یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۸
نمود پررنگ «کتاب» در هفته هنر انقلاب اسلامی بوشهر

رئیس حوزه هنری استان بوشهر با تشریح ویژه‌برنامه‌های هفته هنر انقلاب اسلامی در استان بوشهر، از رونمایی مجموعه نفیس «500 سال مقاومت مردم بوشهر در برابر استعمار» به قلم سیدقاسم یاحسینی و عبدالکریم مشایخی هم‌زمان با این هفته خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، امید پارسایی‌فر در نشست خبری که ظهر یکشنبه، 20 فروردین به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی برگزار شد، گفت: 20 فروردین؛ سالروز شهادت هنرمند متعهد و متفکر شهید مرتضی آوینی، در تقویم رسمی ایران، به‌نام روز هنر انقلاب اسلامی نامگذاری شده و آغازگر هفته هنر انقلاب اسلامی است. از این‌رو، برنامه‌هایی که برای اجرا در این هفته پیش‌بینی شده‌است، طوری طراحی شده‌اند که با استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری استان، اندیشه والای این هنرمند متعهد انقلابی معرفی شود.

به گفته وی، در این هفته، دو اثر مهم در حوزه هنر مقاومت و پژوهش هنر مقاومت رونمایی خواهد شد که یکی از آنها مجموعه مقالات ۵۰۰ سال مقاومت استان در برابر استعمار است که در ۷۰۰ صفحه تمام مبارزات ضد استعماری و ضداستکباری استان به قلم مورخان درجه یک استان؛ یعنی سید قاسم یاحسینی و عبدالکریم مشایخی به رشته تحریر درآمده‌است.

پارسایی‌فر، اثر دیگر را مستند «بوشهر؛ 5 قرن مقاومت» به کارگردانی مسعود نجف‌پور بوشهری معرفی کرد و افزود: این مستند با حضور پژوهشگران و هنرمندان استان با موضوع مقاومت تولید شده‌است. این اثر با زبان نو و بر اساس اسناد جدید روایت شده است و سیر تاریخی مبارزات ضد استعماری استان را از زمان میرمهنا تا شهید رئیسعلی دلواری روایت می‌کند.

رئیس حوزه هنری استان بوشهر، پاسداشت مقام هنری همایون شهنواز، کارگردان فقید سینمای ایران و هنرمند ملی را دیگر برنامه‌ای دانست که در این هفته اجرا می‌شود و افزود: اثر این هنرمند، نقش زیادی در شکل‌گیری نهضت دلیران تنگستان ایفا کرد؛ نهضتی که یکی از پایه‌های هنر مقاومت را تشکیل داد.

به گفته پارسایی‌فر، از آن‌جایی که حوزه هنری استان به صورت جدی به هنر مقاومت توجه دارد، سند تحول خود را بر پایه هنر مقاومت به نگارش درآورده و در این مسیر از رهنودهای آیت‌الله صفایی بوشهری، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر که نقش بارزی را در استعلای هنر مقاومت کشور ایفا می‌کند، کمک گرفته‌است.

رئیس حوزه هنری استان بوشهر سپس به دیگر برنامه‌های هفته هنر انقلاب اسلامی اشاره و تصریح کرد: رونمایی از کتاب «از بخشو برایت می‌گویم» (حاوی خاطرات شفاهی مصطفی گراشی درباره زنده‌یاد جهانبخش کردی‌زاده، نوحه خوان فقید بوشهری) در مسجد دهدشتی بوشهر دیگر برنامه‌ای است که در استان همزمان با این ایام اجرا خواهد شد. این برنامه پیوند میان هنر، کتاب، اندیشه و مسجد ایجاد خواهد کرد.

پارسایی‌فر با اشاره به اینکه حوزه هنری استان به‌منظور تقویت تاریخ اسلامی و بازشناسی مبارزان انقلاب اسلامی، از چندین کتاب که خاطرات این مبارزان را به نگارش درآورده است، رونمایی خواهد شد، ادامه داد: در این راستا، کتاب خاطرات علی‌اکبر اسکارووالا، هنرمند، عکاس و مبارز انقلابی؛ کتاب خاطرات خلیل مرادزاده، معلم و مبارز انقلابی؛ کتاب خاطرات غلامرضا قادری، مبارز انقلابی در حسینیه ارشاد بوشهر رونمایی خواهد شد. همچنین در این ایام، از کتاب خاطرات عبدالله تناور مبارز انقلابی دشتستانی رونمایی می‌شود. این کتاب در بردارنده خاطرات این مبارز در روزهای مخوفی است که در زندان قصر تهران تجربه کرده‌است.

به گفته وی، حوزه هنری استان بوشهر، در مجموع 10 کتاب را در مجموعه تاریخ انقلاب اسلامی که بیانگر خاطرات شفاهی مبارزان انقلابی استان است، منتشر کرده یا در دست انتشار دارد که برخی از کتاب‌های در دست انتشار در این مجموعه شامل کتاب خاطرات غلامحسین دریانورد به‌نام «دبیرستان ما» می‌شود که سرگذشت شهدای عملیات فتح المبین را روایت می‌کند که دانش‌آموزان این دبیرستان بوده‌اند. همچنین کتاب خاطرات عبدالکریم نیسنی درباره روزهای پیروزی انقلاب اسلامی دیگر اثری است که در این زمینه منتشر خواهد شد.

وی کتاب «آغاز بیداری» را اثری دانست که در این مجموعه نفیس سال گذشته راهی بازار کتاب شده است و در این خصوص گفت: این اثر خودنگاشت، زندگینامه و خاطرات علیرضا مظفری‌زاده نویسنده و تاریخ‌پژوه بوشهری را روایت می‌کند.

رئیس حوزه هنری استان بوشهر با تاکید بر اینکه سهم مهمی از هنر انقلاب به شعر و ادبیات اختصاص دارد، گفت: خوشبختانه در جدیدترین نشست مقام معظم رهبری با شاعران که در شب میلاد امام حسن مجتبی (ع) برگزار شد، حسین دارند و حیدر منصوری به نمایندگی از استان در این محفل حضور داشتند و افتخارآفرینی کردند.

وی سپس به پرپایی هشت رویداد شعری در هفته هنر انقلاب اسلامی در مساجد استان اشاره و تصریح کرد: این محافل شاعرانه در مساجد بندر امام حسن، مسجد دهدشتی، مسجد امام حسن بوشهر، حسینه اعظم برازجان، حسینه معتمدی گناوه، حسینه میرزای خورموج با حضور شاعران هم‌استانی برپا خواهند شد.

پارسایی‌فر در خصوص رویکرد ویژه‌های برنامه‌های هفته هنر در سال 1402 توضیح داد: امسال همه برنامه‌ها با رویکرد استانی و مسجدمحور برگزار می‌شوند؛ به شکلی که در این برنامه‌ها پیوند مستقیم میان مسجد و هنر و هنرمندان ایجاد شده‌است.

رئیس حوزه هنری استان بوشهر، برگزاری رویداد شهدای هنرمند استان را یکی از شاخص‌ترین برنامه‌های هفته هنر انقلاب اسلامی استان معرفی کرد و گفت: برگزاری این رویداد در استان بی‌سابقه بوده‌است ولی کارگروه پژوهش حوزه هنری بر اساس بررسی‌هایی که در زیست شهدای استان انجام داد، به این حقیقت دست یافت که برخی از شهدای استان هنرمند بوده‌اند و در این زمینه 12 شهید شناسایی شد. شهدایی که در دهه 60، نخستین هنرمندانی بودند که در مدارس و خاکریزها هنر انقلاب اسلامی پدید آوردند.

پارسایی‌فر اما برگزاری آیین پایانی هفته هنر انقلاب اسلامی و معرفی چهره هنر انقلاب استان بوشهر را شاخص‌ترین برنامه این مناسبت دانست و افزود: این ویژه‌برنامه امسال با افزودن دو بخش جدید برگزار خواهد شد. این دو بخش شامل بخش تقدیر ویژه از زنان خلاق در عرصه فرهنگ و هنر استان و بخش تجلیل از هنرمندانی می‌شود که به حوادث و اعتراضات اخیر با تولید آثار شاخص و منحصربه‌فرد واکنش نشان دادند؛ چراکه حوزه هنری به‌عنوان متولی هنر انقلابی اسلامی خود را موظف می‌داند که از هنرمندانی که در بزنگاه کنار انقلاب اسلامی می‌ایستند، تجلیل کند.

وی سپس نامزدهای چهره هنر انقلاب اسلامی را در سال 1402 در استان معرفی و تصریح کرد: غلامرضا ابراهیمی (شاعر و منتقد ادبی)، کاظم ارجمندنیا (کارگردان تئاتر)، حسن تقوایی (فیلمساز و مستندساز)، احمد جولایی (نویسنده، پژوهشگر و استاد دانشگاه) رضا شاه‌حسینی (استاد خوشنویسی)، سید‌رضا صافی (کارگردان و فیلمساز)، قاسم طحانیان (کاریکاتوریست)، احمدرضا قربانی (کارگردان تئاتر)، حیدر منصوری (شاعر)، محمد مظفری (روزنامه‌نگار، پژوهشگر و نویسنده) ساسان نوذری (خواننده اشعار حماسی)، محمدعلی نادری (نقاش) فاطمه صداقت‌جو (نقاش) و سید کوچک هاشمی‌زاده (نویسنده و پژوهشگر) نامزدهای این دوره هستند.

به گفته پارسایی‌فر، تلاش شده نامزدهای چهره هنر انقلاب اسلامی از تمام نسل‌هایی که در عرصه هنر استان نقش‌آفرینی کرده‌اند؛ از جوان گرفته تا پیشکسوت انتخاب شوند.

وی در خصوص چهره‌های هنر انقلاب اسلامی استان در دوره‌های گذشته توضیح داد: در سال ۹۷، غلامحسین دریانورد؛ در سال ۹۸، حسین دارند در سال ۹۹، سید حسین صافی و در سال ۱۴۰۰ علی بحرینی به عنوان چهره‌های هنر انقلاب اسلامی استان معرفی شدند. این عنوان باعث انگیزه بیشتر و رشد کیفی آثار هنرمندان هم‌استانی شده‌است.

به گزارش ایبنا، اجرای تئاتر مساجد با مشارکت 60 هنرمند در 10 مسجد استان، تعزیه «یعسوب‌الدین» به نویسندگی محمد لطفی و احمدرضا قربانی در گلزار شهدا، غبارروبی و عطرافشانی گلزار شهدا، نگارش دعای جوشن کبیر به همت استاد رضا شاه‌حسینی و هنرمندان هم‌استانی، اجرای نمایش رادیویی «شب نوزدهم»، برگزاری نمایشگاه خوشنویسی بر اساس آیات قرآنی و احادیث اهل بیت (ع) از دیگر برنامه‌هایی است که همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی در استان بوشهر برگزار می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها