سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۵
حمایت‌های دولتی برای کتابخوان کردن مردم در ایران بیشتر از روسیه است

یلنا پاولوا گفت: مردم روسیه به صورت خودجوش مطالعه می‌کنند و فکر می‌کنم حمایت‌های دولتی برای کتابخوان کردن مردم در ایران بیشتر از روسیه باشد.

یلنا پاولوا مدیر هماهنگ کننده نمایشگاه‌های کتاب روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ضمن اشاره به‌اینکه در روسیه نیز به دلیل همه‌گیری کرونا نمایشگاه فیزیکی کتاب برگزار نکردیم و مردم کتاب‌های مورد نیاز خودشان را از کتابفروشی‌ها به صورت آنلاین خریداری کردند، اظهار کرد: هرچند که مردم روسیه در دوران کرونا توانستند در فضای مجازی کتاب بخرند، آنلاین مطالعه کرده و در سخنرانی نویسندگان شرکت کنند، اما به گفته مخاطبان هیچ چیز جای نمایشگاه حضوری کتاب را نمی‌گیرد.
 
وی افزود: حس حضوری و دیدن کتاب به شکل حضوری را نمی‌توان در فضای مجازی تجربه کرد. مردم روسیه دوست دارند از کرونا خلاص شوند و نابودی کرونا را با سایر کشورها از جمله ایران جشن بگیرند و برای همیشه نمایشگاه‌های کتاب حضوری برگزار شوند. مردم دو کشور روسیه و ایران با یکدیگر دوست هستند و امیدواریم این دوستی در سایه مبادلات فرهنگی حفظ شود.
 
او با مثبت ارزیابی کردن نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دوره سی‌وسوم تصریح کرد: از مسئولان برگزارکننده نمایشگاه کتاب تشکر می‌کنم زمانی‌که مردم ایران حضوری به غرفه کشور روسیه می‌آمدند و از نزدیک با ما صحبت می‌کردند و کتاب‌ها را لمس می‌‌کردند، احساس کردیم دیده شده‌ایم و این قضیه در فضای مجازی کاملا شرایط متفاوتی دارد.

پاولوا در ادامه عنوان کرد: بسیار خوب است که ایرانی‌ها توانستند در زمان کرونا نمایشگاه کتاب را به صورت مجازی برگزار کنند و این نشان می‌دهد که مردم علاقه‌مند به کتاب هرگز از کتاب جدا نمی‌شوند؛ حتی در بدترین شرایط کرونایی که آمار مرگ و میر بالا بود و مردم در استرس و نگرانی شدیدی به سر می‌بردند نمایشگاه مجازی کتاب تهران برگزار شد.
 
مدیر هماهنگ کننده نمایشگاه‌های کتاب روسیه با آرزوی سلامتی برای مردم ایران و همه مردم جهان بیان کرد: دوست دارم بازهم به ایران بیایم و در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شرکت کنم؛ کم کم مرگ و میر ناشی از کرونا در روسیه هم در حال کاهش است و امیدوارم این بیماری نابود شود.
 
وی بیان کرد: در هیچ جا و هیچ کشوری ندیدم این همه بازدیدکننده به نمایشگاه کتاب بیایند و خواستار خرید کتاب باشند. مردم ایران نشان دادند با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و زدن واکسن می‌توانند کرونا را شکست دهند. شعار نمایشگاه نیز متناسب با زمان حال است که کشورها توانستند این بیماری را کنترل کنند و باید اعتراف کنم نمایشگاه کتاب بدون حضور مردم هیچ لطفی ندارد. کتاب تنها نمی‌ماند چون انسان هوشمندتر از ویروس عمل کرده است.
 
او در ادامه افزود:‌ در نمایشگاه‌های کتاب روسیه هیچ شعاری را ذیل برگزاری نمایشگاه نداریم اما با الگو گرفتن از شعار نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دوست داریم یک شعار را برای یک بار هم که شده انتخاب امتحان کنیم و تاثیر آن را ببینیم.
 
یلنا پاولوا در پاسخ به این سوال که روزانه چقدر کتاب می‌خواند، گفت: مردم روسیه خیلی علاقه‌مند به کتاب‌های الکترونیکی هستند و اگر سفری به روسیه داشته باشید مشاهده می‌کنید که مردم در قطار و هواپیما و اتوبوس مشغول مطالعه با گوشی همراه خود هستند و کمتر کتاب کاغذی مطالعه می‌کنند. مردم روسیه به صورت خودجوش مطالعه می‌کنند و فکر می‌کنم حمایت‌های دولتی برای کتابخوان کردن مردم در ایران بیشتر از روسیه باشد و من هم مانند سایر شهروندان و هموطنانم در روسیه ماهانه خواندن سه کتاب را به اتمام می‌رسانم.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها