سه‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹
برپایی دو غرفه «ثبت‌نام رضوی» و کتابخانه «هُدهُد‌سفید» در نمایشگاه قرآن کریم

مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی، از برپایی دو غرفه «ثبت‌نام رضوی» و کتابخانه «هُدهُد‌سفید» در سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به همت این نهاد خبر داد.

محمد‌رضا اسفاری، مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره حضور نهاد کتابخانه‌های عمومی در سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم اظهار کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی امسال با دو غرفه «ثبت‌نام رضوی» و کتابخانه «هُدهُد‌سفید» در سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم شرکت کرده است.
 
وی با اشاره به  اینکه نمایشگاه قرآن یکی‌ از فرصت‌های مناسب و ویترین خوبی برای معرفی جشنواره کتابخوانی رضوی به صورت عمومی  است، گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، امسال با هدف معرفی منابع این جشنواره و تمرکز بر مخاطبان کودک و نوجوانان؛ در سی‌‌‌امین دوره نمایشگاه قرآن کریم حضور دارد.

اسفاری با بیان اینکه دو غرفه نهاد امسال در شبستان اصلی مصلی در بخش باغ آیات این نمایشگاه قرار گرفته است گفت:  در غرفه «ثبت‌نام رضوی» کتابداران نهاد حضور دارند و مخاطبان و متقاضیان را برای شرکت در جشنواره کتابخوانی رضوی راهنمایی می‌کنند. در این غرفه کیو آر کدهای کتاب‌ها در ابعاد بزرگ در غرفه به نمایش گذاشته شده و خانواده‌ها می‌توانند با استفاده از آن‌ها؛ کتاب‌ها و منابع جشنواره کتابخوانی رضوی را با تلفن همراه دانلود کنند.

مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در غرفه ویژه ثبت‌نام رضوی با استفاده از مانیتورهای لمسی که در کتابخانه‌های عمومی برای استفاده اعضاء نیز وجود دارد، امکان ثبت‌نام اینترنتی در جشنواره کتابخوانی رضوی و عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی کشور را برای مخاطبان فراهم کرده‌ است.

تجلیل از 5 هزار برگزیده جشنواره کتابخوانی رضوی
اسفاری اظهار کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اکنون دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی که بزرگترین مسابقه کتابخوانی در کشور است را برگزار می‌کند و مقرر شده در اختتامیه این رویداد که امسال برگزار می‌شود از پنج‌هزار برگزیده جشنواره کتابخوانی رضوی تجلیل شود.

وی افزود: مخاطبان برای وارد شدن به سایت جشنواره باید به نشانی razavi.samakpl.ir مراجعه و مشخص کنند می‌خواهند در بخش کتابخوانی یا هنری جشنواره شرکت کنند. اگر  شرکت‌کنندگان عضو کتابخانه باشند، با ارائه کد ملی مشخصاتشان ظاهر می‌شود و اگر عضو کتابخانه نباشند، باید فرم ثبت‌نام را پُر کنند و سپس در بخش‌های مختلف جشنواره  کتابخوانی رضوی شرکت کنند.

عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی کشور
مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قران کریم حاضر شده است، اظهار کرد: در این نمایشگاه غرفه نهاد کتابخانه‌ها به همت اداره کل کتابخانه‌های استان تهران دایر شده است. مخاطبان می‌توانند با حضور در غرفه نهاد، رایگان عضو  همه کتابخانه‌های عمومی کشور شوند؛ همچنین اقلام تبلیغی و ترویجی و  اینفوگرافی جشنواره کتابخوانی رضوی نیز منتشر شده و قرار است در طول نمایشگاه قرآن کریم از طریق غرفه‌های نهاد در اختیار مخاطبان قرار بگیرد.
 
نمایشگاه قرآن بهترین فرصت برای ارتباط با فعالان قرآنی 
اسفاری گفت: محافل قرآنی در دومین سال شکل‌گیری خود در نهاد؛ امسال با نام طرح سراسری «بهار در بهار» از روز اول ماه رمضان کار خود را آغاز کرده است. این برنامه به‌شیوه حضوری در کتابخانه‌های مرکزی استان و شهرستان‌ها و همچنین پخش آنلاین از فضای مجازی با مشارکت تمامی مخاطبان علاقه‌مند در کتابخانه‌های عمومی کشور اجرا می‌شود. در این ویژه برنامه هر روز یکی از استان‌ها از ساعت 14 و 30 دقیقه تا 16 میزبان این محفل قرآنی در یکی از کتابخانه‌های کشور است.

وی با بیان اینکه تمرکز و ماموریت اصلی نهاد کتابخانه‌های عمومی در محافل قرآنی کتابخانه‌های عمومی ابتدا «قرآن‌دانی» و سپس «قرآن‌خوانی» و گسترش مطالعه کتاب‌های این حوزه در میان کودکان و نوجوانان و بزرگسالان است، اظهار کرد: در طرح سراسری «بهار در بهار»؛ افراد بومی در محافل قرآنی نهاد در کتابخانه‌های مرکزی استان و شهرستان‌ها به‌شیوه حضوری در کتابخانه حاضر شده و به جمع‌خوانی قرآن، بررسی نکات قرآنی روزانه درهر جزء و تلاوت مجلسی از سوی قاری بین‌المللی آن استان پرداخته می‌شود.

مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: نمایشگاه قرآن، فرصت مناسبی برای ارتباط با فعالان حوزه قرآنی، ناشران و مخاطبان این حوزه است و به نظر می‌رسد اگر انتشارات قرآنی و اهل بیت علیهم‌السلام تولید آثار خود را به سمت تولید منابع و گسترش سبک زندگی امام رضا‌(ع)، احمد‌بن موسی(ع) و فاطمه معصومه‌(س) هدایت کنند. نهاد کتابخانه‌ها در انتخاب منابع جشنواره کتابخوانی رضوی نیز وسعت عمل بیشتری پیدا خواهد کرد.

غرفه کتابخانه «هُدهُد سفید» و خوانش منابع کتابخوانی رضوی 
مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به پیشنهاد ایجاد غرفه کتابخانه «هُد‌هُد سفید» در نمایشگاه قرآن امسال اظهار کرد: امسال  بخشی از کتابخانه «هُدهُد سفید» که ویژه کودکان و نوجوانان است در نمایشگاه قران شبیه‌سازی می‌شود.
 
وی با بیان اینکه یکی از ماموریت‌های نهاد در حوزه کتابخوانی و خدمات فرهنگی، ایجاد کتابخانه‌های ویژه برای کودکان و نوجوانان است که با نام «هُد‌هُد سفید» دنبال می‌شود، گفت: نشان «هُد‌هُد سفید» یک نشریه و یک برنامه تلویزیونی نیز دارد که پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها از شبکه پویا پخش می‌شود.

اسفاری افزود: نشان «هُد‌هُد سفید» یک جشنواره دو سالانه دارد که امسال برگزار می‌شود و اعضای کودک و نوجوان کتابخانه‌های عمومی کشور از میان کتاب‌هایی که سال گذشته بیشترین آمار امانت را در کتابخانه‌ها داشتند، بهترین اثر، ناشر و نویسنده را انتخاب می‌کنند.

مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار کرد: در ادامه فعالیت‌های نهاد برای این گروه از مخاطبان؛ سال گذشته کتابخانه «هُد‌هُد سفید» ویژه کودکان و نوجوانان در بزرگراه رسالت افتتاح شد و براساس این سلسله فعالیت‌ها برای کودکان و نوجوانان؛ امسال نیز قصد داریم بخشی از این کتابخانه ویژه را در نمایشگاه قرآن بازسازی کنیم.
 
وی افزود: این کتابخانه علاوه‌بر معرفی خدمات نهاد در حوزه کودک و نوجوان، در تلاش است جشنواره کتابخوانی رضوی و منابع آن را بیشتر به مخاطبان کودک و نوجوان معرفی کند. در این کتابخانه، فضای بازی، اسباب‌بازی و کتاب‌هایی برای مطالعه کودکان و نوجوانان وجود دارد.
 
مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به وجود سرگرمی‌هایی مانند اوریگامی و قصه‌گویی رضوی در غرفه  کتابخانه هُد‌هُد سفید نهاد در نمایشگاه قرآن کریم گفت: در این غرفه منابع جشنواره کتابخوانی رضوی ویژه کودکان و خردسالان که پنج کتاب است در ابعاد و سایزی تقریبا بزرگ‌‌ منتشر شده و به وسیله کتابداران و قصه‌گویان نهاد این قصه‌ها برای کودکان روایت می‌شود. 

به گزارش ایبنا؛ سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در ۴۹ بخش، ۱۸۰۰ غرفه و با همکاری ۳۷ دستگاه و نهاد و حضور فعالان قرآنی از ۲۱ کشور با شعار «می‌خوانمت» از ۱۲ فروردین آغاز به کار کرده و تا ۲۶ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت. این نمایشگاه از ساعت ۱۷ تا 22 و 30 برقرار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها