دوشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۱
توقف فروش کاغذ و ملزومات حوزه کتاب/بازار در جستجوی آرامش

استمرار نوسانات بازار ملزومات حوزه کتاب طی روزهای اخیر منجر به توقف فروش مواد اولیه شده است، این موضوع در حالی رخ داده که تقاضا برای خرید اجناس افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، طی روزهای اخیر به دنبال نوسانات بازار ارز در کشور، وضعیت خرید و فروش و برنامه‌ریزی فعالان حوزه چاپ و نشر را به‌هم ریخته، زیرا بازار کاغذ درگیر نوسانات نرخ ارز و بی‌ثباتی قیمت‌ها در بازار است است.
 
نگاهی به بازار نشان‌ می‌دهد، این‌روزها وضعیت بازار مواد اولیه، کُند و گاه دچار توقف شده است، جمع زیادی از فروشندگان کاغذ با استدلال نامشخص نبودن قیمت ارز در بازار، کاغذ نمی‌‌فروشند؛ بی‌تردید همین مسئله زمینه‌ساز التهاب در بازار می‌شود.
 
به نظر کارشناسان بازار، فروشندگان تصمیم گرفته‌اند، فروش کاغذ را متوقف کنند تا وضعیت قیمت ارز مشخص شود؛ بنابراین تمایلی به فروش خُرد و عمده وجود ندارد. این درحالی است که تقاضا برای خرید کالاهای مختلف نسبتا خوب است.
 
این موضوع روز گذشته یکشنبه(7 اسفندماه) موجب شد، برخی خریداران کاغذ که نیاز به کاغذ داشتند، کاغذ را تا بندی یک میلیون و 600 و یک میلیون و 800 هزار تومان خریداری کنند.
 
قیمت بازار امروز (دوشنبه 8 اسفند) نشان می‌دهد هر بند بهای کاغذ چینی 70 گرمی 70 در 100، امروز به یک میلیون و 400 هزار تومان رسیده، درحالی که هفته گذشته این کاغذ به بهای یک‌میلیون و 250 هزار تومان عرضه شده بود. هربند کاغذ چینی 70 گرمی 60 در 90 نیز به قیمت یک‌ میلیون و 300 هزار تومان به فروش می‌رسد؛ بهای این کاغذ، هفته پیش یک‌میلیون و 50 هزار تومان بود.
 
براساس این گزارش؛ هر بند کاغذ چاپ و تحریر چینی 80 گرمی 70 در 100 نیز نسبت به هفته قبل، حدود 100 هزار تومان افزایش داشته و امروز به بهای یک میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود؛ همچنین هربند کاغذ چینی 80 گرمی 60 در 90 با 300 هزار تومان به قیمت یک‌میلیون و 400 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. قیمت کاغذ گلاسه نیز برای دو گرماژ بالا و پایین با 10 هزار تومان افزایش، امروز به 60 تا 61 هزار تومان رسیده است.
 
استمرار توقف فروش در سایر حوزه‌ها
توقف فروش در بازار سایر ملزومات حوزه کاغذ هم ادامه دارد. فروشندگان ایرانی قیمت مرکب‌های خود را تغییر نداده‌اند و هر کیلو مرکب گلاسه ایرانی رنگی 163 هزار تومان، هرکیلو مرکب گلاسه مشکی به قیمت 130 هزار تومان، هرکیلو مرکب تحریر رنگی ایرانی، 143 هزار تومان و هرکیلو مرکب تحریر مشکی ایرانی نیز به 117 هزار تومان است.
 
امروز هر کیلوی مرکب گلاسه خارجی 430 هزار تومان عرضه شده، درحالی که قیمت آن در هفته پیش به تناسب کیفیت و شرکت تولیدکننده، 280 تا 310 هزار تومان بود. الکل ایزوپروپیل نیز همانند سایر حوزه‌ها، افزایش قیمت داشته و هر گالن به بهای 110 هزار تومان رسیده است، بهای هر زینک دو و نیم ورقی نیز به 90 هزار تومان رسیده است؛ درحالی که قیمت آن در هفته قبل بین 75 تا 80 هزار تومان بود.
 
در عین حال هرکیلو چسب سرد صحافی ایرانی حدود 120 هزار تومان و چسب گرم، کیلویی 380 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

در این میان باید گفت که توجه ویژه دولت به ایجاد ثبات در نرخ ارز، تأثیر مستقیمی بر سایر اقلام و کالاها دارد، تأثیر این گرانی‌ها بر حوزه چاپ و نشر با توجه به بنیه ضعیفی که صنوف این حوزه دارند، در آینده نزدیک چشمگیر خواهد بود؛ بنابراین بازار به آرامش نیاز دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها