داد: در این زمینه می‌توان برنامه‌های مشترک مانند همایش‌ها یا رویدادهای خیریه را با محوریت کتابخانه های عمومی در استان سمنان به اجرا درآورد تاخیر آن متوجه موضوع مهم کتاب و کتابخوانی شوند.

پاک روان با بیان اینکه بسیاری از خیران استان سمنان تمایل به اقدامات فرهنگی از جمله توسعه فرهنگ مطالعه دارند اما با ساز و کار و رویه آن آشنا نیستند، گفت: برگزاری رویدادهای مشترک با دعوت از خیران و به خصوص چهره های تاثیر گذار استان در زمینه جلب مشارکت فرهنگی خیران می تواند تاثیرگذار باشد.

وی افزود: انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با اداره کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان همچنین معرفی خیران فرهنگی از سوی دستگاه‌های ذیربط مانند ارشاد اسلامی همچنین می‌تواند کمک شایانی به مجموعه نهاد کتابخانه های عمومی استان سمنان کند.



یک فعال حوزه نشر نیز در گفتگو با خبرنگار ایبنا بیان کرد: خیران نیک‌اندیش استان سمنان می‌توانند در زمینه ایجاد کتابخانه‌های سیار و دائمی در روستاها همچنین تقویت کتابخانه‌های مدارس روستایی نقش مهمی را ایفا کنند.

عباس پورمحمدی با بیان اینکه ترویج وقف در حوزه کتاب با همکاری نهادهای ذیربط به خصوص اوقاف و امور خیریه و همچنین سازمان های تبلیغ کننده معروفات مانند سازمان تبلیغات اسلامی یکی از نیازهای امروز استان به شمار می آید، گفت: خیران با تهیه کتاب‌های ناشران استانی و توزیع آن در سطح کتابخانه‌های عمومی شهری و روستایی کتابخانه‌های ادارات و نهادهای دولتی دانشگاه ها مدارس حوزه های علمیه بیمارستان ها و غیره می توانند کمک شایانی به اقتصاد نشر و کتاب در استان سمنان کرده و همچنین سبب توسعه فرهنگ مطالعه نیز شود.

وی افزود: در این بستر همچنین شاهد غنی کردن کتابخانه‌های عمومی سراسر استان سمنان با منابع جدید و کتاب‌های نویسندگان بومی خواهیم بود که این امر هم در ترویج مطالعه نقش مهمی خواهد داشت.

کمک خیران به کتابخانه‌های عمومی صرفاً مالی نیست

آنطور که کارشناس مسائل فرهنگی به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران می‌گوید: خیران نیک اندیش استان سمنان به لحاظ غیر مالی مانند تامین اساتید برای برگزاری کارگاه های آموزشی و دوره‌های مهارت افزایی، می‌توانند کمک حال خوبی برای کتابخانه‌های عمومی استان سمنان باشند.

هومن همتیان که خود در حوزه کتاب دستی در قلم دارد، بیان کرد: امروز کانون خادمیاران رضوی در استان سمنان یکی از مثال‌های بارز کمک‌های غیر مالی به شمار می‌آید، کانونی که از همه متخصصان در همه رشته‌ها دعوت کرده تا به صورت جهادی و خیریه خدمات آموزشی، درمانی، حقوقی، عمرانی، پشتیبانی و ... ارائه دهند که بعضاً از کمک‌های مالی نیز مفیدتر خواهد بود.

وی افزود: از این مدل می‌توان در زمینه کتابخانه‌های عمومی استان سمنان و همچنین ترویج فرهنگ مطالعه نیز استفاده کرد برای مثال از افراد کارشناس و مستعد می‌توان دعوت کرد تا به جای کمک مالی، کمک‌های فنی، علمی، تجربی یا حتی آموزشی و تبیین فرهنگی به مجموعه کتابخانه‌های عمومی استان سمنان ارائه کنند مثال بارز این موضوع می‌تواند حضور اساتید دانشگاه یا نویسندگان استان سمنان برای ترویج کتابخوانی و اجرای برنامه ها ویژه نوجوانان روستایی در کتابخانه های عمومی باشد که گاهی از کمک‌های مالی هم مهم‌تر به شمار می آید.



یکی دیگر از کمک هایی که خیران می توانند به مجموعه کتابخانه‌های عمومی استان سمنان ارائه کنند تامین هزینه کتابداران برای استقرار در کتابخانه‌های روستایی است.

آن طور که محمدرضا باقری یک معلم ساکن بیارجمند به خبرنگار ایبنا می‌گوید: کتابخانه روستایی احمد آباد مدت‌ها به دلیل نداشتن نیروی کار به خاطر باز نگه داشتن درب کتابخانه عمومی تعطیل بود و مردم به خصوص نوجوانان علاقه مند به کتاب از آن بی بهره بودند.

اگر بتوان از ظرفیت خیران استفاده کرد تا یک کتابدار جوان بومی را در کتابخانه‌های عمومی روستایی استان سمنان مستقر کرد، قطعاً دایره وسیع‌تری از مخاطبان به خصوص نوجوانان و جوانان می‌توانند از کتاب‌های کتابخانه عمومی بهره بگیرند و نفع این موضوع به تمام مردم خواهد رسید.

کارشناسان اعتقاد دارند یکی دیگر از جنبه‌هایی که خیران می‌توانند به کتابخانه‌های عمومی و فرهنگ کتابخوانی کمک شایانی کنند، کمک‌های مالی برای تولید محتوای مناسب ترویجی و تبیینی در زمینه مطالعه است.

به گزارش ایبنا، امروز ساخت یک کلیپ موشن گرافی که بتواند به نوجوانان و حتی نونهالان اهمیت کتابخوانی را یادآوری کند میلیون‌ها تومان هزینه دارد که بعضاً از عهده کتابخانه‌های عمومی خارج است در نتیجه استفاده از ظرفیت خیران می‌تواند در تهیه برنامه‌های فرهنگی و همچنین ساخت محتوای دعوت‌کننده نوجوانان به مطالعه بسیار تاثیر گذار باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها