شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۳
اداره کل زندان‌های استان لرستان از مددجویان مولف حمایت می‌کند

مدیرکل زندان‌های استان نوشتن را جهادی بزرگ عنوان کرد و افزود: مددجویانی که آثاری را بتوانند به رشته تحریر درآوردند اداره کل زندان‌های استان لرستان همه هزینه‌های چاپ را متقبل خواهد شد و به نام مددجو منتشر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در لرستان، ویژه‌برنامه کتاب و کتابخوانی، ویژه مددجویان زندان مرکزی خرم‌آباد با همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان لرستان و اداره کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی استان با حضور عبدالمجید کشوری، مدیرکل زندان‌های استان، سیدسجاد راستخانه، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، میثم زندیه، معاون کتابخانه‌های عمومی استان، کارشناسان ستادی کتابخانه‌های عمومی استان، مجتبی روشن‌پور، رئیس اداره فرهنگی، تربیتی زندان‌های لرستان، فریدون مرادی، رئیس زندان مرکزی خرم‌آباد و جمعی از مددجویان زندان مرکزی خرم‌آباد شنبه‌(21 آبان) همزمان با نخستین روز از سی‌اُمین دوره هفته کتاب در زندان مرکزی خرم‌آباد برگزار شد.

کشوری، ضمن تبریک هفته کتاب و کتابخوانی افزود: آنچه می‌تواند موجب آگاهی، رشد و تعالی هر فردی شود، انس گرفتن با کتاب است، کتاب می‌تواند سطح آگاهی جامعه را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه بسیاری از افراد که در زندان‌ها میزبان آنان هستیم شاید به‌نوعی قربانی فاصله گرفتن از فرآیند کسب آگاهی بوده‌اند که البته این خود نیز معلول عوامل دیگری نیز است، افزود: ترویج و گسترش فرهنگ کتابخوانی و مطالعه و ارتقاء آگاهی‌های جامعه موجب کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شود.

مدیرکل زندان‌های استان افزود: یکی از راه‌های افزایش اطلاعات و معلومات آحاد جامعه از طریق اشاعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است. با ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در بین مددجویان زندان می‌توانیم شاهد کاهش رفتارهای ناصحیح باشیم.

مدیرکل زندان‌های لرستان مطالعه کتاب را موجب افزایش آگاهی و شعور دانست و بیان کرد: اگر تلاش کنیم یک نفر را احیاء کنیم مانند این است کل جامعه را احیا کرده‌ایم.

کشوری با ابراز خرسندی از تعامل و همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان و اداره کل زندان‌های استان، گفت: شرکت 2700 نفر در جشنواره کتابخوانی رضوی و برگزیده شدن بالغ بر 20 نفر نشان از ظرفیت بالای مددجویان در امر کتاب و کتابخوانی دارد.

عضو شورای قضایی استان، قرآن را بهترین کتابی دانست که انسان می‌تواند با آن مأنوس شود و افزود: قرآن کتابی است که همیشه حاضر است و مطالب آن تکراری نمی‌شود و در طول زندگی کاربرد دارد و همه مفسران و قرآن‌پژوهان بر این باورند که رمز و رازهایی در قرآن نهفته که ممکن است در آینده رمزگشایی شود و مورد استفاده قرار گیرند.

کشوری، مطالعه کتاب‌های حوزه دفاع مقدس از سوی مددجویان زندان را برای آشنایی این قشر با سختی‌ها و مرارت‌های دوران دفاع مقدس را مفید ارزیابی کرد و افزود: در نگارش آثار مربوط به شهدا و جنگ تحمیلی آن‌گونه که باید نتوانسته‌ایم حق مطلب را ادا کنیم.

مدیرکل زندان‌های استان نوشتن را جهادی بزرگ عنوان کرد و افزود: مددجویانی که آثاری را بتوانند به رشته تحریر درآوردند اداره کل زندان‌های استان لرستان همه هزینه‌های چاپ را متقبل خواهد شد و به نام مددجو منتشر خواهد کرد.

کشوری، بهترین نسخه برای تسکین آلام روحی و روانی در دوران حبس را مطالعه و خلاصه‌نویسی کتاب دانست و بیان کرد: خلاصه‌نویسی کتاب موجب ترغیب دیگران به مطالعه خواهد شد.

راستخانه در بخش دیگری از این مراسم ضمن تشکر از دغدغه‌مندی فرهنگی مدیرکل زندان‌های استان لرستان ادامه داد: سرانه مطالعه در کشورها به رشد فرهنگی آن‌ها و به‌طور گسترده‌تر به توسعه انسانی در هر کشور مربوط می‌شود. به این معنا که هرچه سرانه مطالعه بالاتر باشد - به شرط وجود دیگر عناصر- آن کشور از رشد فرهنگی بالاتری برخوردار است و برعکس، یعنی هرچه از رشد فرهنگی بالاتری برخوردار باشد سرانه مطالعه بالاتر خواهد بود.

                    

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کتاب را پل ارتباطی برای ارتقاء سطح علم و دانش عنوان کرد و افزود: جامعه‌ای که بیشتر کتاب می‌خواند داناتر خواهد بود.

وی مددجویان را به ارتباط بیشتر با قرآن، افزایش مطالعه و ترغیب و تشویق به کتاب و کتابخوانی دعوت کرد.

به گزارش ایبنا، در این مراسم با توجه به ارتباط معنادار امنیت و فرهنگ از یک سو و رسالت اداره کتابخانه‌های عمومی در توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه مفید و توجه به کتاب و کتابخوانی و رسالت اداره زندان‌ها در تامین امنیت اجتماعی از سوی دیگر  با هدف ایجاد، توسعه و ارتقاء کمّی و کیفی کتابخانه‌های مشارکتی و پیشخوان کتاب در زندان‌های استان، ارتقاء سطح آگاهی‌های عمومی و اطلاعات مورد نیاز مددجویان و ترویج فرهنگ مطالعه کتابخوانی و زمینه‌سازی و کمک به فراهم کردن شرایط بازگشت مطلوب مددجویان به زندگی اجتماعی، تقویت افکار و آگاهی‌بخشی و غنی‌سازی اوقات فراغت مددجویان تفاهم‌نامه همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان لرستان و اداره کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی لرستان منعقد شد.

                

در این مراسم تعدادی از مددجویان، کارکنان اداره کل زندان‌ها و زندان مرکزی خرم‌آباد به بیان خلاصه‌ کتاب‌هایی که مطالعه کرده بودند پرداختند و در پایان از سوی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان و اداره کل زندان‌های استان از آن‌ها تجلیل به عمل آمد.


                 

صبح شنبه (21 آبان) در نخستین روز از سی‌امین دوره از هفته کتاب مدیرکل، کارکنان و کتابداران کتابخانه‌های عمومی لرستان با حضور در گلزار شهدای گمنام خرم‌آباد، ضمن غبارروبی و عطرافشانی گلزار شهدا، با آرمان‌های ایشان تجدید میثاق کردند.

                   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها