دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۳
شاعران آیینی به بیان خصوصیات اخلاقی، رفتاری و  رشادت‌های حاج قاسم بپردازند

نماینده ولی‌فقیه در کردستان، زبان هنر را بهترین ابزار برای بیان رشادت‌های حاج قاسم دانست و از شعرای آیینی خواست به بیان خصوصیات اخلاقی، رفتاری و  رشادت‌های این شهید بپردازند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در کردستان، دومین همایش شعر منطقه‌ای «مرد میدان» با حضور شاعر ممتاز کشوری، ولی‌الله کلامی زنجانی و شاعران هفت استان کردستان، آذربایجان غربی، زنجان، ایلام، کرمانشاه، همدان و لرستان دوشنبه 24 (بهمن‌ماه) در مجتمع فجر سنندج آغاز شد.

نماینده ولی فقیه در کردستان در این همایش اظهار کرد: زبان هنر، یکی از بهترین ابزارها برای بیان رشادت‌ها، فداکاری‌ها و از خودگذشتگی‌های «سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی» است و شعرای آیینی می توانند در این زمینه آثار خوبی خلق کنند.

حجت الاسلام عبدالرضا پورذهبی افزود: افرادی همانند حاج قاسم به دلیل اینکه وصل به معنویت بوده و در راه دفاع از آب و خاک جان خود را فدا کرده‌اند هیچگاه نام و یادشان فراموش نمی شود و همه ما نیز باید از هر راهی تلاش کنیم که جامعه بویژه نسل جوان با سیره و سلوک این افراد بیشتر آشنا شوند.

وی از شعرای آیینی و اهل بیت حاضر در این همایش خواست در آثار خود به بیان خصوصیات اخلاقی، رفتاری و تلاش‌ها رشادت‌های حاج قاسم و بزرگان دیگری که برای این نظام و انقلاب تلاش کردند، بپردازند.

علی‌اصغر دریایی، مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد کردستان در ابتدای این همایش اظهار کرد: همایش شعر مرد میدان بهانه‌ای برای یادآوری رشادت‌ها، بی‌خوابی‌ها و جان‌فشانی‌های سردار دلاور و شهید محور مقاومت حاج قاسم سلیمانی است.
 


وی با بیان اینکه این همایش منطقه‌ای یادواره شهید سرافراز سردار قاسم سلیمانی است که برگزار می‌شود، افزود: اگر نبود دلاوری‌های سپهبد حاج قاسم و یاران باوفایش، در کردستان از امنیت و آسایش کنونی برخوردار نبودیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان استقبال شاعران نسبت به دوره اول همایش را پرشورتر ارزیابی کرد و گفت: پاسداشت ارزش‌های انقلاب اسلامی از‌جمله فرهنگ ایثار و شهادت از مهمترین اهداف برگزاری این برنامه‌ها است. شعر آیینی تنها یک روایت نیست؛ بلکه یک فرهنگ، مکتب و دارای مفاهیم اخلاقی، توحیدی و ولایی است.

وی گرامیداشت یاد و خاطر شهدا را واجب دانست و عنوان کرد: امنیت کشور حاصل ایثار و از خودگذشتگی شهیدانی است که در راه دفاع از اسلام و ارزش‌های انقلاب اسلامی از جان و همه وجود خود گذشتند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان همچنین گفت: استفاده از زبان هنری شعر برای توصیف رشادت‌ها و جانفشانی‌های رزمندگان دفاع مقدس به‌ویژه سردار شهید قاسم سلیمانی در شناخت و معرفی این شخصیت بزرگ ایرانی بسیار مهم و تأثیرگذار است.
 
دریایی با اشاره به اینکه در این دوره استقبال بسیار خوبی از دومین دوره همایش «مرد میدان» از سوی شاعران نسبت به دوره اول شد، گفت: در مجموع ۱۳۹ اثر از ۸۴ شاعر به دبیرخانه این همایش ارسال شد که در این همایش از هشت نفر در بخش شعر کردی و فارسی تقدیر می‌شود.

معرفی برترین‌ها
در این همایش و در بخش شعر فارسی محسن کلهر، مقام اول، ناصر دوستی، مقام دوم و وحید اشجع و علی کاوند، مشترک مقام سوم را از آن خود کردند و الهام عبدالملکی و سید‌باقر موسوی نیز شایسته تقدیر این بخش شناخته شدند.

در بخش شعر کُردی نیز یزدان بابایی اول شد و علی قیسوندی به‌عنوان شایسته تقدیر این بخش معرفی شد.

در این همایش از خانواده شهید بامدی، خانواده شهید اردلان و خانواده شهید آذربار از شهدای مدافع امنیت تقدیر به عمل آمد. علی احسان فریدونی، علی‌اصغر عظیمی مهر و عیسی فلاحی، داوران این همایش نیز معرفی و تجلیل شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها