دوشنبه ۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۸
از شخصیت سردار سلیمانی روایتی جامع ارائه کنیم

نویسنده کتاب «یک بغض هزاران مشت» از لزوم توجه بیشتر به کارهایی با مضمون بازتاب شهادت سردار سلیمانی صحبت کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «یک بغض و هزاران مشت» از جدیدترین آثار نشر راهیار شامل خاطرات مردمی از روزهای شهادت سردار قاسم سلیمانی است که به قلم علیرضا اشرفی نسب به بازار نشر آمده است.
 
این کتاب حاصل صدها ساعت‌ها مصاحبه تلفنی، مجازی و حضوری به مدت ده روز و در آستانه اولین سالگرد شهادت سردار سلیمانی است که با پاسخ‌گویانی در شهرهای شیراز، تهران، اراک، مشهد، سمنان، تبریز، نطنز، اهواز، یزد، سبزوار و قم انجام شده است.
 
باید به سمت کارهایی درباره سردار سلیمانی رفت
در خصوص انتشار این کتاب تازه منتشر شده خبرنگار ایبنا گفت‌وگویی را با علیرضا اشرفی نسب، نویسنده و تدوین کننده کتاب انجام داده است. وی در پاسخ به چرایی تهیه و تدوین کتابش گفت: در پاسخ به اینکه چرا من سراغ این کتاب رفتم، باید پرسید چرا نباید سراغ چنین سوژه‌هایی رفت. در تشییع حاج قاسم بازتاب عجیبی در داخل و خارج کشور شاهد بودیم و تشییع باشکوهی برای ایشان برگزار شد.
 
وی با اشاره به اینکه برخی شرکت‌کنندگان در تشییع حاج قاسم آن را قابل مقایسه با مراسم تشییع امام (ره) می‌دانستند، خاطر نشان کرد: نرفتن به سمت این سوژه از جهت ثبت و زندگی مردم –درگیر در مراسم تشییع- محل اشکال است. به‌ویژه برای کسانی که دل‌شان با آرمان‌های انقلاب و نظام است.
 
کتاب قابل تبدیل به اثر سینمایی
اشرفی نسب تاکید کرد: این کتاب از جهت سینمایی و داستانی قابل تبدیل کردن است چرا که در آن ثبت و ضبط قصه رقم خورده است؛ حاج قاسم شخصیت بزرگی در تاریخ انقلاب است و از کتاب‌های مرتبط با آن در آینده خروجی‌های گوناگونی همچون فیلم و سریال خواهیم دید که ان شاالله در حد شخصیت ایشان باشد.
 
وی در بخش دیگری اظهار داشت: در مورد حاج قاسم بالغ بر 200 الی 300 کتاب بیرون آمده، اما یک مساله این است که کنش‌های مردمی پرداخته نشده بودند و خیلی از نویسندگان از حیث کنشگران مردمی –درگیر در مراسم تشییع سردار سلیمانی- کاری نکرده‌اند.
 
باز کردن یک فتح باب توسط کتاب
اشرفی نسب با بیان اینکه کتاب درباره شهدا زیاد داریم که بعضی از آنها تقریظ رهبری هم دارند، افزود: اما کتابی که به بازتاب‌هایی مراسم پرداخته باشد، نداریم و کتاب «یک بغض هزاران مشت» فتح باب خوبی در این حوزه است.
 
نویسنده کتاب «یک بغض هزاران مشت» با بیان اینکه اثرش می‌تواند الگویی باشد تا محققان به سمت ثبت و ضبط خاطرات مراسم تشییع قاسم سلیمانی و سالگرد آن در سال‌های بعد بروند درباره کاستی‌های کتاب در چنین حوزه‌ای گفت: یک مثال بزنم، درباره مراسم تشییع امام (ره) چقدر کتاب داریم که اتفاقات محلات در زمان تشییع را ثبت و ضبط کرده باشند و ناظر به فوت امام (ره) باشند؟
 
آماده‌سازی کتاب تیمی انجام شد
وی درباره آماده‌سازی کتاب توسط تیم‌های آماده‌سازی اثر هم این‌طور توضیح داد: تیم‌هایی در شهرهای مختلف فعال شدند و در اولین سالگرد حاج قاسم به صورت تلفنی پرسشنامه‌هایی پر کردند. این کار به صورت تیمی انجام شد و هر گروه شامل 5 الی 6 نفر در هر شهر می‌شد.
 
نویسنده کتاب درباره انتشار کتاب‌های دیگری با موضوع شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس به روش مشابه این کتاب «یک بغض و هزاران مشت» هم توضیح داد و گفت: پیشتر درباره بازتاب مراسم شهادت حاج قاسم این کتاب‌ها کار شدند و در چند استان نیز قرار است این کارها ادامه پیدا کند. کتاب اخیر هم گلچینی از خاطراتی است که در اولین سالگرد شهادت حاج قاسم آماده شد.
 
وی افزود: برای سالگرد دوم حاج قاسم نیز یکسری خاطرات جمع شد که در کتاب «یک بغض و هزاران مشت» نیامده‌اند.
 
تقسیم بندی خاطرات و محتوای کتاب
اشرفی نسب همچنین گفت: وقتی این خاطرات جمع شده به دستم رسید، مشغول گلچین کردن و بازبینی و تدوین آن شدم. خاطرات را از زمانی که افراد خبر شهادت سردار سلیمانی را می‌شنیدند تا تاثیر شهادت وی بر زندگی‌شان و اتفاقاتی که این رویداد در زندگی‌شان موجب آن شده است.
 
وی ادامه داد: یک بخش از کتاب هم مربوط به –خاطراتی از- کنش‌های تربیتی بود که پدر و مادرها در قالب مدنظر قرار دادن یکسری فعالیت‌ها برای فرزندان‌شان انجام دادند. همچنین در کتاب، خاطراتی از عین الاسد [حمله به پایگاه آمریکایی‌ها] آمده است.
 
لزوم روایت‌گری درباه قاسم سلیمانی
اشرفی نسب با بیان اینکه درباره سردار سلیمانی و بازتاب مراسم تشییع آن جای کار زیادی وجود دارد، اظهار داشت:‌ در این حوزه‌ها افراد می‌توانند کار کنند؛ شاید –بیان- بعضی چیزها بدیهی باشد، اما اگر به آن نپردازیم در گذر زمان استکبار بعضی چیزها را وارونه می‌کند. مانند ماجرای مربوط به منافقین [گروه مجاهدین خلق] که ما آن را درست روایت نکردیم.
 
وی با اشاره به تعبیر رهبری مبنی بر «مکتب سلیمانی» افزود: اگر این مکتب درست عرضه نشود، در دهه‌های بعد ممکن است اتفاقاتی از همان جنس درست روایت نکردن بیفتد. بنابراین باید روایتی کامل و جامع از شخصیت سردار سلیمانی ارائه کنیم.
 
 گفتنی است کتاب «یک بغض و هزاران مشت» که تحقیق آن توسط جمعی از محققان و پژوهشگران تاریخ شفاهی در شهرهای مختلف صورت گرفته و تدوین آن برعهده علیرضا اشرفی نسب بوده است، در 120 صفحه، شمارگان 1200 نسخه و قیمت 30 هزار تومان به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها