چهارشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۵
«مینو چهر»؛ زندگی‌نامه جراح نخبه دفاع مقدس رونمایی شد

طی مراسمی از سوی بخش تکریم و الگوسازی بنیاد ملی نخبگان کتاب «مینو چهر» برگرفته از خاطرات زندگی و جنگ یک جراح دوران دفاع مقدس رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، صبح امروز از سوی بخش تکریم و الگوسازی بنیاد ملی نخبگان مراسمی در دفتر تهران این بنیاد برگزار شد که در آن با حضور برخی مسئولان حوزه فرهنگ دفاع مقدس از کتاب «مینو چهر» رونمایی شد. این کتاب برگرفته از خاطرات و زندگی‌نامه منوچهر دوایی، پزشک و جراح دوران دفاع مقدس است که در پشت جبهه‌ها و شهر اهواز حضور داشت و ایثارگری‌های فراوانی انجام داد.

این کتاب توسط جواد کامور بخشایش به رشته تحریر درآمده و نشر «میر ماه» آن را منتشر کرده است. گفتنی است به علت شرایط بیماری منوچهر دوایی در این مراسم حضور نداشت و جمعی از خانواده و بستگانش در این مراسم حضور داشتند. آن‌طور که بعضی رسانه‌ها خبر داده‌اند وی امروز چشم از جهان فرو بست. 

 
دفاع مقدس دوران حماسه‌سازان
در ابتدای این مراسم حمید نادران طحان، رئیس بنیاد نخبگان استان تهران با توضیحاتی درباره این کتاب با تاکید بر اینکه‌ نویسنده این کتاب (جواد کاور بخشایش) یک فرد نخبه است گفت: دوران دفاع مقدس برای کشور سختی‌هایی داشت. در کنار آن حماسه‌های زیادی نیز در آن دوران شکل گرفتد. بخشی از حماسه‌ها توسط رزمندگان در جبهه‌ها بود و بخش دیگری در پشت جامعه و سطح جامعه بود.

وی افزود:‌ افرادی که در پشت جبهه‌ها حضور داشتند و افراد بی ادعایی بودند که با کمترین امکانات فداکاری‌هایی انجام دادند. یکی از این افراد دکتر دوایی بود.

نادری طحان خاطر نشان کرد: ثبت و نگهداری از کارهایی که دکتر دوایی انجام داد – در قالب کتاب مینو چهر- کار ارزشمندی است و بنیاد ملی نخبگان بخشی از وظایف خود را ثبت این موضوعات می‌داند.
 
سه ویژگی منوچهر دوایی که در افراد موفق یافت می‌شود
در بخش دیگری از این مراسم محمد رضا سنگری، رئیس اندیشکده ادبیات پایداری حوزه هنری بابت چاپ این کتاب تشکر کرد و با بیان اینکه برگزاری چنین مراسمی نه تنها باعث شناساندن و شناختن ارزش ها و تراث فرهنگی می‌شود بلکه در کنار آن قدرشناسی و قدردانی از کسانی است که راه‌ها را طی کرده‌اند.

وی با اشاره به حدیثی ار حضرت محمد (ص) که تماشا را مبارک می‌دانستند برگزاری چنین مراسمی را باعث تماشای افرادی مانند دکتر دوایی دانست و ادامه داد: در دوران جنگ چندین بار با وی ملاقات کردم و شاهد کارهای ایشان بودم.

رئیس اندیشکده ادبیات پایداری حوزه هنری همچنین با بیان اینکه همه کسانی که بزرگ می‌شوند [اشاره به دستیابی به جایگاه والا و بزرگ] لزوما استعداد و هوش‌بهر زیادی ندارند گفت:‌ گاهی نخبگانی هستند که حد متوسطی دارند؛‌ نخبگان همیشه در خانواده‌های ثروتمند هم نیستند.

سنگری برخی از نشانه‌های افرادی که به جایگاه والا و بزرگ می‌رسند را در داشتن 5 ویژگی برشمرد گفت: یکی از ویژگی‌ها این است که چنین افرادی می‌فهمند که می‌توان بزرگ شد. نکته دیگر این است که آنها می‌دانند بزرگ شدن با تحمل رنج‌ها همراه است و نکته دیگر این است که چنین افرادی فهمیدند برای طی کردن راه باید دور دست‌ها را دید.

در بخش دیگری وی نشانه‌هایی که برشمرده بود را در شخصیت دکتر دوایی دارای مصداق دانست.

 
چرا «مینو چهر»؟‌
جواد کاور بخشایش، نویسنده کتاب «مینو چهر» دیگر سخنران این مراسم بود، او که بعد از پخش کلیپی از منوچهر دوایی روی صحنه آمده بود با اشاره به اینکه حال جسمی وی خوب نیست گفت: دکتر دوایی فردی بهشتی روی بود برایم؛‌ احساس می‌کنم که او در حال تمام شدن است و برای سلامتی او آرزوی شفای عاجل دارم.

وی با بیان اینکه در تمام مدتی که در کار خاطره‌نگاری از فعالان دوران دفاع مقدس هستم دکتر دوایی دوایی را به عنوان یک پدیده شناختم ادامه داد: او در دوران دفاع مقدس باعث شد دست نصرت الله محمود زاده (از رزمندگان آن دوران که به نویسندگی مشغول است) قطع نشود و در مراسم بزرگداشتی که سال‌ها پیش برای دکتر دوایی برگزار شد به او گفته بود قطع نشدن دستانم موجب شد هزاران صفحه درباره دفاع مقدس بنویسم.

نویسنده «مینو چهر» اظهار کرد: قرار بود در آثاری مانند کتاب «مینو چهر» علاوه بر بعد تاریخ شفاهی و خاطرات فرد مدنظر، تجربه زیسته آنها نیز منعکس شود. این سبک تازه‌ای بود که در بنیاد ملی نخبگان طی شد.

وی گفت: دکتر دوایی یک استثنا بود و زندگی من را تحت تاثیر قرار داد. طی 5 سالی که او را شناختم از 96 تا امروز به غیر از دوران کرونا با او از نزدیک در تماس بودم. دکتر دوایی یک نخبه علمی عرصه پزشکی است اما یک برهه از زندگی او شاخص بود و آن مربوط به دوران جنگ و درمان مجروحانی بود که از منطقه به اهواز منتقل می‌شدند. در این مقطع او ایثارگری کرد.

کاور بخشایش یکی از کارهای شاخص منوچهر دوایی در جنگ را راه‌اندازی «تریاژ» در بیمارستان دانست که براساس آن بیماران مجروح براساس شدن جراحت علامت‌گذاری می‌شدند.

کاور بخشایش با بیان اینکه منوچهر دوایی دارای بعد نخبگی است و دارای مقالات و تحقیقات زیادی است تاکید کرد: آنچه از شخصیت او سخت تحت تاثیر قرار گرفتیم بعد معنوی و عرفانی‌اش بود. با وجود دانشی که داشت شخصیت افتاده‌ای بود و عرفان عملی را به من یاد داد. این ویژگی‌ها موجب شد اسم این کتاب را «مینو چهر» بگذارم.
 
هفت وادی در کتاب «مینو چهر»
وی افزود: کتاب دارای هفت فصل است که عنوان هر فصل را «وادی» گذاشتم. مراحل عرفانی که احساس کردم او طی کرده باعث چنین انتخابی شد و امروز احساس می‌کنم دکتر دوایی در وادی هفتم قرار دارد.

 
تمدن‌ها برای شکوفایی به قهرمان نیازمندند
الهام یاوری، رئيس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان دیگر سخنران این مراسم بود، وی با بیان اینکه هر تمدن برای شکوفایی خود نیاز به قهرمان دارد گفت: اگر قهرمان در تمدن حضور نداشته باشد دچار افسردگی و خمودگی می‌شود.

وی گفت: حضور قهرمان باعث می‌شود افراد بگویند اگر فردی مسیری را رفته و توانسته پس من هم می‌توانم.

یاوری تاکید کرد: لازم است مسیر زندگی قهرمانان را بکاویم. اینها هم از کوهپایه‌ها شروع کردند و با محدودیت‌ها مواجه بودند. لازم است ببینیم چطور سبک زندگی‌شان را به سبک زندگی الهی گره زده‌اند. اگر بتوانیم با ظرایف هنر برای انعکاس زندگی این افراد استفاده کنیم، افتخار ملی را جاری کرده‌ایم؛ «مینو چهر» این کار را می‌کند و نویسنده برای تولید این اثر دغدغه دارد.

رئیس سازمان ملی پرورش‌ استعدادهای درخشان گفت: کتاب نشان می‌دهد که دکتر دوایی چگونه خوب شده است. نمونه چنین کتاب‌هایی را کم داریم و همه وظیفه داریم آثار این چنین بیشتر شود و تلاش کنیم تا نسل‌های بعدی از آن استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه در مدارس سمپاد به بخشی از دانش آموزان این کتاب معرفی و پیشنهاد شده است گفت:‌ برای اینکه چنین مواردی به دانش آموزان معرفی شود باید از زبان هنری استفاده شود و با زبان خودشان موضوعات منتقل شوند.
 
تکریم از منوچهر دوایی تکریم از ایران است!
محسن شاه رضایی، مدیر کل دفتر الگوسازی و تکریم بنیاد ملی نخبگان که میزبان برپایی مراسم رونمایی از کتاب «مینو چهر» بود در ادامه ضمن تشکر از حضار ضمن دعا برای شفای «منوچهر دوایی» گفت: چاپ این کتاب حرکتی بود که به برکت افرادی انجام شد که در ادبیات پایداری حضور دارند. این حرکت برای تداومش نیاز به علم دارد.

وی افزود: در تولید چنین آثاری تئوری 5 «چ» باید مدنظر باشد، اینکه چرا باید درباره این افراد بنویسیم، درباره چه کسی بنویسیم، چه زمان و مقطعی از زندگی این افراد نوشته شود، در این آثار چه چیزی نوشته شود و کتاب و آثار آنها چگونه باشد. برای این منظور خوب است نشست‌هایی برگزار شود.

شاه رضایی گفت: «مینو چهر» سومین اثر با ویژگی‌های فوق است. کتاب اول «بهزاد» بود که درباره یک شخصیت ریاضی‌دان نابغه است. کتاب دوم «مسیر ملک» از زندگی ملک افضلی است و کتاب سوم هم از زندگی منوچهر دوایی است. او شخصیت سلامتی داشت و منشا خدمات گوناگونی در حوزه پزشکی شد و فقط خدماتش منحصر به دوران دفاع مقدس نیست.

وی با تاکید بر نگارش چنین کتاب‌هایی آن هم به شکل موجز و کامل گفت: اگر از نخبگان صیانت نشود انواع دروغ‌ها و تحریفات علیه آنها مطرح می‌شوند. این کتاب‌ها نباید غلوآمیز هم باشند. در کتاب «مینو چهر» از اسناد نیز استفاده شده است؛ زندگی دوایی سراسر نکته است.

در پایان مدیر کل دفتر الگوسازی و تکریم بنیاد ملی نخبگان تکریم از دوایی را تکریم از آرمان‌های ایران و شهیدانی همچون چمران، خرازی و همت دانست و تکریم از این چهره صاحب‌نام در عرصه پزشکی و جراح دوران دفاع مقدس را مصداق تکریم از کل ایران دانست.

 
قدرت حل مساله منوچهر دوایی
سید محمد صادق موحد، معاون آینده سازان بنیاد ملی نخبگان نیز در سخنان کوتاهی ضمن با اهمیت دانستن تکریم و الگوسازی در تکمیل چرخه نخبه‌سازی در کشور و اهمیت آن در دستیابی به توسعه گفت:‌ افرادی مانند دوایی الگو هستند و باید براساس وظیفه نسبت به آنها ادای دین کنیم.

وی یکی از ویژگی‌های دوایی را که در کتاب «مینو چهر» منعکس شده قدرت حل مساله این جراح دوران دفاع مقدس دانست و گفت: در جامعه کنونی به مساله مندی و دغدغه مندی نیاز داریم؛ هرچه موفقیت‌هایی که به دست می‌آوریم سخت‌تر باشند اثرگذارتر هم خواهند بود.
 
رونمایی از کتاب در فضای احساسی و غیاب منوچهر دوایی
در بخش دیگری از این مراسم عبدالجلیل کلانتر هرمزی، از اساتید پیشکسوت حوزه پزشکی و داماد منوچهر دوایی روی صحنه حاضر شد و خاطراتی از همراهی‌اش با این جراح دوران دفاع مقدس برای حاضران تعریف کرد. درحالی که پخش کلیپ‌ها و مرور این خاطرات باعث شد تا او نتواند جلوی احساسش را بگیرد و اشک بر چشمانش جاری شد.

در پایان این مراسم با حضور همسر منوچهر دوایی و جمعی از چهره‌های فرهنگی حوزه دفاع مقدس و نویسنده کتاب «مینو چهر» ضمن تقدیر از برخی دانش آموزان مدارس سمپاد که با مطالعه این کتاب دل‌نوشته‌ای خطاب به دوایی نوشته بودند از کتاب «مینو چهر» رونمایی شد. ضمن اینکه با وجود گریه‌های همسر منوچهر دوایی در طول مراسم فضای این جلسه با احساسات خاصی نیز همراه بود.

گفتنی است حسب اطلاعی که خبرنگار ایبنا به دست آورده منوچهر دوایی امروز دار فانی را وداع گفت. بر همین اساس خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درگذشت این پزشک نخبه دوران دفاع مقدس را به جامعه پزشکی و خانواده آن مرحوم تسلیت می‌گوید. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها