چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵
فرهنگ گوش کردن به کتاب صوتی باید تقویت شود

مدیر آوانامه، استفاده از کتاب صوتی را نیازمند فرهنگ‌سازی دانست و گفت: حمایتی که از ناشران چاپی می‌شود در حوزه ناشران صوتی وجود ندارد.

دامون آذری، مدیر آوانامه در حاشیه نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با اشاره به تشکیل تیم آوانامه گفت: گروه‌های تخصصی همکاران آوانامه از نخبگان آموزش دیده‌اند. سال 93 شرکت آوانامه را ثبت کردیم و از سازمان رسانه‌های دیجیتال مجوز نشر دیجیتال گرفتیم تا بتوانیم کتاب‌های صوتی را به صورت قانونی منتشر کنیم.
 
وی افزود: درابتدا دو نفر بودیم و یک استودیو کوچک داشتیم؛ اما امروز که 9 سال از آن روزها می‌گذرد حدود 50 نفر در مجموعه آوانامه به صورت مستقیم و 70 گوینده هم به صورت غیرمستقیم در حال همکاری هستند.
 
آذری با بیان اینکه آوانامه به کمک این تیم حرفه‌ای حدود 800 عنوان کتاب صوتی تولید کرده است، عنوان کرد: این مجموعه با عمده ناشران معتبر مانند چشمه، ققنوس، نگاه، آگاه، ثالت و نیلوفر همکاری داشته است، در سال‌های فعالیت‌مان تعداد زیادی از عناوین شاخص و محبوب سال‌های اخیر ادبیات ایران را به‌صورت صوتی تولید کردیم.
 
وی در ادامه درباره کیفیت کتاب‌های صوتی آوانامه گفت: همیشه کیفیت در آوانامه خط قرمز بوده است؛ البته طبیعی است که گاهی به دلایلی کارهایی با کیفیت پایین هم وجود دارد اما تا جایی که امکان داشتیم سعی کردیم تولیدات آوانامه با کیفیت باشد و به همین دلیل هم بین مردم مقبولیت پیدا کردیم.
 
آذری یکی از مشکلات بنیادی در حوزه نشر صوتی را به رسمیت شناخته نشدن از سوی مسئولان فرهنگی عنوان کرد و گفت: دولت، حاکمیت و قوانین، ناشران کتاب‌های چاپی را به رسمیت می‌شناسند و مزایای مختلفی را از معافیت‌های مالیاتی، حضور در نمایشگاه‌های کتاب تا دادن معافیت‌های بیمه‌ای و دادن یارانه روی کاغذ برای‌شان درنظر می‌گیرند.
 
به گفته وی، حتی اگر مشکلات دیگری داشته باشند، سعی می‌کنند برطرف کنند؛ چراکه در این زمینه تولیدکننده کتاب شناخته شده‌اند. این درحالی است که ما با تولید کتاب صوتی که همان کتاب است، از  بسیاری از این مزایا محرومیم. تنها تفاوت ناشران چاپی و ما این است که آن‌ها از کاغذ و چاپخانه استفاده می‌کنند و از ابزارهای دیگری مانند صدا و استودیو.
 
مدیر آوانامه همچنین در تشریح تفاوت‌های حمایتی میان ناشران چاپی و صوتی گفت: گاهی حتی در اداره‌های دارایی در بحث مالیاتی به مشکل می‌خوریم. هیچ یارانه مشخصی به ناشران کتاب‌های صوتی داده نمی‌شود. ما همیشه باید به سختی در نمایشگاه کتاب شرکت کنیم؛ آن هم در صورتی که غرفه اضافه بیاید. به صورت مشخص اصلی‌ترین مساله‌ای که می‌شود مطرح کرد این است که دوست داریم با ناشر کتاب صوتی هم مانند کتاب کاغذی برخورد شود. کتاب، کتاب است و باید با تمام اشکال کتاب یک نوع برخورد را داشته باشند.
 
آذری، مساله بعدی را نبود فرهنگ گوش دادن به کتاب صوتی و رسانه‌های دیجیتال مطرح کرد و گفت: باید در این حوزه فرهنگسازی شود، مردم باید بدانند که کتاب صوتی می‌تواند همیشه در دسترس باشد. مثلا می‌توانند در مترو و ترافیک و قبل از خواب کتاب صوتی گوش کنند.
 
وی ادامه داد: ناشران به سهم خود گام‌هایی برداشته‌اند و سعی می‌کنند این فرهنگسازی را انجام دهند؛ اما چقدر بهتر می‌شود اگر حاکمیت با عنوان یک برنامه تلویزیونی بتواند مردم را با مزایای نشر دیجیتال و کتاب‌های صوتی آشنا کند. حضور در برنامه‌های تبلیغاتی صدا و سیما چیزی نیست که ناشران این حوزه بتوانند از آن برخوردار باشند؛ چراکه در بضاعت‌شان نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها