شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۲
3900 جلد کتاب با بودجه 520 میلیون تومانی خریداری شد / خرید سند نداشتیم

علی‌اکبر زارع بیدکی درباره میزان خرید کتاب در6 ماه نخست سال جاری اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون با بودجه 520 میلیون تومانی در مجموع 3900 جلد کتاب برای کتابخانه مجلس خریداری شده است.

علی‌اکبر زارع بیدکی، مدیر مجموعه‌سازی منابع کتابخانه مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌و گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،  درباره خرید کتاب در شش ماه نخست امسال اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون با بودجه 520 میلیون تومانی در مجموع 3900 جلد کتاب برای کتابخانه مجلس خریداری شده است که 143جلد کتاب آن لاتین، 57 جلد عربی و 3700 جلد آن کتاب فارسی بوده است.

وی افزود: از ابتدای امسال تاکنون شش هزار جلد کتاب به مجموعه کتابخانه مجلس افزوده شده است که  3900 جلد  از این کتاب‌ها از طریق خرید و 1800  جلد آن نیز به شیوه اهدا گردآوری شدند. همچنین 920 جلد بولتن‌، آمارنامه‌، گزارش دولتی و سالنامه‌ از طریق اهدا و خرید به این مجموعه اضافه شده است.

 مدیر مجموعه‌سازی منابع کتابخانه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد:  همچنین در شش ماه نخست  امسال ؛ در بخش نشریات، فصلنامه‌های علمی – پژوهشی، مجلات تخصصی و روزنامه‌ها 9800  شماره به مخزن مجلات کتابخانه اضافه شده که 5500 شماره  از این نشریات از طریق خرید و 4300 شماره از طریق اهدا تهیه شده است. 

وی درباره آمار نشریات تخصصی کتابخانه مجلس نیز گفت: کتابخانه اکنون 300 عنوان نشریه تخصصی به صورت اشتراک سالیانه، خرید مستقیم و اهداء و 50 عنوان روزنامه جاری دارد که مرتب به روزرسانی می‌شوند.
 
اضافه شدن 270 جلد کتاب به شیوه مبادله
بیدکی درباره تهیه منابع کتابخانه مجلس از طریق شیوه مبادله کتاب گفت: از ابتدای امسال تاکنون؛ تقریبا 270 جلد کتاب  از راه مبادله با مرکز تبادل کتاب، بوستان کتاب و ناشران خارجی مانند هیزمت، مجمع ذخایرو بنیاد ایران‌شناسی به مجموعه مخازن کتابخانه مجلس اضافه شده است.
 
 اهدای مجموعه جدید شاورانی نماینده مجلس به کتابخانه 
 مدیر مجموعه‌سازی منابع کتابخانه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهدای مجموعه اهدایی جدید کتاب و نشریات از طرف محمد شاورانی، نماینده ادوار اول و دوم مجلس شورای اسلامی از استان آذربایجان غربی گفت: این مجموعه شامل 130 جلد کتاب فارسی و عربی است .کتاب‌های فارسی این مجموعه نیز حدود 60 تا 70  جلد و متعلق به ناشران داخلی است و تاریخ انتشار آن‌ها برای دهه 50 تا 60 است.

بیدکی افزود: مجموعه  کتاب‌های عربی این مجموعه اهدایی از موسسه‌هایی مانند موسسه الاعلمی للمطبوعات، دارالزهراء و دارالکتاب العربی از کشور بیروت و دارالفضیله قاهره  و از کشورهای دیگری مانند عمان و سنگاپور است. این کتاب‌ها  باعث غنی شدن منابع کتابخانه در بخش عربی خواهد شد. موضوعات کتاب‌های این مجموعه اهدایی در بخش‌های ادبیات، تاریخ، تفاسیر شیعه، دین و ادیان، فلسفه هستند.

وی با بیان این‌که مجموعه کتاب و نشریات اهدایی این نماینده مجلس، هفته آینده وارد مخازن اصلی کتابخانه می‌شود. گفت:در این مجموعه، یک سری بولتن‌های قدیمی برای دوره اول و دوم مجلس شورای اسلامی که شامل خبرنامه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، گزارش‌های مهم اقتصادی و مصاحبه شخصیت‌های مهم سیاسی در دهه 60 نیز دیده می‌شود. 

بیدکی افزود: این مجموعه اهدایی شامل 260 شماره نشریه تخصصی فارسی و عربی مانند نشریه العالم است. بخش نشریات فارسی این مجموعه 195 شماره و شامل نشریه‌هایی مانند پیام انقلاب و راه مجاهد است.

 خرید اسناد محدود به موضوعات پارلمان و مجلس شده است
بیدکی درباره خرید سند در کتابخانه مجلس شورای اسلامی گفت: خرید سند در کتابخانه مجلس در سال‌های اخیر محدود به موضوعات مجلس و پارلمان شده است و از ابتدای سال تاکنون خرید سندی نداشته‌ایم؛ زیرا اسنادی  دراین رابطه برای خرید یا اهدا به کتابخانه مجلس پیشنهاد نشده است. اسناد پارلمانی باید از طریق نمایندگان پارلمانی و مجلس اهدا شوند. البته شاورانی که اخیرا کتاب و بولتن‌هایی را به کتابخانه اهدا کرده، در حوزه اهدای سند نیز قول‌هایی داده است.

انتخاب500 جلد کتاب از موسسه نمایشگاه های فرهنگی 
مدیر مجموعه‌سازی منابع کتابخانه مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که هرسال کتابخانه مجلس از سوی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی سهمیه انتخاب  و خرید کتاب دارد، گفت: امسال نیز موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران 500  جلد کتاب را با مبلغ 50 میلیون تومان برای کتابخانه مجلس درنظر گرفته است.

وی افزود: گستردگی موضوع کتاب‌ها و همچنین تعدد آثار ناشران شهرستانی از ویژگی‌های آثار این مجموعه کتاب‌هاست. موضوعات این کتاب‌ها تاریخی، مذهبی، تخصصی انقلاب، حقوق، علوم اجتماعی، جغرافیا، هنر و علوم قرآنی است.
 
رایزنی برای خرید کتابخانه مرحوم غلامحسین رضا نژاد
مدیر مجموعه‌سازی منابع کتابخانه مجلس شورای اسلامی درباره رایزنی برای خرید کتابخانه شخصی مرحوم  استاد غلامحسین رضا نژاد، ادیب، شاعر، مفسر قرآن، استاد دانشگاه و وکیل پایه یک دادگستری که ابتدای امسال فوت کرده است، گفت: این کتابخانه شامل کتاب‌های خطی، چاپ سنگی و سربی است و خرید کتاب‌های چاپ سنگی و خطی این مجموعه برای کتابخانه مجلس اهمیت زیادی دارد؛ هر چند هشت هزار جلد کتاب چاپی این مجموعه نیز ارزشمند است.
 
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها