سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴
ساماندهی 6 هزار برگه قرآنی متعلق به قرن 7 هجری

6 هزار برگه قرآنی پراکنده متعلق به قرن هفتم هجری توسط کارشناسان مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی رضوی سامان‌دهی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در مشهد، مدیر مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی حرم مطهر رضوی، این مرکز را با دارا بودن بیش از 20 هزار قرآن و جزوه قرآنی به عنوان بزرگترین مرکز دارنده قرآن در دنیا، دارای ظرفیت‌های خوبی در حوزه‌های مختلف پژوهشی دانست.

ابوالفضل حسن آبادی، گفت: پروژه ساماندهی برگه‌های قرآنی اقدامی در راستای معرفی نفایس قرآن‌های خطی و تبدیل این مرکز به بزرگترین مرکز نسخه پژوهی قرآنی در دنیا است.

وی تصریح کرد: این طرح ابتدا با محوریت قرآن‌ها تا قرن هفتم برنامه‌ریزی شد که بازیابی چند برگ از قرآن امام رضا(ع)، یک جزوه از قرآن نفیس مصاحفی قزوینی به سال 387ق و مرمت 46 نسخه از قرآن‌های این دوره یکی از دستاوردهای این ساماندهی به شمار می‌رود.

مدیر مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی حرم مطهر رضویهمچنین به برقراری ارتباط با مراکز مرتبط پژوهشی از جمله مدرسه هنر اسلامی در قم در این خصوص اشاره کرد و این اقدام را فرصتی برای استفاده از ظرفیت اساتید ملی و مراکز علمی مرتبط برای بررسی اولیه قرآن‌ها و برگه‌های قرآنی در جریان تحقق پروژه ساماندهی دانست. 

حسن آبادی اظهار کرد: در ادامه فعالیت‌های اجرایی این پروژه طرح‌های اولیه مرتبط با قرآن‌ها از جمله نقش ایرانیان در کتابت خط نسخ قرآن با همکاری مشترک مدرسه هنر اسلامی-بررسی تذهیب‌های قرآن‌های کوفی تا قرن هفتم-بازشناسی پاره‌های گم شده و مفقودی آستان قدس موجود در مراکز خطی دنیا-یادداشت‌ها و وقف‌نامه‌های قرآن‌های آستان قدس بین قرن چهارم تا هفتم تدوین شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها