پنجشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۴
بخش نابینایان کتابخانه مرکزی خرم‌آباد به تجهیزات نوین نیاز دارد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان در نشست کتاب‌خوان تخصصی منابع بریل خرم‌آباد بر ضرورت تجهیز بخش ویژه نابینایان و کم‌بینایان کتابخانه مرکزی خرم‌آباد با بهترین ابزار و امکانات روز دنیا ازسوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در لرستان، به مناسبت 23 مهرماه روز جهانی عصای سفید، نشست کتاب‌خوان تخصصی از منابع بریل با حضور جمعی از اعضای انجمن نابینایان خرم‌آباد، سیدسجاد راستخانه، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان، و جمعی از کتابداران کتابخانه‌های خرم‌آباد در محل کتابخانه غدیر خرم‌آباد چهارشنبه (20 مهرماه) برگزار شد.
 
راستخانه در این مراسم با ابراز خرسندی و تأکید بر تداوم برگزاری این‌گونه جلسات گفت: برگزاری نشست‌های تخصصی نقد و بررسی کتاب، شعرخوانی زمینه‌ساز کشف بهتر استعدادهای این عزیزان خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با بیان اینکه بهره‌برداری از فاز نخست کتابخانه مرکزی خرم‌آباد انجام شده افزود: قسمت‌هایی که با فاز دوم و سوم مشترک هستند اگر یک تا دو ماه آینده تکمیل شوند تجهیز کتابخانه آغاز خواهد شد.

وی افزود: در تجهیز کتابخانه مرکزی خرم‌آباد بخش ویژه نابینایان و کم‌بینایان با بهترین ابزار و امکانات روز دنیا از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در نظر گرفته شده است که مورد استفاده این قشر قرار خواهد گرفت.

               

راستخانه گفت: تا زمان تجهیز بخش نابینایان کتابخانه مرکزی، اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان پای کار برنامه‌ها و نشست‌های انجمن نابینایان استان است و از برنامه‌های این انجمن در حوزه کتاب و کتابخوانی حمایت خواهد کرد.

 در ابتدای این برنامه، صادق عبدالهی، کتابدار کتابخانه غدیر به بیان تاریخچه‌‌ای از کتابخانه‌های ویژه نابینایان در کشور پرداخت و افزود: سال 1392 در لرستان، بخش ویژه نابینایان در کتابخانه استاد شهیدی بروجرد افتتاح شد.
 
وی به چالش‌های پیش روی حوزه نابینایان در بخش کتابخانه‌ای پرداخت و افزود: ابتدا باید در جامعه نابینایان دوستانی که علاقه‌مند و تمایل به حوزه کتاب و کتابخوانی هستند، شناسایی شوند که این کار با همکاری انجمن نابینایان امکان‌پذیر خواهد بود.

عبدالهی گفت: شناسایی نیازهای مطالعاتی نابینایان از دیگر چالش‌هایی است که باید به آن ویژه پرداخته شود، ضمن اینکه دانشگاه‌ها به‌ویژه دانشگاه‌های لرستان، در زمینه تولید کتاب‌ برای دانشجویان نابینا کم‌کاری می‌کنند.
 
معصومه فرج‌پور، عضو انجمن نابینایان استان و معلم مدرسه استثنایی آموزش و پرورش لرستان در این جلسه منابع مطالعاتی برای نابینایان را چند مورد عنوان کرد و افزود: بریل مهم‌ترین منبع مطالعاتی است، اما حجم بالا، تعداد صفحات زیاد، چاپ کتاب بریل در ایران و به‌ویژه لرستان را با چالش مواجه کرده است.

فرج‌پور از کتاب گویا به‌عنوان منبع دیگر مطالعاتی یاد کرد و افزود: از معایب این منبع برای افراد نابینا می‌توان به ضعیف شدن املا اشاره کرد، چراکه گوش دادن مداوم بدون نوشتار املای افراد را ضعیف خواهد کرد.

این دکتری زبان و ادبیات فارسی استفاده از فناوری OCR‌ و دستگاه‌های برجسته‌نگار برای نابینایان را  از جمله کم‌چالش‌ترین راه‌ها برای خواندن کتاب برشمرد و افزود: امیدواریم در کتابخانه‌های استان امکاناتی فراهم شود که بتوان از این فناورِی‌ها استفاده شود.

در پایان این مراسم از دست‌اندرکاران کتابخانه غدیر خرم‌آباد به همت انجمن نابینایان استان تجلیل شد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها