دوشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۱
زندگی‌نامه داستانی از ژانرهای جذاب برای مخاطبان حوزه دفاع مقدس است

سرداور بخش «زندگی‌نامه داستانی» نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس، گفت: زندگی‌نامه داستانی از ژانرهای جذاب برای مخاطبان حوزه دفاع مقدس است که متأسفانه قبل از این جشنواره کمتر به این گونه ادبی پرداخته می‌شد، اما در این جشنواره با توجه به جذابیتی که این گونه ادبی برای مخاطبان دارد، آثار مورد بررسی قرار گرفت.

محسن شاه‌رضایی؛ سرداور بخش «زندگی‌نامه داستانی» نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس، در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به اهداف برگزاری این جایزه ادبی، بیان کرد: جشنواره کتاب سال دفاع مقدس می‌خواهد ابزار، محفل و محلی برای شناسایی نویسندگان حوزه دفاع مقدس باشد و برگزاری نوزدهمین دوره آن، نشان‌دهنده این است که این جشنواره مسبوق به سابقه است و تجربه دوره‌های قبلی نشان داده که تا حدود زیادی در نیل به اهداف خود موفق بوده است.
 
وی ادامه داد: شناسایی نوییسنده‌ها، ترغیب و تربیت آن‌ها و در ادامه نقد و بررسی کتاب‌ها، اهداف جشنواره و به‌ویژه بخش «زندگی‌نامه داستانی» است. «زندگی‌نامه داستانی» از ژانرهای جذاب برای مخاطبان و عموم مردم است، زیرا در آن از ابزار جذاب داستان کمک گرفته شده و این گونه ادبی خلق شده است. شاید قبل از این جشنواره کمتر به این گونه ادبی پرداخته می‌شد، اما در این رویداد فرهنگی با توجه به جذابیتی که این گونه برای مخاطبان دارد آثار مورد بررسی قرار گرفته است.
 
سرداور بخش زندگی‌نامه داستانی جشنواره انتخاب کتاب سال دفاع مقدس، همچنین گفت: در این دوره و در بخش «زندگی‌نامه داستانی» از نظر کمی، 220 عنوان کتاب دریافت شد که از سطح خوبی هم برخوردار بودند و با کمک پنج داور که یکی از آن‌ها مرحوم خسروشاهی بودند، با توجه به شاخص‌های داوری و سنجه‌هایی که به‌روز شده، فرایند داوری را انجام دادیم.
 
راه طولانی تا تولید آثار فاخر داریم
وی با اشاره به انتخاب شعار «حفظ هویت ملی با تولید آثار فاخر» برای این دوره جشنواره انتخاب کتاب سال دفاع مقدس، اظهار کرد: طبیعی است که شعارها خط مشی‌ها را تعیین می‌کنند و ما با توجه به این شعار سعی کردیم، آثاری را انتخاب کنیم که هویت ملی را براساس سه مؤلفه تاریخ، اسلام و انقلاب اسلامی که دفاع مقدس هم جزو انقلاب اسلامی می‌تواند محسوب شود، مورد توجه قرار داده باشند؛ یعنی کتاب‌هایی امتیاز بیشتر گرفتند که مؤلفه‌های هویت ملی را تقویت کرده باشند. در انتخاب سوژه ممکن است، سوژه‌ای انتخاب شده باشد که به انسجام ملی و هویت ملی بیانجامد و همچنین ممکن است سوژه‌ای باشد که بخشی از جامعه را مورد توجه قرار دهد. ما چه در انتخاب سوژه و چه تدوین، نشر و لحن، سعی کردیم در فرایند داوری به هویت ملی توجه داشته باشیم. اما این‌که آیا اثر فاخری در این دوره وجود داشت که هم در سطح ملی دیده شود و هم توان مطرح‌شدن در سطح بین‌الملل را داشته باشد؟ باید بگوییم همچین اثری وجود نداشت و می‌توان گفت تا تولید آثار فاخر راه طولانی داریم.
 
شاه‌رضایی افزود: در جشنواره انتخاب کتاب سال دفاع مقدس نیز باید مثل هر جشنواره دیگر، آثاری ارائه شود که از سطح کیفی مطلوب برخوردار باشند و در این راستا به نوقلمان توصیه می‌کنم که آثار بزرگان این حوزه را بخوانند و فقط به آثار نویسندگان داخلی بسنده نکنند، کتاب‌های فاخری در سطح بین‌الملل نگاشته شده که باید آن‌ها را مطالعه کنند و با اصول کار آشنا شوند. همچنین باید سوژه خوب انتخاب کنند و سوژه خوب هم با پژوهش‌های میدانی و کتابخانه‌ای به‌دست می‌آید. در واقع یک متن خوب، وقتی خودش را نشان می‌دهد و به منصه ظهور می‌رسد که مبتنی بر تحقیق و پژوهش علمی مستند و همه‌جانبه باشد. وقتی سوژه خوب انتخاب شد و پژوهش صورت گرفت، حالا در مرحله تدوین، نثر، انتخاب زاویه دید و به‌کارگیری مهارت‌های داستان‌نویسی، البته نه به معنای به‌کاربردن تخیل، بلکه به معنای انتخاب مؤلفه‌های جذاب داستان‌نویسی می‌توانند آثار خوبی خلق کنند. بنابراین برای خلق یک اثر برجسته باید در ابتدا خوب بخوانیم، دوم با پژوهش خوب، موضوع، نثر و تدوین را انتخاب کنیم و در تولید کتاب از ظرافت‌های فنی بهره ببریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها