چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۸
تجویز نسخه اخلاقی برای مواجهه با مهاجرت

«عدالت، مهاجرت و بشردوستی» عنوان یکی از کتاب‌های جدید دانشگاه آکسفورد است که تلاش می‌کند با پرداختن به اصول اخلاقی در زمینه مواجهه با مهاجران و پناهندگان، دیدگاه‌های انسانی و بشردوستانه را در مقوله مهاجرت و مهاجرپذیری برجسته کرده و به آنها اولویت دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از انتشارات دانشگاه آکسفورد، مناقشات سیاسی درباره مهاجرت در حال تبدیل شدن به بحث‌های هر روزه و داغ در جامعه و برای گروه‌های خاص، بحثی حیاتی است.

این امر نه تنها در حوزه سیاستگذاری و گفتمان عمومی، بلکه در زمینه روایت‌های فلسفی از مهاجرت نیز پرسش‌های قابل اعتنایی برمی‌انگیزد: آیا دولت‌ها حق دارند خارجی‌هایی را که وارد کشورشان می‌شوند، کنار بگذارند یا باید همه مرزها باز باشد؟ چگونه باید اخلاقی بودن سیاست پناهندگی و پناهندگی را رقم زد؟ اگر دولت‌ها می‌توانند مهاجران و پناهندگان را حذف کنند، چه اصول اخلاقی در زمینه اینکه چه کسی می‌تواند وارد کشور شود، تعیین‌کننده است؟

کتاب «عدالت، مهاجرت و بشردوستی» راهی را نشان می‌دهد که با استفاده از آن می‌توان با ارائه دیدگاهی مبتنی بر درک اخلاق سیاسی مهاجرت، به این پرسش‌ها پاسخ داد. مایکل بلیک در این کتاب، شرحی بدیع و قابل قبول از حق محرومیت ارائه می‌دهد که بر مبنای حقی اساسی‌تر برای پرهیز از شیوه‌های ناخواسته ارتباطات سیاسی استوار است. او به دور از توجیه مساله «طرد و حذف‌شدگی»، بهترین توجیهات را در این زمینه، در تلاش برای تعیین حدود آن بررسی می‌کند. با انجام این کار، او واقعیت‌های جهانی فعلی در زمینه مهاجرت را به چالش می‌کشد، واقعیت‌هایی که مرزهای باز را برای تعدادی افراد منتخب انگشت‌شمار و مرزهای بسته را برای اکثریت- که اغلب شامل طردشده‌ترین افراد جامعه‌اند- تضمین می‌کند.

این کتاب به پرسش‌های خاص‌تری درباره عدالت در مهاجرت نیز پرداخته است، مانند مجاز بودن ممنوعیت سفر و تحریم‌های حمل‌ونقل. نویسنده همچنین دیدگاه خاصی درباره چگونگی فراتر رفتن از مسائل مربوط به عدالت و آزادی به سوی جامعه‌ای که می‌خواهیم باشیم، ارائه می‌دهد و در ادامه، مفهوم اخلاقی بشردوستی را به‌عنوان مفهومی مرکزی برای تحلیل اخلاقی مهاجرت معرفی می‌کند. وی به این نتیجه می‌رسد که باید در تدوین سیاست‌های مهاجرتی، انسان‌دوستی و عدالت را در دستور کار قرار دهیم.

مایکل بلیک، نویسنده کتاب، استاد فلسفه و پژوهشگر حوزه دولت و سیاست عمومی در دانشگاه واشنگتن است. وی در این کتاب به نقد سیاست‌های مهاجرتی اخیر از جمله ممنوعیت مهاجرت مکزیکی‌ها به آمریکا می‌پردازد و از دیدگاهی بی‌طرفانه و متعادل، از سیاست مرزهای باز و حاکمیت نامحدود دفاع می‌کند.

کتاب «عدالت، مهاجرت و بشردوستی» در 280 صفحه از سوی انتشارات دانشگاه آکسفورد به زبان انگلیسی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها