به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مجموعه «فهفه زرافه» عنوان اثر لاله جعفری است که در انتشارات پینما به چاپ رسیده است. این مجموعه هشت جلدی در هر جلد کودک را با یک مهارت زندگی آشنا میکند. جعفری، با نگارش این کتاب، مجموعه داستان آموزشی کودک فه فه زرافه، داستان زرافه تازه به دنیا آمده ای را روایت میکند که هر روز با اتفاق تازهای مواجه میشود. اتفاقاتی مثل کمک کردن، فرار کردن، مراقبت کردن و... . با جعفری در رابطه با نگارش این کتاب صحبت کردیم و از او پرسیدیم که به چه موضوعاتی علاقهمند است و چه موضوعاتی ذهن او را درگیر میکند که دربارهاش بنویسد. در ادامه این گفتوگو را میخوانید:
درباره نگارش کتاب «فهفه زرافه» بفرمایید و به صورت کلی به چه موضوعاتی علاقهمندید و چه موضوعاتی ذهن شما را درگیر میکند و وسوسهتان میکند که دربارهاش بنویسید؟مجموعه قصههای فهفه یک مجموعه هشت جلدی است که شخصیت اصلی داستان یک بچه زرافه خیلی کوچکی است که تنها میتواند راه برود؛ در هر قسمت از کتاب یک کار جدید یاد میگیرد؛ هر کاری را که در هر قسمت یاد میگیرد بخشی از مهارتهای زندگی است. خردسالان نیز با همراهی کتاب و همزادپنداری با شخصیت فهفه این مهارتها را آموزش میگیرند. در هر کتاب از این مجموعه، یک مهارت جدید و به صورت غیرمستقیم کسب میکنند؛ به عنوان مثال: کمک به دیگران، به موقع فرار کردن، خوشحال کردن دیگران و ... . در تمام مدت مطالعه، کودک تصور میکند که یک داستان را برای سرگرمی میخواند اما در واقع پیام داستان در لایههای نهفته آموزش داده میشود. آموزش پنهان باعث میشود که کودک هیچ جبههای نسبت به یادگیری نداشته باشد. البته دو نکته دیگر نیز در نگارش این مجموعه وجود دارد که عبارتند از: آموزش شمارش اعداد یک تا 10 برای کودکان خردسال و در هر کتاب از مجموعه آشنایی با یک محیط جدید.
به صورت کلی هدف اصلی من از نگارش کتاب برای کودکان عبارتند از: لذت بردن از خواندن کتاب، پاسخگویی به نیازهای کودکان، آگاهیبخشی، انتقال پیام نهفته در لابهلای داستان. در کارهایم خیلی به درس اخلاق و غیرمستقیمگویی تاکید دارم.
داستانهای کودک و نوجوان به چه مشخصههایی نیاز دارد؟
داستانی که برای کودک نوشته میشود، بسیار حساس است؛ باید نویسنده بسیار هوشیار باشد که به روح و روان کودک آسیب نرسد. تعدادی از کتابها با چاپ عالی، نقاشی عالی به بازار عرضه میشوند؛ اما متاسفانه از لحاظ موضوعی، آسیبهای جدی به کودک وارد میکنند.
در حال حاضر با وجود تکنولوژیهای مختلف آیا هنوز هم میتوان با کتاب به بچهها مسیر داد؟
بله؛ اما فرآیند بسیار دشواری است؛ چون تعداد ابزارهایی که از نظر بصری جذاب هستند، بسیار زیاد است؛ در ترازویی که بین کتاب و تکنولوژی امروز قرار دارد، کفه تکنولوژی بسیار سنگینتر است. کار کتاب بسیار سخت است و نیاز به یک فراخوانی دارد؛ نویسنده باید جذابتر و شیرینتر و با آگاهی بیشتر از کودک امروز بنویسد. ولیکن تنها نویسنده و نوع نگارش موثر نیست بلکه باید خود پدر و مادرها نیز تلاش کنند و این فرهنگ کتابخوانی را در خانه ترویج دهند؛ علاوه بر اینها تبلیغات از طریق رسانهها انجام شود.
بحرانهایی که در جامعه وجود دارد و کودکان و نوجوانان را تهدید میکند چیست؟
بخش قابل توجهی از ادبیات باید به بحرانی که با آن مواجه هستیم، توجه داشته باشد. در حال حاضر بحران جدی، عدم امنیت و آرامش و روانی است. این عدم امنیت عامل اصلی خیلی از بیماریها، جنگها و ... است. وظیفه اصلی ادبیات کودک، تزریق صلح، آرامش، امنیت، مواجهه شدن با واقعیتها به طور صحیح، جلوگیری از افسردگی در برابر مشکلات و ... است. تمام این موارد ستون روح و روان انسان را میسازد و اگر در زمان کودکی به درستی ساخته نشود، در بزرگسالی دچار آسیبهای جدی میشود.
دغدغه شما در برگزاری جشنوارهها چیست؟
به نظر من اینکه فقط تعدادی از کتابها انتخاب شود، عالی است ولی کافی نیست؛ این تازه شروع کار جشنواره است یعنی بر روی کتابهای انتخاب شده کار شود تا دیده شوند؛ بچههای بیشتری امکان آشنایی و دسترسی به این کتابها را داشته باشند. برنامههای نقد و بررسی گذاشته شود. فقط به معرفی اکتفا نشود و بیشتر بر روی کتابها تبلیغ صورت بگیرد. آموزش و پرورش نیز در معرفی کتابهای خوب همکاری داشته باشند.
نظر شما