دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
«آقای کاف میم» ؛ روایت زیست هنرمندانه یک مرد انقلابی

نویسنده حوزه ادبیات داستانی گفت: کتاب «آقای کاف میم» زیست هنرمندانه یک مرد انقلابی را به تصویر می‌کشد و به افرادی که متعهد به هدف هستند، تقدیم می‌‎کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، سید علیرضا  مهرداد روز دوشنبه در نشست نقد و بررسی کتاب «آقای کاف میم» ( خاطرات شفاهی حسن کمالیان مستندساز و عکاس دفاع مقدس) در محل حسینیه هنر مشهد با بیان این مطلب افزود: به دلیل اعترافات روزهای یکشنبه افراد، زندگی‌نامه خودنوشت از کلیسا شروع شد؛ چون مسیحیان ترس و ابایی از ذکر مسائل خصوصی ندارند؛ از این رو غربی‌ها پیشرفت‌های بسیاری در این بیوگرافی‌ها داشتند.
 
وی افزود: اما چون در اسلام حق بیان مسائل خصوصی زندگی وجود ندارد،خودسانسوری‌هایی پیش می‌آید؛ بر همین اساس شرقی‌ها به نگارش  زندگی‌ها خود نوشت رو نیاوردند مگر به تعداد انگشتان دست که از جمله آن می‌توان به جلال آل احمد، شهید هاشمی‌نژاد، آیت الله هاشمی‌رفسنجانی، اسدالله علم و شهید محمد علی رجایی اشاره کرد.
 
این نویسنده حوزه ادبیات داستانی خاطرنشان کرد: سپردن زندگی‌نامه به هنرمند کسر شان است و به دیدگاه من باید خود افراد برای نگارش زندگی‌نامه قلم بزنند؛ چون کاری که زندگی‌نامه خودنوشت انجام می‌دهد دگرنوشت انجام نمی‌دهد‌.
 
سرنوشت هنرمندان در انقلاب برای مردم مهم است

وی با بیان اینکه عنوان «آقای کاف میم» در عین حالی که شبیه پلیسی امنیتی است اما هنرمندانه انتخاب شده است، ادامه داد: حسن کمالیان یک هنرمند متعهد انقلابی است که تمام هنر و انرژی خود را پای انقلاب گذاشته و در بیشترین صحنه‌ها وارد شده و رسالت خود را انجام داده و در این میان آسیب و مجروحیت‌های مختلف دیده است.
 
مهرداد افزود: سرنوشت هنرمندان در انقلاب برای مردم مهم است و می‌خواهند بدانند هنرمندانی که پای انقلاب ایستادگی می‌کنند و هنرمندان مقابل چه سرنوشتی دارند و اگر طیف هنرمندان حرفه‌ای پای انقلاب نباشد جای آن ها را چه کسی پر می‌کند؟
 
این نویسنده انقلابی افزود: از نگاه من، با شلیک اولین گلوله ادبیات دفاع مقدس آغاز و گزارش‌ها منتشر شد. با راهپیمایی هنر انقلاب شکل می‌گیرد و حسن کمالیان جزو آن افرادی است که در بحبوحه روزهای انقلاب دست به دوربین می‌شود.
 
وی تاکید کرد: رهبر انقلاب اسلامی وقتی درباره کتاب نورالدین پسر ایران صحبت می کنند، از عنوان کردن زحمات همسر و سختی‌هایی که متحمل شده تشکر می‌کنند و این نکته بسیار مهم است، اما در کتاب «آقای کاف میم» همراهی همسر ایشان کجاست؟
  
کتاب «آقای کاف میم» نتوانسته نسل جوان را جذب کند
 
علی براتی نویسنده و منتقد نیز در ادامه این نشست گفت: باید در نگارش توجه کنیم سندیت متن مهم است یا جذابیت؟ رای مرکز مطالعات فرهنگی جبهه انقلاب اسلامی در چاپ خاطرات سندیت ملاک است.
 
وی افزود: زبان اثر دارای تلاطم آنچنانی نیست و جذابیت ندارد. در خوش‌خوانی و ارتباط برقرارکردن این اثر با مخاطب شکی نیست، ولی جذابیت سبب می‌شود مخاطب از هر نوع طیف آن را انتخاب کند‌. افرادی هم سن من که در راهپیمایی‌های انقلاب شرکت کردند با این کتاب همزادپنداری می‌کنند اما آیا برای نسل جوان نیز می‌تواند جذاب باشد؟
 
این نویسنده و منتقد داستانی گفت: رضا پاک سیما  نویسنده اثر چند درصد کتاب و کمالیان راوی کتاب چند درصد کتاب است؟ در کمتر کتابی شاهد هستیم که نویسنده در عین حالی که در  حوزه متنی از منیت خود پایین می آید، اجازه نمی‌دهد متن به کج راهه رود که آقای پاک سیما در این اثر انصاف را رعایت کرده است.
 
وی با خاطر نشان کردن اینکه زنان به عنوان کسانی که  نقش عمده در انقلاب و جنگ دارند و نادیده گرفته می‌شوند، گفت: درباره خط اول و دوم جبهه می نویسیم، اما از زنانگی جنگ فراموش می‌کنیم؛ در حالیکه باید گفت پشت چهره این زن مضطرب چه مشکلاتی وجود دارد و این غفلت به جهان سومی و سیطره مرد سالاری باز برمی گردد.
 
حسن کمالیان؛ جزو 10 شخصیت هنر سینمای انقلابی مشهد 
 
رضا پاک سیما نویسنده کتاب «آقای کاف میم»  نیز در این نشست گفت: حسن کمالیان از 10 شخصیت محوری هنر حوزه سینما و موثر مشهدی در دهه انقلاب است‌ و رسالت دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب، نگارش در حوزه هنر انقلاب است.
 
وی همچنین ادامه داد: در پاسخ به این نقد که چرا اسمی از همسر کمالیان در کتاب برده نشده قبول دارم غفلت شده‌ است. نام پدر و مادر و برادران ذکر شده، اما نقش همسر ذکر نشده است.
 
به گزارش ایبنا، کتاب آقای کاف میم خاطرات شفاهی حسن کمالیان مستندساز و عکاس دفاع مقدس است که به همت رضا پاک سیما جمع‌آوری شده است. 

حسن کمالیان از مستندسازان و عکاسان دفاع مقدس است. ابتدای انقلاب با عضویت در واحد سمعی بصری حزب جمهوری اسلامی، عکاسی را شروع می کند و از جمله کارهایش در سال 58، رفتن به روستاهای دور و نزدیک استان خراسان و پخش فیلم برای مردم بوده است.

کمالیان از سال 59 عضو واحد تبلیغات سپاه شده و به عنوان عکاس، فیلمبردار و بیسیم چی به مناطق جنگی اعزام می شود.او در سال های جنگ چند مستند و مجموعه تلویزیونی در مورد وقایع مرتبط با دفاع مقدس ساخته است.  کمالیان بعد از دفاع مقدس نیز به فعالیت هایش در قابل تله تئاتر، مستند و فیلم کوتاه و بلند در مجموعه هایی چون سپاه، صداوسیما و روایت فتح ادامه می دهد. از جمله افتخارات آقای کمالیان کسب دیپلم افتخار بهترین کارگردانی فیلم نیمه بلند برای فیلم یلدای نرگس در دهمین جشنواره فیلم دفاع مقدس است.
 
کتاب «آقای کاف میم»؛ خاطرات شفاهی حسن کمالیان( مستندساز و عکاس دفاع مقدس) تهیه شده در واحد تاریخ شفاهی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب به همت نشر راه یار در ۱۵ فصل و  ۲۶۴ صفحه و ۱۵۰۰ نسخه به قیمت ۳۰ هزار تومان به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها