این کتاب نیز در راستای نیاز به تولید محتوا در بخش نرمافزار با همکاری گروههای دوچرخهسوار مردمی شهر تهران و نگاه واقعی به شهر و دوچرخه تدوین گردیده است. در این کتاب، داستان دوچرخه از کودکی نسلهای گذشته که وسیلهای برای سرگرمی و بازی بود تشریح شده است، تا حال که باید به آن بهعنوان یک وسیله نقلیه برای نجات شهر و شهروندان نگریست. در تمام صفحات کتاب، همزمان که مزایای دوچرخهسواری در شهر، در قالب طرحهای گرافیکی و جستارها نشان داده شده به مشکلات پیش روی توسعه دوچرخه سواری در شهرهای خودرو محور نیز پرداخته شده است.
البته نباید فراموش کرد که توسعه دوچرخهسواری در هر شهری مستلزم تغییر سبک زندگی شهروندان و همچنین تغییر نگاه مدیران شهری از خودرو به انسان محوری است. این تغییر به گذر زمان، صبوری و تلاش آگاهانه و مستمر مدیران شهری و شهروندان نیازمند است.
امروزه در مقیاس جهانی حرکت به سمت شهرهای پایدار انسانی در دستور کار گستردهای قرار گرفته است. دگردیسی شهرها از وضعیتی ناپایدار و مبتنی بر شیوههای جابهجاییهای اتومبیلمحور به وضعیتی پایدار و مبتنی بر شیوههای جابهجایی پیاده و دوچرخه بهعنوان ضرورتی برای مدیریت شهری امروز تلقی میشود. در این میان پتانسیل عظیم دوچرخه سواری بهعنوان مد حمل و نقل ساده، جذاب، مقرون به صرفه و پایدار مورد توجه ویژه قرار گرفته است.
در چشمانداز جدید، دوچرخه سواری دیگر صرفا وسیله تفریحی، ورزشی و حاشیهای تلقی نمیشود بلکه به عنوان ضرورتی برای تغییر فرم و ماهیت شهری به سمت شهر انسانی که مزیتهای فراوانی در حوزههای متنوع اجتماعی، فرهنگی، زیستمحیطی و.. شهرها خواهد داشت در نظر گرفته میشود. در راستای این چشمانداز جدید سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از طریق واحد توسعه سیستمهای حمل و نقل پاک برآن شد تا با توجه به رسالت سازمانی خود برای حرکت در مسیر تبلور تهران به عنوان شهری انسانی برای همه، با تدوین کتابی با مضمون وضعیت دوچرخه سواری شهری در تهران گامهای بنیادین و اساسی در این مسیر را شکل داده و دورنمایی برای اقدامات سازمانی و مردمی در این حوزه را ترسیم میکند.
این کتاب مشتمل بر جستارهای ادبی اجتماعی حول موضوع دوچرخهسواری در شهر تهران است که در کنار مجموعهای از تصاویر و اینفوگرافیهای کاربردی سعی کرده است به روایت متفاوتی از این شیوه زیست شهری دست بزند و در ۱۲ بخش تهیه شده است که در تکتک صفحات، واژهها و تصاویر و مفاهیم پیدا و پنهان فراوانی را در خصوص نفی سیطره خودرومحوری و توسعه دوچرخهسواری با امید به تغییر شهر به سمت شهر انسانمحور جای داده است.
فهرست عناوین این کتاب عبارتند از: دوچرخه و کودکی؛ ماجرای یک تبعید نمناک، وارونگی؛ بازگشت هر آنچه دود میکنیم و به هوا میفرستیم،
بازپسگیری خیابان؛ هجوم خودروها و امید دوچرخهسواران برای فتح دوباره شهر، رکاب زنی؛ پیش بهسوی اهلی کردن خیابان، ۱۵؛ سرعت مناسب برای تماشای شهر، شهر شخصی شده؛ شبکه شهری متفاوت در ذهن دوچرخهسواران، لمس فضا؛ تجربه بیواسطه شهر برای دوچرخهسواران، تمایزات کلانشهری؛ منزلت اجتماعی دوچرخهسوار، شیب؛ مسیر و امثالهم؛ یک دیوار ذهنی در برابر ورود، حملونقل ترکیبی؛ دوچرخهسواران محترمی که قصد ادامه مسیر به سمت…، دوچرخه اشتراکی؛ یک تجربه مشترک، آمستردام؛ یک اراده جمعی برای تغییر شهر.
کتاب «دوچرخه تهران» به سفارش سازمان حمل و نقل و ترافیک و به قلم محمدنظرپور، با همکاری گروههای دوچرخهسوار مردمی و دوستداران محیط زیست در ۱۴۳ صفحه و با قیمت 47500 تومان توسط انتشارات همشهری منتشر شد.
نظر شما