دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷
جشنواره «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» در  روستاها هویت‌‎دار شده است

معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب با توجه به تجربه برگزاری هشت دوره در بین مردم روستاها هویت دار و شناخته شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، مجید منادی ظهر دوشنبه در نشست اعضای ستاد نهمین دوره جشنواره روستاها و عشایر خوزستان بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول چند سال مستمر اجرای رویدادهای ترویجی کوشیده است با هدف پشتیبانی از برنامه‌ها و طرح‌های خلاق در زمینه کتاب و کتابخوانی و تقویت هویت اسلامی در سراسر کشور ، علاقه‌مندان زیادی را به سوی کتابخوانی جذب کند.

وی با بیان اینکه خوزستان در چند دوره برگزاری جشنواره روستاها و عشایر همواره به عنوان استان برتردر سطح کشوری معرفی شده است، اظهار کرد: ترویج و گسترش کتابخوانی از پایه می‌تواند زمینه مناسب را برای حرکتهای بلندمدت ادبی و فرهنگی در جامعه فراهم کند.

منادی ضمن توضیح این نکته که انتخاب روستای دوستدار کتاب می‌تواند نقش تاثیرگذاری در سایرحوزه‌های فعالیت آن روستا ایفا کند، عنوان کرد: وقتی در ایام نوروز از مسیر روستای دوستدار کتاب دوکوهک عبورکردم در طول مسیر تابلوهایی با مضامین به روستای دوستدار کتاب نزدیک می‌شوید ویابه روستای دوستدار کتاب خوش آمدید ، روبه رو شدم. جای بسی خوشحالی دارد و این حرکت ارزشمند نشان می‌دهد که جشنواره روستاها و عشایر توانسته در بین مردم روستا هویت خود را به درستی به مخاطب معرفی کند.

در این نشست فعال رسانه‌ای و اعضای ستاد نهمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب گفت: در حال حاضر اینترنت به عنوان رقیب سرسخت کتاب پیشگام‌تر از آن در قلب روستاها نفوذ پیداکرده است و هنر ما این است که نشان دهیم در این شرایط چگونه با کتاب به روستا برویم.


افتخار فرج مرز بین کتاب و سایر هنرها را مرز بصری دانسته و افزود: مرز بین کتابخوانی و هنرهای دیگر مرز بصری است که پایه و اساس شاعر، محقق ، داستان نویس و... همه از کتاب نشات می‌گیرد و باید تلاش کنیم این بستر برای اهالی روستاها ایجاد شود.

وی قرار گرفتن جوامع روستایی در کنار شرکت‌های توسعه نیشکر و استفاده از ظرفیت این شرکت‌ها برای حضوردر جشنواره روستاها و عشایر را مثبت ارزیابی کرده و بیان کرد: با توجه به قابلیت و توانمندی شرکت‌های توسعه نیشکر تلاش می‌کنیم با اجرای طرح هدفمند و بلند مدت یکسال زمینه توسعه و تجهیز کتابخانه در این روستاها را فراهم کنیم.

مدیر روابط عمومی توسعه و نیشکر خوزستان در این نشست ضمن ابراز خرسندی از تعامل بین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان اظهار کرد: باید فعالیت فرهنگی در روستاها نهادینه شود و اینکه اینترنت قبل از کتاب به روستاها رسیده یک آفت بزرگی است اما راهکار دارد.

ولید آلبوناصر گفت: بعضی از روستاهای کنار شرکت‌های توسعه نیشکر، ظرفیت بالایی دارند که تاکنون توسط مردم آن روستا شناسایی نشدند و بهانه برگزاری رویدادهایی چون جشنواره روستاها و عشایر می‌تواند توانمندی روستاها را از ابعادگردشگری و دیگر قابلیت‌ها به مردم معرفی کند.

وی ایده‌ طرح هر مدرسه روستایی یک کتابخانه از سوی دبیرخانه ترویجی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان را مطلوب دانسته و اضافه کرد: با توجه به 147 روستا در کنار شرکت‌های توسعه نیشکر در 7 شهرستان خوزستان، با ساخت قفسه کتاب از سوی این شرکت چند روستا را کتابخانه‌دار کرده و سپس به صورت مستمر این طرح را در روستاهای دیگر اجرا خواهیم کرد.

در پایان این نشست از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان ابلاغی باعنوان مسئول اجرایی نهمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب در روستاهای شرکت توسعه نیشکر به مدیر روابط عمومی این شرکت اعطاء شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها