جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۴
عرضه اثار انتشارات کتابخانه و موزه ملی ملک نخستین‌بار در نمایشگاه کتاب تهران

رئیس اداره کتابخانه ملک گفت: امسال نخستین‌بار آثار منتشر شده از سوی انتشارات موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در غرفه این کتابخانه به نمایش گذاشته شد. این انتشارات در مجموع، 6 تا هفت عنوان کتاب خود را در نمایشگاه کتاب به نمایش گذاشته است.

محسن حق‌گو، رئیس اداره کتابخانه ملک در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب‌ ایران(ایبنا)، درباره پیشینه حضور کتابخانه ملک در نمایشگاه کتاب تهران و دو دوره نمایشگاه مجازی بیان کرد: کتابخانه ملک تنها یکبار در نمایشگاه حضوری کتاب تهران شرکت کرده و امسال دومین سال حضورش در نمایشگاه کتاب است. همچنین این کتابخانه در دومین دوره نمایشگاه مجازی شرکت داشته و با بودجه 40 میلیون تومانی به تهیه کتاب اقدام کرده است.
  
حق‌گو با اشاره به این‌که کتابخانه ملک، یک کتابخانه تخصصی در حوزه تمدن و قرهنگ ایرانی اسلامی است، عنوان کرد:  کتابخانه ملک، 263 عنوان کتاب فارسی و 17 عنوان کتاب لاتین به زبان انگلیسی که مربوط به  اواخر سال 2019 است را از دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران خریداری کرده است.

عرضه آثار انتشارات کتابخانه ملک در نمایشگاه کتاب تهران
حق‌گو با بیان این‌که کتابخانه و موزه ملی ملک، امسال دومین‌بار و به‌عنوان یک موسسه فرهنگی در این رویداد حاضر شده اس، گفت:  انتشارات موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک سال گذشته  مجوز نشر خود را دریافت کرده است و  امسال نخستین‌بار آثار منتشر شده از سوی انتشارات موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک نیز در غرفه این کتابخانه به نمایش گذاشته شده است.

رئیس اداره کتابخانه ملک درباره آثار عرضه شده انتشارات کتابخانه ملک در نمایشگاه گفت: انتشارات کتابخانه ملک در مجموع، 6 تا هفت عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب به نمایش گذاشته است؛ ازجمله این کتاب‌ها می‌توان به مجموعه فهرست نسخه‌های پزشکی کتابخانه ملک اشاره کرد که سال گذشته منتشر و با اقبال خوبی رو‌به‌رو شد.
 
وی افزود: کتاب‌هایی درباره تصحیح نسخ خطی  و متون تاریخی مانند کتاب «ساز و پیرایه » بابا افضل کاشانی، چاپ و نمایش دو عنوان کتاب در حوزه اسناد، کتاب «زندگینامه حاج حسین ملک» و کتابی درباره تذهیب دوره قاجار ازجمله آثاری است که در نمایشگاه کتاب امسال به نمایش گذاشته شده است.  
 

حق گو عنوان کرد: غرفه کتابخانه ملک در طول نمایشگاه در صورت تمایل مخاطبان، امکان دریافت سفارش از سوی مخاطبان را فراهم کرده است و بعد از نمایشگاه، کتاب‌های درخواستی برای مخاطبان ارسال می‌‌شود اما در مجموع این موسسه به‌عنوان یک مرکز فرهنگی وارد نمایشگاه شده و قصد فروش کتاب ندارد. 
 
برگزاری کارگاه‌های اشنایی با تولید کتاب به شیوه سنتی در غرفه ملک
حق گودرباره برنامه‌های غرفه کتابخانه و موزه ملی ملک در سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار کرد: برگزاری نشست‌های علمی و برپایی کارگاه‌های حضوری در حوزه کتاب‌سازی، کتاب آرایی و هنرهای ایرانی اسلامی از جمله برنامه‌هایی است که در طول نمایشگاه کتاب در این غرفه برگزار‌شده است.
 
وی درباره حضورکتابخانه ملک در دوره های قبلی نمایشگاه کتاب تهران اظهار کرد: کتابخانه ملک فقط یک دوره آن هم در بخش جنبی نمایشگاه کتاب تهران شرکت داشته است اما امسال کتابخانه ملک در بخش فروشگاهی و اصلی که مراجعان بیشتری دارد حضور دارد تا ارائه خدمات فرهنگی این غرفه بیشتر دیده شود.
 
حق گو افزود: پیش از این کتابخانه ملک فقط به معرفی موسسه و کتابخانه در قالب نشست در غرفه خود می‌پرداخت اما امسال با برگزاری کارگاه‌هایی در حوزه هنرهای اسلامی مانند کاغذ‌سازی، کتاب‌سازی، صحافی، تجلید  و هنرهای مرتبط با تولید کتاب در گذشته تلاش کرد حضور با کیفیتی در نمایشگاه کتاب داشته باشد.
 
رئیس اداره کتابخانه ملک درباره استقبال از نمایشگاه کتاب تهران اظهار کرد: با توجه به واکسیانسیون و کاهش بیماری کرونا و وقفه دو ساله برگزاری نمایشگاه؛ این رویداد امسال با استقبال خوب مخاطبان رو به رو شد. 
 
حق‌گو درباره حضور کتابخانه‌ها در نمایشگاه کتاب تهران گفت: رایزنی با ناشران برای روز‌رسانی منابع کتابخانه‌ای، دریافت تخفیف و تهیه منابع با قیمت مناسب، ارتباط با مخاطبان و آشنایی آن‌ها با کتابخانه‌هایی که امکان امانت کتاب را برای آن‌ها فراهم می‌کند؛ از مزایای حضور کتابخانه‌ها در نمایشگاه کتاب است.
 
رئیس اداره کتابخانه ملک با بیان این‌که نمایشگاه کتاب تهران محل تجمع اهالی فرهنگ و کتاب است و صرفا یک رویداد فروشگاهی نیست، اظهار کرد: حضوردر نمایشگاه کتاب و ایجاد اتمسفر کتاب در جامعه خودش یک رویداد فرهنگی است و میزان موفقیت این رویداد را نباید صرفا با  میزان فروش کتاب سنجید.

وی درباره همزمان نمایشگاه کتاب به صورت حضوری و مجازی گفت: برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت مجازی و حضوری مکمل یکدیگر هستند و این اتفاق یک حسن برای نمایشگاه امسال است و حضور شرکت کنندگان را کیفی‌تر کرده است.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بهترین گزینه برای نمایشگاه کتاب است
حق‌گو با بیان این‌که مصلی دسترسی بهتری برای مخاطبان نمایشگاه کتاب فراهم می‌کند، اظهار کرد: میزبانی «شهر آفتاب» از نمایشگاه کتاب تهران قطعا موجب کاهش مخاطب این رویداد فرهنگی می‌شود؛ اما به‌نظر می‌رسد برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی، بعد مصلی گزینه خوبی برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باشد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها