جمعه ۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۹
تامین 65 درصد کاغذ کتاب‌های درسی در داخل از دستاورد‌های دولت است

علی بهادری جهرمی درباره دستاورد دولت در حوزه حمایت از کارخانه‌‌های تولید کاغذ، گفت: موفق شدیم، قریب به ۶۵ درصد کاغذ و مقوای کتاب‌های درسی را از کارخانه‌های داخلی که قبلا تعطیل بودند، تامین کنیم؛ بنابراین امیدواریم براساس برنامه زمان‌بندی تا پایان سال ۱۴۰۲ به خودکفایی کامل برسیم.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در حاشیه جلسه مشترک شورای اداری و شورای اطلاع‌رسانی استان لرستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره حمایت دولت از تولید کاغذ داخلی گفت: طی جلسات متعدد در دولت، برنامه‌ها در زمینه حمایت از حوزه کاغذ و چاپ به دو بخش بلندمدت و کوتاه مدت دسته‌بندی شدند. برنامه کوتاه‌مدت که به نوعی فوریت زمانی نیز داشت، تامین کاغذ موجود برای نشریات و  کاغذ تحریر بود که۴۰ میلیون دلار ارز ترجیحی اختصاص داده شد.

وی با اشاره به اینکه این مبلغ، مشکل فوریت و کوتاه‌مدت را حل خواهد کرد، افزود: از این مبلغ، ۲۰ میلیون دلار برای نشریات و ۲۰ میلیون دلار برای کاغذ تحریر تخصیص یافت که در حال حاضر در مسیر نهایی شدن است. کاغذ‌ها در مرحله ترخیص‌ و عرضه به بازار قرار دارند.

سخنگوی دولت، هدف از سرمایه‌گذاری بلندمدت در زمینه چاپ و نشر را تقویت کارخانه‌های تولید کاغذ دانست و  افزود: متاسفانه برخی از این کارخانه‌ها تعطیل و برخی نیمه‌تعطیل شده بودند و در این حوزه، یک وابسته محض بودیم. به‌عنوان مثال، ۵ درصد از کاغذ و مقوای کتاب‌های درسی از داخل تامین و ۹۵ درصد از خارج وارد می‌شد.

بهادری جهرمی گفت: برای تامین کاغذ و مقوای برای چاپ کتاب‌های درسی، معاون اول رئیس جمهور و وزاری مرتبطی که کارخانجات کاغذ زیرنظر یا مدیریت زیرمجموعه آن‌ها بود سلسله جلساتی برگزار کردند؛ وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، موضوع را با جدیت پیگیری کردند.

وی ادامه داد: دستاورد یک‌ساله اینگونه شد که موفق شدیم، قریب به ۶۵ درصد کاغذ و مقوای کتاب‌های درسی را از کارخانه‌های داخلی که قبلا تعطیل بودند و کار نمی‌کردند و چرخشان نمی‌چرید، تامین کنیم؛ بنابراین امیدواریم براساس برنامه زمان‌بندی تا پایان سال ۱۴۰۲ به خودکفایی کامل برسیم.

بهادری جهرمی با بیان اینکه در حال حاضر، تعدادی از کارخانه‌‌های تولید کاغذ در کشور فعال شده‌اند، افزود: بخش زیادی از کاغذ مورد نیاز کشور از کارخانه چوب و کاغذ مازندران تامین می‌شود. دو کارخانه کاغذ زنجان و کارخانه کاغذ فارس نیز تقریبا فعال شده‌اند و این مسیر با جدیت پیش خواهد رفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها