کتاب «روش لایهای در اندیشه پژوهی» تألیف علی اکبر علیخانی استاد دانشگاه تهران به همت نشر نگاه معاصر اخیرا به بهای 80 هزار توان منتشر شد.
گفته میشود برای نخستین بار است که در حوزه علوم انسانی و اجتماعی یک پژوهشگر ایرانی روش تحقیق ابداع و ارائه کرده است.
روشهای متعددی برای انجام تحقیق در حوزه های علوم انسانی و اجتماعی وجود دارد که خاستگاه و مبدعان آنها عمدتا استادان دانشگاه ها در کشورهای پیشرفته است. روشِ جدید ابداع شده توسط دکتر علیخانی در کتاب «روش لایه ای در اندیشه پژوهی» در دی ماه 1401 توسط نشر نگاه معاصر منتشر شده است.
نویسنده در مقدمه کتاب دلیل نگارش کتاب را نبود یک روش خاص و کاربردی برای انجام پژوهش در حوزه «اندیشه» می داند و اینکه روشهای کلیتر و عمومی تری که هماکنون برای شناخت اندیشهها استفاده میشود کافی نیست. به همین دلیل تمرکز اثر بر ارائه یک «روش تحقیق» برای اندیشهپژوهی و اندیشهشناسی-اعم از اندیشههای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، حقوقی، مدیریتی، تربیتی، روانشناسی، ادبی، هنری، فلسفی، عرفانی، فقهی، کلامی ارتباطات و رسانهای، و ... - است و تلاش شده یک روش کاربردی با اصول و قواعد روشن ارائه شود تا پژوهشگران را با خطای کمتر و فایده بیشتر به نتیجه برساند.
روشی که در این اثر ارائه شده «مرحله لایهای» نام دارد. از آنجا که اندیشه و شخصیت هر متفکری دارای لایههای متعددی است، این روش طی مرحلههای مختلف این لایهها را شناسایی و تحلیل میکند. برای سهولت در تلفظ، این روش را به اختصار «لایهای» نامیده شده است. با اینکه بخش اصلیِ کتاب به ارائۀ روش تحقیقی برای «اندیشه پژوهی» اختصاص دارد ولی از دو جهت کتاب برای تمام پژوهشگران و دانشجویانِ علوم انسانی و اجتماعی و برای انجام هر تحقیقی می تواند مفید باشد.
نخست به این دلیل که با یک نگاه کلان و از بالا، انواع روش را دسته بندی و تعریف کرده است. دوم به این دلیل که تعاریف و شاخص هایی برای نوشتن مقدمه، نتیجه گیری خلاصه، چکیده و... برای پژوهش های علوم انسانی و اجتماعی بیان می کند که معمولا در آثار روش تحقیق دیده نمی شود. در این مباحث ضمن بیان وظیفه و شاخص های یک مقدمه روشمند، تعاریف، تفاوت ها، و شاخص های نتیجه گیری، جمع بندی، خلاصه، و چکیده بیان شده است.
علیخانی در مقدمه کتاب چند ویژگیِ خاص «روش تحقیق لایه ای در اندیشه پژوهی» را به شرح زیر بیان می کند: نخست اینکه روشی «ذومراحل» است و این به معنیِ «ذومراتب» بودنِ آن نیز هست؛ یعنی پژوهشگر میتواند به تناسب موضوع، علاقه، زمان، بودجه، دغدغه، و اهدافی که دارد فقط از برخی مرحلههای روش استفاده کند و تحقیق خود را به طور مشخص در قالب یک یا چند مرحله انجام دهد. در هر مرحله، انجام هر لایه از پژوهش، یک لایه از ابهام پژوهش یا اندیشه متفکرِ مورد مطالعه را روشن میکند، حتی پژوهشگر میتواند لایهها را نیز گزینش کند و فقط برخی از لایههای اندیشۀ متفکر مورد مطالعه را تحقیق کند، بنابراین یک روش ایده آل گرایانه یا «همه یا هیچ» نیست.
دوم اینکه این روش قابلیت دارد علاوه بر پژوهش در اندیشه هر متفکری بهصورت انفرادی، پژوهش تطبیقی در اندیشه جمعی از متفکران را در بازههای زمانی و جغرافیای فکری متفاوت مدیریت کند و امکان دستهبندی و مقایسه آنها را فراهم آورد. سوم اینکه اگر چه این روش با هدف اندیشهپژوهی و اندیشهشناسی ارائه شده اما برای اندیشهورزی نیز کاربرد دارد.
نکته دیگری که نویسنده در مقدمه کتاب اشاره اشاره می کند این است که کتاب تلاش کرده هم یک نگاه کلان نسبت به کلیت روش به خوانندگان بدهد و هم یک روش کارآمد و قابلاستفاده برای پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی، در حوزه اندیشه پژوهی فراهم آورد. نگارنده در بخش اولِ این اثر «روش نگارش دانشگاهی»، «روش تحقیق پایه»، «روش تحقیق حرفهای» و «روش تحقیق معرفت شناسانه» را از یکدیگر تفکیک و تعریف کرده است و «روش لایه ای» را یک «روش تحقیق حرفهای» می داند که برای پژوهشگرانی قابلاستفاده است که «روش نگارش دانشگاهی» و «روش تحقیق پایه» را بدانند.
کتاب «روش لایه ای در اندیشه پژوهی» در دو بخش و یک گفتار پایانی به مثابه نتیجه تنظیم شده است. بخش نخست دارای دو بحث پایهای است که برای این اثر ضروری است. بحث اول در باب روش و روششناسی است و بهاجمال تعاریفی از «روش»، «روشِ نگارش دانشگاهی»، «روش تحقیق پایه»، «روش تحقیق حرفهای»، «روششناسی»، «روش تحقیق معرفتشناسانه»، «روش در اندیشهورزی»، «روش در نظریهپردازی»، و «شبه روش» ارائه میدهد. به نظر نویسنده تفکیک و تمایز اینها قبل از ورود به بخشهای بعدی ضروری بوده است.
نظر شما