یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶
«روایت صحنه»؛ پرتره‌ای از جشنواره‌های تئاتری استان بوشهر

«روایت صحنه» نوشته جهانشیر یاراحمدی، نویسنده و پژوهشگر بوشهری به همت انتشارات «دریانورد» منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، این کتاب که کارنامه جشنواره تئاتر استانی بوشهر از سال ۱۳۶۸ تا ۱۴۰۰ به‌شمار می‌رود، در 426 صفحه و 200 نسخه منتشر شده‌است.

جهانشیر یاراحمدی، نویسنده این اثر در مقدمه آن نوشته است: «روایت صحنه، روایت بخش وسیع و مهمی از تئاتر پس از انقلاب بوشهر است؛ می‌گویم مهم به‌دلیل اینکه تئاتر ایران از سال‌های آغازین دهه ۶۰ به سمت جشنواره شدن گام برداشت و این گام آن چنان محکم بود که ریشه دواند در تار و پود تئاتر کشور و به‌ویژه تئاتر استان‌ها.»

وی ادامه داده‌است: «بوشهر نیز همچون سایر نقاط کشور در این مسیر گام برداشت و دهه‌های ۶۰ و ۷۰ و ۸۰ را هم بر این مجرا پیمود. از اوایل دهه ۹۰ شمسی مسیرهای دیگری در تئاتر استان تعریف شد که مهم‌ترین آنها اجرای عمومی آثار نمایشی تولید‌شده بود؛ اگرچه هرگز رنگ و بوی جشنواره‌ها در تئاتر استان‌ها کمرنگ‌تر نشده و همچنان در بر همان پاشنه می‌چرخد و علاوه بر آن، درها سال به سال بیشتر شده‌اند.» 

یاراحمدی در مقدمه «صحنه روایت» سپس به اهمیت جشنواره‌های تئاتر استانی اشاره و تصریح کرده‌است: «جشنواره تئاتر استانی مهم‌ترین رویداد تئاتر هر استان در چهار دهه گذشته بوده است و همه چهره‌های نام‌آشنای تئاتر استان‌ها از دل همین جشنواره‌ها سر برآورده‌اند، به همین سبب همواره رویدادی مهم بوده و هست. از سوی دیگر و از منظر ساختاری، چون این جشنواره زیرمجموعه جشنواره فجر و در واقع گام نخست فجر به حساب می‌آید، برای گروه‌های تئاتر استان‌ها اهمیت ویژه‌ای داشته و دارد.» 

وی انگیزه خود را از نگارش این کتاب این‌گونه بیان کرده‌است: «این اثر، ارائه کارنامه جشنواره تئاتر استانی بوشهر از سال ۱۳۶۸ تا ۱۴۰۰ است. دغدغه تدوین این مجموعه نیز در لابه‌لای تحقیق‌های دیگر زاده شد. آنجا که نیاز به آرشیو بود و صد افسوس که آرشیوی در میان نبود؛ اگرچه گذر زمان، نیاز به داشتن آرشیو را بر ما بیشتر عیان می‌کند؛ اما باید بگویم که ما به شکل غریبانه‌ای در این زمینه فقیریم.  

آنقدر فقیر که رویدادهای همین دو سه دهه اخیر را هم در جایی ثبت و ضبط شده نداریم و آنان که اهل تحقیق و پژوهش هستند، بهتر می‌دانند که درد بزرگی است نداشتن این اطلاعات در یک آرشیو مدون. بگذارید دقیقا همین‌جا بگویم در همین مجموعه اطلاعات چند جشنواره کامل نیست، تلخ است که بگویم زمین و زمان را گشتم؛ اما هرچیزی را که در آرشیو خودم نبود، در جای دیگری نیافتم!»

یاراحمدی سپس تاکید کرده است: «به همین سبب تصمیم گرفتم تا کارنامه ۳۳ دوره جشنواره تئاتر استانی را در مجموعه‌ای با عنوان «روایت صحنه» که عنوان نشریه‌ها و ویژه‌نامه‌های ادوار زیادی از همین جشنواره در بوشهر بوده است، به زیور طبع آراسته کنم تا بماند برای آیندگان.»

وی در تشریح ساختار کالبدی «روایت صحنه» توضیح داده‌است: «این مجموعه هر جشنواره را در یک ساختار تعریف شده‌ی مشخص معرفی کرده است؛ زمان برگزاری، مکان برگزاری، دبیر جشنواره، معرفی آثار شرکت‌کننده، داوران جشنواره، برگزیدگان و آرای هیئت داوران. در بخش ضمائم نیز با نگاهی پژوهشگرانه به تدوین شکلی پرداخته‌ام که در هر بخش توضیحات مختصری برای آنها آمده است.»

به گزارش ایبنا، جهانشیر یاراحمدی، بازیگر تئاتر، نویسنده‌، پژوهشگر و مسوول انجمن هنرهای نمایشی استان بوشهر و دانش‌آموخته رشته هنر با گرایش ادبیات نمایشی در مقطع کارشناسی ارشد است. کتاب‌های «نمایش در بوشهر از آغاز تا امروز»، «نمایش در خارگ»، «از گهواره تا بهشت»، «تعزیه و تعزیه‌خوانی در بوشهر»، «ادبیات نمایشی در بوشهر»، «زن و آیین در جنوب ایران» و... آثاری هستند که تا کنون به قلم این نویسنده جنوبی راهی بازار نشر شده‌است.

«روایت صحنه» تازه‌ترین اثر یاراحمدی است که به همت انتشارات دریانورد بهار امسال منتشر و همزمان با هفتم فروردین، روز ملی هنرهای نمایشی در بندر گناوه رونمایی شد.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها