دوشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹
شعر مهم‌ترین رسانه فرهنگی در تاریخ ایران اسلامی است

میرهاشم میریف شاعر آیینی در اختتامیه یازدهمین دوره شعر دفاع مقدس و مقاومت استان همدان با تاکید بر اینکه شعر رسانه و هنرِ خاص است گفت: شعر مهم‌ترین رسانه فرهنگی در تاریخ ایران اسلامی بوده و هست و خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌‌(ایبنا) در همدان، آیین اختتامیه یازدهمین دوره شعر دفاع مقدس و مقاومت استان همدان در سالن آیت‌الله بهاری، واقع در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بهار برگزار شد. روح‌الله نباتی، فرماندار بهار با بیان اینکه روح مقاومت در قالب هنر منتقل می‌شود، گفت: شعرسُرایی در حوزه دفاع مقدس، بسیار ارزشمند است و شاعران این حوزه را ارج می‌نهیم.

جواد محقق، داور یازدهمین دوره شعر دفاع مقدس و مقاومت استان همدان گفت: هرکار به تخصص نیاز دارد و ارائه آن باید با دریافت مجوز از متخصص آن حوزه همراه باشد. پس از گذشتن سال‌ها از اتمام جنگ تحمیلی همچنان درباره آن می‌نویسیم و می‌سُراییم و سخن می‌گوییم؛ حال باید پرسید که جنگ خوب است یا بد؟ اگر خوب است پس زمینه جراحت و ویرانی چیست؟ اگر بد است پس چرا کسانی که در این راه جان خود را از دست می‌دهند را شهید می‌نامیم؟ به‌عبارت دیگر جنگ سکه‌ای با دو رویه تهاجم و دفاع است. مهاجم محکوم است و مدافع هم خوب و هم در طول تاریخ مورد توجه کشورش است. جنگ مانند صلح همیشه وجود دارد و با صلح‌طلب بودن نمی‌توان از جنگ دوری کرد. سال‌ها پیش در شعری گفته بودم «باید تفنگ برداشت و جنگ افروزان را خاتمه داد» گاهی باید برای برقراری صلح مبارزه کرد. باید با جنگ‌افروزان جنگید. 

وی افزود: اگر بعد از گذشت سال‌ها از جنگ می‌گوییم - که البته این حوزه در ادبیات جهان هم وجود دارد - از زاویه دفاع به این قضیه نگاه می‌کنیم. در تاریخ اسلام آغازگر جنگ نبوده‌ایم - مگر در موارد بسیار استثنایی - در زمان پیامبر اکرم‌(ص) حدود 67 جنگ داشته‌ایم که در فواصل بسیار کوتاهی رخ داده است. 

محقق توصیه کرد: مراقب باشیم برخی برگزیدگی‌ها را مغرور نسازد زیرا صدمه خواهیم خورد. اگر هم برگزیده نشدیم، دچار یاس ما را نگیرد که فرصت بسیار است. 

                            

میرهاشم میری، شاعر صاحب‌نام آیینی، پژوهشگر و ویراستار در این آیین شعرهایی درباره دفاع مقدس خواند که در همان سال‌ها سروده بود؛ او پیش از آغاز خوانش رباعی‌هایش ضمن آرزوی توفیق برای شاعران جوان، گفت: اگر چه این شاعران جوان روزهای پر تب و تاب دفاع مقدس را ندیدند اما شنیده‌های خود را با خلاقیت سروده‌اند. شعر مهم‌ترین رسانه فرهنگی در تاریخ ایران اسلامی بوده و هست و خواهد بود. ما رسانه‌ها و هنرهای بسیاری داریم در همه این هنرها نیز هنرمندان بزرگی تربیت یافته‌اند و بروز و ظهور پیدا کرده‌اند و از احترام جامعه جهانی برخوردار شدند اما ضمن احترام به همه عزیزان و هنرمندان؛ شعر چیز دیگری است. شعر؛ رسانه و هنرِ خاص است. 

میری ادامه داد: ما که از دهه 50 شاعری را شروع کرده بودیم؛ در روزهای دفاع مقدس احساس تکلیف سنگین‌تری کردیم. به همت آقای محقق و چند تن دیگر از دوستان انجمن ادبی میلاد شکل گرفت و خوشبختانه هنوز هم فعال است. در انجمن میلاد اولین سروده‌های دفاع مقدس را کلید زدیم. این تشکیلات ادبی که مختص دفاع مقدس پدید آمده بود پس از انقلاب دومین تشکیلات ادبی کشور بود. یعنی اگر اولین تشکیلات ادبی را حوزه اندیشه و هنر اسلامی بدانیم که مرحوم قیصر امین‌پور و دوستانشان شکل داده بودند؛ انجمن میلاد دومین تشکیلات ادبی کشور بود. 

این شاعر افزود: من اشعار آن دوران را بسیار دوست دارم چراکه؛ درباره تب و تابی است که آن را زیسته‌ایم. به نوعی حیات ما به آن لحظات وابسته شده است. 

به گزارش ایبنا؛ برگزیدگان این جشنواره به ترتیب عبارت بودند از: ریحانه نوری، معصومه کولیوند دوک و کمال امرایی. همچنین زهرا طهماسبی، یگانه یعقوبی راد و محسن کلهر، شایسته تقدیر بودند. آقایان جواد محقق، مسعود طاهری عضد و کمال شفیعی داوری این جشنواره را برعهده داشتند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها