سه‌شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۹
توجه به علوم انسانی نسبت به حل مسائل سخت‌افزاری ارجحیت دارد

علی‌اکبرزاده گفت: این خیال باطل است که فکر کنیم رشد در فناوری، همه مسائل ما را حل می‌کند. آن کشورهایی که پیشرفت کرده‌اند، اول در حوزه فرهنگ و نگرش‌ها و علوم انسانی، مسائلشان را حل کرده‌اند و بعد سراغ مسائل سخت‌افزاری رفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم اختتامیه سومین دوره «طرح ملی سخن»، سه‌شنبه 29 آذر با حضور مدیران واحد‌های جهاد دانشگاهی در سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی برگزار شد.
 
محمد رهبری معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی اصفهان به عنوان اولین سخنران، بیان کرد: استمرار گفتن از کتاب و خواندن کتاب و جمع‌های کتاب‌خوانی موجب برکاتی برای جامعه فرهنگی می‌شود. طرح فصل سخن موجب شد به اینکه مخاطبان غائب نیز غیرحضوری به مخاطبان فعال تبدیل شوند. بعضا تاثیر این اقدام را در جمع‌های کتاب‌خوانی می‌توان مشاهده کرد. اگرچه با مخاطبانی کم‌تعداد کار خود را آغاز کرد اما به جریانی با مخاطبان متعدد تبدیل شد. مهم‌تر از همه رسالت جهاد دانشگاهی است که توانست طرح فصل سخن را به یک الگو تبدیل کند.
 
وی اضافه کرد: شاید ظرفیت‌های مالی، مکانی و علمی جلسات ما آنقدر نباشد که بتوانیم استانی بزرگ مانند اصفهان را پوشش بدهیم، اما از همین حیث که این طرح تبدیل به یک الگو شده، ما توانسته‌ایم کارمان را انجام دهیم. فصل سخن بیش از یک برنامه، یک الگو است. «کتاب سه‌دقیقه‌ای»، تربیت مروج کتابخوانی و سایتی که به صورت تخصصی به کتاب می‌پردازد همگی برآمده از فصل سخن بود.
 
رهبری افزود: امیدوارم بخشی از رسالت این طرح عملیاتی شود و ما بتوانیم اهداف طراحی‌شده را اجرایی کنیم. امیدوارم استمرار و جدیت در این برنامه وجود داشته باشد و نتایج آن را به چشم ببینیم.
 
امین مختاری معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی هنر دیگر سخنران این مراسم بود. وی با اشاره به اینکه طرح‌های اجرایی باید تاثیرگذار باشند بیان کرد: متاسفانه یک سری از فعالیت‌های ما مخاطب کمتری جذب می‌کنند و گروهی دیگر از برنامه‌ها کلا از نظر برنامه‌ریزی دچار ایراد هستند و تاثیرگذاری چندانی ندارند.
 
وی گفت: بعد دیگری از برنامه فصل سخن است که این برنامه نگاه‌های جدیدی را اضافه می‌کند. حضور منتقدان و کتابشناسان در جلسه باعث می‌شود با ابعاد جدیدی از کتاب آشنا شویم. پیشنهاد می‌کنم در حوزه هنر، بازه‌ کتاب‌ها را گسترش بدهیم. در خواست دارم حالا که جای تاثیرگذاری پیدا کرده‌ایم، این را تقویت کنیم.
 
فریدون محمدی فام مدیرکل اداره راهبری فرهنگی جهاددانشگاهی دیگر سخنران این نشست بود. وی طرح فصل سخن را یک طرح نوین فرهنگی خواند و گفت: موجب افتخار معاونت فرهنگی جهاد است از این جهت که فضای علمی و فرهنگ مطالعه را گسترش می‌دهد.
 
وی عنوان کرد: نکات بنده ناظر به نظرات دکتر علیرضا کلانتر مهرجردی رییس جهاددانشگاهی است. نکته اول اینکه تمام واحد‌های جهاد دانشگاهی باید از یک الگو برای طرح فصل سخن استفاده کنند و به چارچوب‌های سازمان پایبند باشند. یکدستی و یک‌پارچگی جهاد دانشگاهی باید در این طرح دیده شود.
 
محمدی اضافه کرد: نکته بعد درباره بحث دانشجویی بودن کار است. تا جای ممکن مخاطبان باید دانشجویان باشند. ممکن است در کنار دانشجویان گروه‌های دیگری نیز حضور داشته باشند اما اولویت با دانشجویان است. حتی بهتر است محیط نقد کتاب هم محیطی دانشجویی باشد.
 
وی افزود: نکته آخر مد نظر دکتر کلانتر این است که بنای معاونت فرهنگی از این به بعد بر این است که معاونت‌های جهاد در دانشگاه‌ها و استان‌های مختلف به سمت مسئله‌محور بودن پیش بروند. اگر کتابی هم معرفی می‌شود تا جای ممکن مرتبط با مسئله‌محوری باشد. امیدوارم تمام واحد‌ها به این طرح لبیک بگویند؛ چون موضوع کتاب، عام‌تر از آن است که بخواهیم از نقد کتاب، بی‌نیاز باشیم.
 
حامد علی‌اکبرزاده رییس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی سخنران پایانی این مراسم بود. وی ضمن تشکر و قدردانی از واحد‌های جهاد دانشگاهی، به تقدیر از 3 واحد برگزیده پرداخت و بیان کرد: امیدواریم با حمایت بیشتر بتوانیم طرح فصل سخن را گسترش بدهیم و به معنای واقعی کلمه جریان‌ساز باشیم.
 
وی افزود: من به عنوان یک دانشجو، احساس می‌کنم مسئله اصلی ما مسئله فرهنگ و علوم انسانی و نگرش‌هاست؛ مسئله باورها. بسیاری از مشکلات کشور سخت‌افزاری نیستند و ریشه‌ در تکنولوژی و فناوری ندارند. این خیال باطل است که فکر کنیم رشد در فناوری، همه مسائل ما را حل می‌کند. آن کشورهایی که پیشرفت کرده‌اند، اول در حوزه فرهنگ و نگرش‌ها و علوم انسانی، مسائلشان را حل کرده‌اند و بعد سراغ مسائل سخت‌افزاری رفته‌اند.
 
علی‌اکبرزاده بیان کرد: مهندسان و فناوران کارسازان هستند اما طراحان نیستند. اگر می‌خواهیم اتفاق مثبتی رخ بدهد باید طراحی خوبی داشته باشیم. این طراحی در حوزه علوم انسانی شکل می‌گیرد. طرح فصل سخن یک حرکت نمادین است برای تاکید بر این موضوع، که مسئله ما مسئله فرهنگ و علوم انسانی و علوم اجتماعی است.
 
وی هدف از طرح فصل سخن را در دو موضوع معرفی کرد: هدف اول تقویت روحیه نقادی و هدف دوم این بود که بتوانیم جریان‌های فرهنگی‌ای را که در کشور تولید محتوا می‌کنند، بشناسیم و بشناسانیم و نقد کنیم. امیدوارم اهداف طرح، پس از چند دوره برگزاری، تا حد قابل توجهی محقق شود. برای اجرای طرح‌ها، واحدهای ما باید مشارکت فعالی داشته باشند. ما طراحی می‌کنیم اما مجری اصلی، واحدها هستند. امیدواریم واحدها ورودی جدی در این حوزه داشته باشند.
 
در ادامه مراسم، از 3 واحد جهاد دانشگاهی واحد اصفهان، جهاد دانشگاهی واحد قزوین و جهاد دانشگاهی واحد هنر که عملکرد بهتری در طرح فصل سخن داشتند تقدیر شد.    
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها