سه‌شنبه ۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰
کرامات پیامبر اسلام (ص) در «داستان راستان»/ «تاریخ ایران زمین» مشکور کتابی خواندنی

سیدسعید میرمحمدصادق کتاب «تاریخ ایران زمین» تالیف زنده‌یاد محمدجواد مشکور که در 20 فصل تالیف شده است و «داستان راستان» نوشته شهید مرتضی مطهری که کتابی است در باب فضایل و کرامات پیامبر اسلام (ص) و خاندان آن حضرت را برای مطالعه متولدین دهه هشتادی معرفی کرد.

دکتر سیدسعید میرمحمدصادق، تاریخ‌پژوه و نویسنده کتاب‌هایی چون «تاریخ صفویه به روایت سنگ نبشته‌ها» به عنوان پیشنهاد برای مطالعه متولدین دهه هشتادی به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: دهه هشتادی‌ها کتاب «تاریخ ایران زمین» با عنوان فرعی از روزگار باستان تا انقراض قاجاریه تالیف زنده‌یاد دکتر محمدجواد مشکور را بخوانند.
 
وی افزود: در این کتاب، تاریخ اجمالی سیاسی ایران از عهد باستان تا انقراض قاجاریه به قلم مشکور بیان شده است. این کتاب در 20 فصل شامل فلات ایران، آریایی‌های ایرانی، پادشاهان داستانی ایرانی، دولت ماد، هخامنشیان، سلوکیان، اشکانیان، ساسانیان، عرب و اسلام، از طاهریان تا آل بویه، از غزنویان تا خوارزمشاهیان، حمله مغولان، ایلخانان مغول، شهریاران بین مغول و تیمور، تیموریان، سلسله صفوی، قیام افغانان غلجه‌زایی، ظهور نادر و سلسله افشار، خاندان زند و قاجار که از محمدحسن خان تا پایان خاندان قاجار را در برمی‌گیرد.
 


میرمحمدصادق بیان کرد: «تاریخ ایران زمین» کتابی است که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی محمدجواد مشکور آن را برای تدریس در دانشسراهای عالی نوشته بود و کسانی که به تحصیل در دانشسرای عالی می‌پرداختند، این کتاب را می‌خواندند که ناشر همت کرد و این کتاب را بعد از انقلاب هم چاپ کرد.
 
وی افزود: این نوعی ضعف به شمار می‌رود که کتاب برای سنین نوجوان یا برای عموم کم داریم. برای نوشتن چنین کتاب‌هایی باید استانداردهایی رعایت شود. این کتاب‌ها نباید ایدئولوژی‌زده باشد. در چنین کتاب‌هایی باید واقعه تاریخی به گونه‌ای بیان شود که خواننده درک درستی نسبت به آن پیدا کند.
 
این پژوهشگر تاریخ در ادامه گفت: البته اکنون در زمینه فلسفه و روانشناسی کارهایی انجام گرفته و کتاب‌هایی برای کودکان نوشته شده است اما کافی نیست.
 


میرمحمدصادق افزود: همچنین متولدین دهه هشتادی می‌‌توانند کتاب‌ «داستان راستان» نوشته شهید مرتضی مطهری را مطالعه کنند. «داستان راستان» کتابی است در باب فضایل و کرامات پیامبر اسلام (ص) و خاندان آن حضرت. اين كتاب در قالب 125 داستان که ریشه در تعلیمات اسلامی دارد، به رشته تحریر درآمده است.
 
وی بیان کرد: مرتضی مطهری مجتهدی عالم بر فقه و فیلسوفی اندیشمند بود، که توانسته است مفاهیم اخلاقی و اجتماعی را با لحنی ساده و قابل فهم بیان کند. قهرمان‌های کتاب او از پیشوایان بزرگ دین و شخصیت‌های بزرگوار علمی و فقهی انتخاب شده‌اند. با اینکه کتاب داستان راستان در قالب روایتی داستانی نوشته شده است، ولی می‌توان در بطن کتاب مقصود مطهری را به راحتی درک کرد و آن تعریفی جدید از جامعه اسلامی است. او در بحبوحه دهه 40 شمسی که ریشه‌های مدرنیته با شمایل غربی به شکلی روزافزون در حال رشد بود، کتاب خود را منتشر کرد. حرکت او در زمان خودش بسیار جسورانه بود که با استقبال گسترده مردم همراه بود، ولی بازخورد اصلی کتابش بعدها در انقلاب اسلامی نمایان شد.

در این باره بیشتر بخوانید:

خاطرات سرباز نگهبان از کمیته ضدخرابکاری ساواک

پیشنهاد مطالعه کتاب به متولدین دهه هشتادی/1 هدایت‌الله بهبودی؛
خاطرات سرباز نگهبان از کمیته ضدخرابکاری ساواک

باستانی‌پاریزی تاریخ را با زبانی شیرین روایت کرده است/ «آسیای هفت سنگ» را بخوانید

پیشنهاد مطالعه کتاب به متولدین دهه هشتادی/2 حجت‌الله جودکی؛
باستانی‌پاریزی تاریخ را با زبانی شیرین روایت کرده است/ «آسیای هفت سنگ» را بخوانید
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها