همگام با نوروز با کتابهای گردشگری در ایران سفر کنید
جاذبههای طبیعی- انسانی و تاریخی از ایران/ از گردشگری ادبی در شیراز تا گردشگری سلامت در مشهد
تعطیلات نوروز فرصت خوبی برای سیر و سیاحت و گردشگری است. به این منظور در این گزارش به بررسی کتابهایی پرداختهایم که در سال 1401 در حوزه گردشگری به چاپ نخست یا بازچاپ رسیده است.
توسعه گردشگری روستایی
ناشر: موسسه انتشارات دانشگاه تهران
کتاب «توسعه گردشگری روستایی» تالیف دکتر محمدرضا رضوانی است که از سوی موسسه انتشارات دانشگاه تهران منتشر شده و در سال 1401 به چاپ ششم رسیده است. این کتاب به موضوع جهانگردی روستایی ایران، جهانگردی زیست محیطی و توسعه پایدار پرداخته است. این کتاب در چهار فصل به موضوعاتی همچون تعریف و مفهوم گردشگری، مفهوم اوقات فراغت، منابع تفرجگاهی، منابع و جاذبههای گردشگری، گردشگری پایدار، اکوتوریسم، اهداف اکوتوریسم، گردشگری روستایی، مفهوم گردشگری روستایی، پیشینه تاریخی گردشگری روستایی، منابع گردشگری در نواحی روستایی، دسترسی به گردشگری روستایی، گردشگری و توسعه روستایی، اثرات و پیامدهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، و... پرداخته است.
نویسنده در مقدمه کتاب به شرحی کوتاه از فصلهای مختلف کتاب میپردازد. در این مقدمه میخوانیم: امروزه گردشگری بزرگترین و متنوعترین صنعت دنیا به حساب میآید و با 200 میلیون نفر شاغل، گردش مالی سالانه آن به حدود 4/5 تریلیون دلار میرسد. به بیان دیگر، این فعالیت 8 درصد کل اشتغال جهانی را به خود اختصاص میدهد. در چهار پنجم کشورهای جهان، یعنی در بیش از 150 کشور، گردشگری یکی از پنج منبع مهم کسب ارز خارجی است و در 60 کشور، رتبه اول را به خود اختصاص میدهد. تعداد کل گردشگران ورودی جهان از 25 میلیون نفر در سال 1950، به 760 میلیون نفر در سال 2004 افزایش یافته و پیشبینی میشود که این تعداد در سال 2020 به 56/1 میلیارد نفر برسد. نرخ رشد سالانه گردشگری در دهه 1990 سالانه 7 درصد و در سال 2004 بیش از 10 درصد بوده است. در 83 درصد کشورهای در حال توسعه، گردشگری یکی از منابع اصلی درآمد و در یک سوم کشورهای فقیر، عمدهترین منبع درآمد بوده است.
جغرافیا و زیرساختهای گردشگری طبیعی
ناشر: امیننگار
کتاب «جغرافیا و زیرساختهای گردشگری طبیعی» با عنوان فرعی (اکوتوریسم) تالیف دکتر مجتبی جلالوند و دکتر حمیدرضا کریمی است که از سوی انتشارات امیننگار منتشر شده است. این کتاب در چهار فصل اصلی تحت عناوین مفاهیم و مبانی گردشگری، توسعه پایدار گردشگری، اکوتوریسم و گردشگری در ایران و ترکیه است که هر فصل به شرح تعدادی زیر بخش میپردازد.
در پیشگفتار این کتاب میخوانیم: این کتاب به جویندگان راه علم تقدیم میشود. زمانی آلبرت اینشتین چنین اظهار داشت: در جوانی، رویای من این بود که جغرافیدان شوم. اما هنگام کار در دفتر ثبت اختراعات، عمیقا در خصوص مسئله فکر کردم و به این نتیجه رسیدم که رشتهای بسیار دشوار است و با بیمیلی به سوی فیزیک رفتم. جغرافیا دانشی دیرینه، با توانایی و قابلیتهای بیشمار در مدیریت و برنامهریزی انسانی-محیطی است. دانشی ترکیبی است که ورزیدگی، در آن نیازمند آگاهی از چندین دانش همسایه است.
راهنمای گردشگری سلامت
ناشر: مهکامه
کتاب «راهنمای گردشگری سلامت» تالیف دکتر علیرضا نوری، فریبا صم، ملیحه عامری و علیرضا کریمزاده است که از سوی انتشارات مهکامه به چاپ دوم رسیده است. این کتاب در سه فصل اصلی با عناوین کلیات مفاهیم گردشگری سلامت، وظایف راهنمای گردشگری سلامت، برقراری ارتباط راهنمای گردشگر سلامت با نهادهای ذیربط و تعدادی زیربخش در هر فصل به رشته تحریر درآمده است.
در پیشگفتار این کتاب میخوانیم: صنعت (خدمت) گردشگری از جمله صنایع خدماتی است که امروزه با رشدی بیش از میانگین رشد جهانی سایر صنایع و بخصوص خدمات، جایگاه ویژهای را پیدا کرده است. این بخش بزرگترین بخش خدماتی در جهان است که با سرمایهگذاری کمتر در مقایسه با سایر صنایع، اشتغال بالایی به وجود آورده است.
«کوتاه شدن مسافتها به دلیل رشد صنعت حمل و نقل و فناوری اطلاعات، موجب شکلگیری بازارهای جهانی برای خدمات شده و کشورهای صنعتی و در حال توسعه هر یک با تکیه بر مزیتهای نسبی خویش در رقابت با سایرین سهم خود را در این بازارها جستجو میکنند. تجارت خدمات حدود 22 درصد اقتصاد جهانی را شامل شده و نقش عمدهای در شکوفایی اقتصاد کشورها دارد، به گونهای که بیش از دو سوم اشتغال و درآمد ناخالص ملی برخی کشورهای پیشرفته را به خود اختصاص میدهد. امروزه ارتباط رشد اقتصادی با توسعه بهداشت و درمان به خوبی روشن شده است. در رویکردهای جدید تنها بخش سلامت نیست که از رشد اقتصادی بهره میبرد، بلکه خود میتواند مزیتهای تجاری زیادی را برای کشورها به وجود آورده و علاوه بر ایجاد منابع جدید مالی برای توسعه زیرساختها و تکنولوژی، نقش مهمی در راهبردهای فرابخشی توسعه پایدار به عهده گیرد.»
سفر برای درمان و بازیابی توان، از مهمترین اهداف گردشگری پزشکی است و اغلب اوقات، حول دریافت خدمات درمانی است. از آنجایی که وضعیت اقتصادی فعلی و مشکلات زندگی دلایل اصلی موثر بر سطح استرس بالای زندگی افراد است. گردشگری سلامت یک انتخاب برای کسانی است که برای سلامتی و رفاه خود، قصد دوری از زندگی پراسترس روزمره را دارند. این استرسها موجب افزایش بیماریها شده که با توجه به هزینههای زیاد درمان و زمانهای طولانی انتظار برای درمان موجب بروز سفرهایی با انگیزه درمان میگردد که رو به فزونی است.
گردشگری جهانی، گردشگری پایدار و بومگردی
ناشر: مرندیز
کتاب «گردشگری جهانی، گردشگری پایدار و بومگردی» نوشته پی. سی. سینها با ترجمه محمد قلیپور از سوی انتشارات مرندیز چاپ و راهی بازار نشر شد.
در مقدمه مترجم بر چاپ دوم این کتاب آمده است: یکی از موارد مهمی که در توسعه پایدار گردشگری نادیده گرفته میَشود، تعهدات اخلاقی است که رعایت آن در تحقق تعامل فرهنگی نقشی اساسی دارد. از این رو، شناخت قواعد اخلاقی گردشگری میتواند چارچوب مرجعی را برای مسئولین توسعه پایدار گردشگری در هزاره جدید فراهم کند.
رشد صنعت گردشگری و فراگیر شدن مسافرت در بین ملل مختلف، کشورها را بر آن داشت تا اصولی را برای جلوگیری از آسیبهای احتمالی به جوامع میزبان و گردشگران، وضع و در سطح جهانی اجرا کنند. آنها وفق استانداردهای رفتاری مورد تایید سازمان جهانی گردشگری، تعهدات و شرح وظایف متقابل جامعه میزبان و میهمان نسبت به هم را بیان میکنند. این اصول به منظور کاهش اثرات منفی تبادل گردشگری بر منابع طبیعی، فرهنگی و انسان، ساخت و برخورداری هر چه بیشتر جوامع محلی و میزبان از فواید این صنعت تنظیم شدهاند. به طور کلی، قواعد جهانی اخلاق گردشگری چهارچوب بنیادی مرجع، برای گردشگری مسئولیتپذیر و پایدار است. آنها شامل مجموعهای جامع از اصول طراحی شده برای هدایت بازیگران اصلی در توسعه صنعت گردشگری هستند.
گردشگری خلاق
ناشر: رنگین کتاب
کتاب «گردشگری خلاق» تالیف دکتر فرید جواهرزاده و دکتر الهام عناصری است که از سوی انتشارات رنگین کمان به چاپ رسیده است. این کتاب شش فصل اصلی با عناوین بیشینه مفهوم گردشگری خلاق، برنامهریزی تحقیقاتی برای گردشگری خلاق، طراحی مقاصد گردشگری خلاق، گردشگری در شهرهای کوچک، نقش تجربه در فرهنگ و گردشگری و تعدادی زیربخش در هر فصل دارد.
در مقدمه مولفین این کتاب آمده است: کتاب حاضر ترجمهای از مجموعه آثار مولفین در حوزه گردشگری خلاق است. کتاب شامل شش فصل است که به موضوعات مختلف در زمینه گردشگری خلاق (نوع جدید گردشگری میپردازد. در فصل یک ابتدا مقدمهای از گردشگری خلاق و تعاریف مربوط به آن و در فصول بعدی گردشگری خلاق در زمینههای متفاوت فرهنگی-اجتماعی آورده شده است.
همچنین بسیاری از این فصلها ارتباطات محکمی را بین نظریه و عمل برقرار میکنند. هر فصل پنجرهای تازه رو به گردشگری خلاق است و آگاهی پژوهشگران و علاقهمندان را در این خصوص افزایش میدهد.
در ابتدا توصیفی از گردشگری فرهنگی و اینکه چطور گردشگری فرهنگی به سمت گردشگری خلاق تحول یافت، مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد و این امر منجر به استفاده متفاوت از گردشگری فرهنگی و استراتژیهای جدیدی برای گردشگری خلاق میشود.
گردشگری حلال
ناشر: رنگین کتاب
کتاب «گردشگری حلال» تالیف دکتر فرید جواهرزاده و دکتر الهام عناصری است که از سوی انتشارات رنگین کتاب به چاپ رسیده است. این کتاب در ده فصل شامل مقدمهای بر جهانگردی اسلامی و مهمانپذیری حلال، اقدامات یک هتل منطبق با شرع در هتل دپالما در مالزی، بازاریابی اروپا برای گردشگران میراث اسلامی، محرم در ایران: یک فستیوال فرهنگی-مذهبی، درک ارایهدهندگان اقامتگاههای مالزی از گردشگری حلال، استراتژیهایی برای جذب گردشگران مسلمان بدون کسب گواهینامه، توضیح مزایای رقابتی مفاهیم یک هتل اسلامی، گردشگری تونس در مواقع بحران، زیارت اسلامی و مهمانپذیری حلال در فلسطین و نیازهای گردشگران مسلمان است.
در مقدمه مولف آمده است: احتمالا در تاریخ معاصر حرکت و تحرک مردم در کشورهای اسلامی بسیار قابل توجه بوده و در عین حال بسیار بد فهمیده شده است. اسلام یک دین بزرگ جهانی است که بر مصرف و رویههای تجاری در سطح جهان تاثیر میگذارد، یک بازار متشکل از 8/1 میلیارد جمعیت شامل بازار بینالمللی گردشگری که به سرعت در حال رشد است؛ تاثیر عمدهای در روشهای مصرف غذا که نتیجه نیازهای غذایی خاص است و منطقهای از هویت سیاسی مورد مناقشه در بسیاری از کشورها داشته است. در این شرایط نیاز آشکاری به درک بهتر از اهمیت گردشگری اسلامی و مهماننوازی در اکثریت مسلمان و کشورها و مقاصد غیرمسلمان است. یکی از اصول اساسی اسلام سفر و درک دنیای پیرامون است. سفر بینالمللی مسلمانان یک بازار عمده برای کشورهای مسلمان و غیرمسلمان است. با این حال، مانند دیگر اعتقادات، پیروان اسلام مستلزم پیروی از اقدامات و رفتارهای مشخصی هستند. حلال، به معنی امری که در اسلام مجاز است. یک عامل عمده در بازار مصرفی مسلمانان و همچنین ظرفیتی برای ارایه خدمات به مشتریان مسلمان است. اگرچه، غذا و خوراک مولفه مهمی از مفهوم حلال را شکل میدهد. مفهوم چیزی که مجاز و مناسب است فراتر از غذا و خوراک است و طیفهای عمدهای از جهانگردی و مهمانپذیری را پوشش میدهد. این کتاب به عنوان راهنما و منبعی برای کسانی که به فهم طیفهای متفاوت جهانگردی و مهمانپذیری اسلامی علاقهمند هستند از دیدگاهها و بافتهای متفاوت گردآوری شده است.
گردشگری مذهبی
ناشر: نورا
کتاب «گردشگری مذهبی» تالیف دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو و دکتر مهدیه شهرابی فراهانی از سوی انتشارات نورا به چاپ رسیده است. این کتاب در شش فصل اصلی با عناوین مروری بر مفاهیم سفر، اصول و مبانی گردشگری مذهبی، جاذبههای گردشگری مذهبی، رویکردهای مدیریتی در گردشگری مذهبی، رویکردهای توسعه پایدار گردشگری مذهبی در ایران و گردشگری مذهبی در آیینهای هندوئیسم و بودیسم و تعدادی زیربخش در هر فصل است. در پیشگفتار ویراست دوم در شرح این کتاب آمده است: انسان موجودی است مرکب از جسم و روح که بر این اساس پیچیدهترین مخلوق آفرینش لقب گرفته است. انسان در طول تاریخ در جستجوی کمال و تعالی گام برداشته و این مهم از نیازهای فطری انسانی است که به طرق گوناگون در جهت تامین آن اقدام کرده است. انسان بر مبنای نیاز رشد پا به عرصه خاکی گذاشته و سیر آفاق و انفس و حرکت بر روی زمین را در جهت تامین شناخت، تعالی و کنجکاوری فطریاش برگزیده است. از این رو سفر و حرکت در میان فرهنگها، مذاهب، اقوام و نژادهای گوناگون گامی مهم در جهت کمال انسانی تلقی شده و انسان به باور، اعتقاد و ایمان درونیاش این مهم را اتخاذ کرده است. از نگاه فلاسفه، جامعهشناسان، روانشناسان، سیاستمداران، علمای دین و عرفان، باور و تمسک به یک مذهب ریشه در همین کمالجویی انسانی داشته و مذهب همواره در طول تاریخ، عنصر کلیدی زندگی جوامع محسوب شده است.
نقش مذهب در مطالعات گردشگری آنچنان اهمیت دارد که قدیمیترین سفرها را ملقب به زیارت عنوان کردهاند. در سالیان دور که همانند زندگی صنعتی امروزی، بشر به راحتی نمیتوانست در زمین از نقطهای به نقطه دیگر جابهجا شود، سفرهای زیارتی با تاکید بر باور و اعتقادات شکل گرفته و انسانها با تمامی سختیهایی که پیش رویشان بود، به سفر میرفتند.
گردشگری عشایر با رویکردی به گردشگری عشایر استان کرمان
ناشر: میعاد اندیشه
کتاب «گردشگری عشایر با رویکردی به گردشگری عشایر استان کرمان» تالیف رقیه شجاع میاردان از سوی انتشارات میعاد اندیشه به چاپ رسیده است. این کتاب سه فصل با عناوین مبانی نظری گردشگری عشایری، مطالعات تجربی و تعاریف، بررسی وضعیت موجود ایلات و عشایر استان کرمان و گردشگری عشایری در منطقه و تعدادی زیربخش در هر فصل دارد.
در پیشگفتار این کتاب میخوانیم: گردشگری علاوه بر اشتغالزایی، درآمدزایی و ارتقاء سطح فرهنگی به منزله پلی قلمداد میشود که انسانها را با ویژگیهای متنوع به یکدیگر ارتباط داده و موجبات استحکام پیوندهای اجتماعی افراد و جوامع را فراهم میآورد. با توجه به اهمیت جهانی گردشگری، بدون تردید گردشگری در کشور و در جامعه عشایر به علت وجود فعالیتها و جاذبههای متنوع محیطی، چشماندازهای زیبای جغرافیایی، میراثهای عظیم تاریخی، اماکن زیارتی و سیاحتی و آثار هنری بدیع دارای جایگاه ویژهای است که در اثر توجه بیشتر و فعالسازی گردشگری عشایری میتواند به یکی از کانونهای بزرگ گردشگری در کشور، منطقه و حتی جهان تبدیل شده و هزاران ایرانگرد و جهانگرد را به سوی خود بکشاند. گردشگری در قالب الگوهای فضایی خاص به وجود میآید و یکی از این الگوها، گردشگری عشایر است که در این کتاب توضیح داده شده است. توسعه گردشگری عشایری، امکان افزایش درآمد خانوارهای عشایری، اشتغالزایی و جلوگیری از مهاجرتهای عشایری را در بستر بهبود کیفیت زندگی و توزیع متعادل خدمات و تسهیلات رفاهی در مناطق عشایری فراهم میکند.
در این میان قلمرو ایلات و عشایر استان کرمان با دارا بودن جاذبههای طبیعی، منابع و پتانسیلهای سنتی، فرهنگی و زیستمحیطی، فرصت بزرگی در توسعه گردشگری عشایری در ایران به شمار میرود. در این کتاب ضمن بررسی وضعیت موجود ایلات و عشایر در استان کرمان با استفاده از مدل سوات برای راهبردهای توسعه گردشگری عشایری استان راهکارهای لازم ارائه میشود. زیرا با استفاده از این مدل، نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدها تدوین خواهد شد و در این میان استان کرمان ضمن دارا بودن نقاط قوت قابل توجه دارای نقاط ضعف و تهدیدهایی نیز میباشد که با برنامهریزی اصولی زمینه توسعه گردشگری عشایری ایجاد میگردد.
میراث شهری و گردشگری
ناشر: گنجینه هنر
کتاب «میراث شهری و گردشگری» با عنوان فرعی مدیریت گردشگری در شهرها و محدودههای تاریخی تالیف دکتر غلامرضا حقیقت نائینی و دکتر مهناز اشرفی از سوی انتشارات گنجینه هنر منتشر شد. این کتاب یازده بخش اصلی با عناوین میراث فرهنگی و شهر تاریخی، گردشگری و گردشگری شهری پایدار، مکان گردشگری، گردشگری و میراث شهری در اسناد بینالمللی، جهانی شدن و گردشگری، حفاظت و مدیریت میراث شهری و توسعه گردشگری، مشارکت اجتماعی، گردشگری و میراث شهری و تفسیر(تعبیر) گردشگری در میراث و تعدادی زیر بخش در هر فصل دارد.
در مقدمه این کتاب آمده است: امروزه مسائل و مفاهیم گردشگری و میراث فرهنگی، به ویژه میراث شهری و ارتباط متقابل آنها، از موضوعات مهم و در عین حال پیچیده محسوب میشوند. در عین حالی که اقتصاد گردشگری از دهه 60 میلادی مورد توجه جوامع مختلف قرار داشته است، موضوع چالشهای رشد گردشگری و معادلات و مقابله آن با محدودهها و محوطههای میراثی، به عنوان یک تهدید، ذهن متخصصان و مدیران را به خود مشغول داشته است. گردشگری در عصر کنونی به عنوان مهمترین ابزار تبادل فرهنگی شناخته میشود. گردشگری تجربهای شخصی از گذشتهها و نیز از زندگی امروزی و سایر جوامع به دست میدهد و بیش از پیش به عنوان نیرویی پیش برنده برای حفظ آثار فرهنگی و تاریخی شهری شناخته میشود. از آنجایی که گردشگری پتانسیلهای قابل توجهی در مقاصد میراث فرهنگی پیدا میکند، به تدریج احیا و حفظ این بافتها از طریق گردشگری بیشتر مورد توجه قرار میگیرد. بسیاری بر این عقیدهاند که گردشگری برای جوامع میزبان موثر بوده و یکی از برجستهترین پدیدههای اقتصادی و اجتماعی قرن بیستم محسوب میشود.
مکانها، محوطهها و بافتهای تاریخی و فرهنگی و هر آنچه به عنوان میراث ناملموس آنها شناخته میشود، جاذبههای اصلی گردشگریاند. مدیریت نامناسب و یا غیرعلمی گردشگری و توسعه در زمینههای مرتبط با آن میتواند تهدیدی برای ماهیت کالبدی، یکپارچگی و سایر ویژگیهای میراث شهری باشد. همچنین ممکن است وضعیت بومشناختی، فرهنگ و سبکهای زندگی جوامع میزبان نیز با چالشهای اساسی مواجه شود.
مدیریت بازاریابی گردشگری موضوعی و مسیرهای گردشگری فراملی
ناشر: زرنوشت
کتاب «مدیریت بازاریابی گردشگری موضوعی و مسیرهای گردشگری فراملی» تالیفand European Travel Commission (UNWTO) World Tourism Organization با ترجمه مهسا صدیق بازکیاگوراب، سعیده اسماعیلی و فاطمه حسنی از سوی انتشارات زرنوشت به چاپ رسیده است.
در این کتاب موضوعاتی همچون مرور کلی موضوعات و مسیرهای گردشگری در اروپا و جهان، جستجو و تعریف مفاهیم کلیدی، موضوع در گردشگری به چه معناست؟، گروهبندی یا طبقهبندی موضوعات، همکاری در توسعه موضوعات گردشگری، نقش بازاریابی، فعالیتهای بازاریابی، اهداف و مسائل آینده، گردشگری، موضوعات و تجربه، رشد گردشگری تجربهای، مزایای مسیرهای گردشگری موضوعی و شبکههای آن، ایجاد تم یا موضوع و پیوند آن با تجربه، اقدامات بازاریابی، اهداف آرمانی آینده و مسائل مرتبط با آن و موضوعهای دیگر بررسی شده است.
کرمان و گردشگری ادبی
ناشر: مرکز کرمانشناسی
کتاب «کرمان و گردشگری ادبی» تالیف فاطمه سام، امیرعباس نجفیپور، ندا ترابی فارسانی از سوی مرکز کرمانشناسی: بنیاد ایرانشناسی به چاپ رسیده است. این کتاب چهار فصل اصلی با عناوین مقدمهای بر گردشگری ادبی، مکانهای ادبی و مهمترین مقاصد گردشگری ادبی در جهان، گردشگری ادبی در ایران، گردشگری ادبی در استان کرمان و تعدادی زیربخش در هر فصل دارد.
در مقدمه ناشر این کتاب آمده است: از جمله ارزشهایی که دنیای امروز برای دستیابی به آن، رقابتی سخت و سنگین را آغاز کرده و هر کشوری میکوشد تا گوی سبقت را از دیگری ببرد، صنعت گردشگری است. این توفیق برای برخی کشورها تا آنجا رقم خورده که از رهگذر گردشگری، درآمدی بیشتر از فروش نفت برخی کشورها به دست آوردهاند.
یکی از دلایلی که همه کشورها میکوشند تا بر موفقیت خود در زمینه گردشگری بیفزایند، پاک بودن این صنعت است، زیرا میدانیم بسیاری از صنایع موجود، دارای آلودگیهای محیطزیستی هستند و در کنار درآمدزایی، سلامت جامعه را به خطر میاندازند که به همین دلیل بسیاری، عطایش را به لقایش میبخشند و از ادامه آن منصرف شدهاند. اما صنعت گردشگری از یکسو ردپای تاریخ را فراروی گردشگران قرار میدهد و ارزشهای آن سرزمین را به رخ دیگران میکشد، از طرف دیگر در ازاء هر گردشگر چندین شغل ایجاد میشود. در میان انواع گردشگری اما نوع ادبی و فرهنگی آن، برتر و از اهمیت ویژهای برخوردار است و در زمینه گردشگری ادبی، کرمان سهم بسزایی دارد و مستندات تاریخی نشان میدهد که چگونه کرمانیها از قرنها پیش از اهمیت گردشگری ادبی آگاه بوده و همواره جایگاه ویژهای برای آن منظور کردهاند.
گردشگری ادبی در شیراز
ناشر: فرهنگ پارس
کتاب «گردشگری ادبی در شیراز» با عنوان فرعی مفاهیم، راهکارها و مسیرهای گردشگری تالیف امیرحسین حکمتنیا از سوی انتشارات فرهنگ پارس به چاپ رسیده است. این کتاب در چهار فصل اصلی با عناوینی همچون گردشگری ادبی، گردشگری ادبی و جاذبههای مرتبط، جایگاه داستان در توسعه گردشگری ادبی، مسیرهای گردشگری در شیراز و تعداد زیادی زیربخش در هر فصل به شرح گردشگری ادبی در شیراز پرداخته است.
در سخن ناشر این کتاب میخوانیم: گردشگری به عنوان یک فعالیت اقتصادی مهم، سهم و نقش فزایندهای در اقتصاد جهانی دارد؛ روند فزاینده تقاضای جهانی گردشگری و تنوعطلبی گردشگران، دستاندرکاران و برنامهریزان را بر آن داشته تا به این گستره عظیم پاسخ دهند. گردشگران به دنبال کشف جاذبههای جدید در مقاصد سفر هستند و مدیران، سعی در پاسخگویی به تقاضای نو در بازار، به مطالعه و اقدام عمرانی مشغول هستند. در این میان عنصر فرهنگی مانند ادبیات، به عنوان بخشی از منابع گردشگری معرفی شده که قابلیتهای جدیدی در جذب گردشگر دارد، نقش مهمی را ایفا مینماید و بر همین اساس، موضوع گردشگری ادبی به عنوان یکی از زیرمجموعههای گردشگری خلاق که از ویژگیها و خصلتها و عناصر فرهنگی جامعه بشری استخراج شده، مورد توجه برنامهریزان جامعه میزبان قرار گرفته است.
شهر شیراز به عنوان یکی از کانونهای مهم فرهنگ و تمدن بشری و خاستگاه فرهنگ و ادب، زمینههای لازم برای توسعه گردشگری خلاق بر مبنای ادبیات کهن و نوین را داراست و با توجه به روند فزاینده تقاضای جهانی برای این نوع از گردشگری به راحتی میتواند زمینههای لازم برای جذب بیشتر و موثرتر آن را فراهم آورد.
گردشگری سلامت در مشهد
ناشر: ماهواره
کتاب «گردشگری سلامت در مشهد» تالیف معصومه کردی گودرزی از سوی انتشارات ماهواره به چاپ رسیده است. این کتاب به شرح موضوعاتی همچون گردشگری، ارکان گردشگری، نقش جاذبهها به عنوان ارکان گردشگری، تسهیلات و خدمات گردشگری، طبقهبندی انواع گردشگری، طبقهبندی گردشگری بر اساس زمان، طبقهبندی گردشگری بر اساس مکان، نظریه نوسازی و گردشگری و... پرداخته است.
نظر شما