یکشنبه ۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶
«گیلگمش» در بخش اقتباس جشنواره فیلم کوتاه تهران اکران شد

فیلم کوتاه «گیلگمش» یکی از فیلم‌های اقتباسی جشنواره سی‌و‌نهم فیلم کوتاه تهران است که به روایت حماسی ادبی از داستان گیلگمش می پردازد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) فیلم‌ کوتاه «گیلگمش» به کارگردانی حسین مرادی زاده بر اساس قدیمی‌ترین اثر حماسی و ادبی جهان «گیلگمش» نوشته صمد قربان زاده ساخته شده است. این فیلم به عنوان یکی از فیلم‌های بخش اقتباس در بخش کتاب-سینمای جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارد.
گیلگمش یکی از قهرمان‌های اسطوره‌های بین‌النهرین باستان و شخصیت اصلی حماسه گیلگمش است، حماسه‌ای که به زبان اکدی در اواخر هزارهٔ دوم قبل از میلاد مسیح مکتوب گشت. احتمالاً وی پادشاه تاریخی دولت‌شهر سومریِ اوروک بوده که پس از مرگ به مقام خدایی می‌رسد و داستان دلاوری‌های افسانه‌ایِ گیلگمش در پنج شعر سومریِ بازمانده روایت شده است.  

در خلاصه این اثر آمده است: گیلگمش، پهلوان نامدار اوروک، شهری از سرزمین سومر در میان‌رودان ، که شخصیتی نیمه‌ایزدی - نیمه‌انسانی دارد، عمری در جستجوی جاودانگی و خداگونه شدن می‌کوشد و بارها شکست می‌خورد اما سرانجام به گیاهی دست می‌یابد که او را جاودانه خواهد کرد ولی ماری آن گیاه را می‌رباید و حاصل عمر او از دست می‌رود. (مار در اساطیر نماد جاودانگی است).

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها