پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
دو عنوان کتاب از سوی انتشارات زایەڵە مریوان در دسترس علاقه مندان قرار گرفت

کتاب های «دستور زبان کردی، گویش کرمانجی پهلەای» و «پیرشالیار و آیین جشن  باستانی پیر در هەورامان» در روزهای اخیر از سوی انتشارات زایەڵە مریوان چاپ و در دسترس علاقه مندان قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کردستان، کتاب «دستور زبان کردی، گویش کرمانجی پهله‌ای» اثر پژوهشی پیرامون دستور زبان کُردی، گویش کُرمانجی "ﭘﻬﻠﻪای" که توسط مولف و پژوهشگر پر تلاش و دلسوز زبان و فرهنگ، نامدار جابری به رشته‌ تحریر درآمده و تقدیم به جامعه کتابخوان و کتابخانه‌های منطقه شده است.

در مقدمه‌ی این اثر آمده است:
زبان مهم ترين وسيله پیوندی انسان است، تفاوتی نمی‌کند انسان به چه زبانی سخن می‌گوید چون به هر زبانی سخن بگوید به همان زبان نيز فكر خواهد کرد و زبان پیوند كُردها هم‌زبان كُردی است كه خود به چندین گویش و لهجه تقسيم مي‌گردد.

زبان گرنبهاترین مواریث انسانی و منعکس کننده تمدن هاست. زبان همیشه نقش ارزنده‌ای در بین نسل‌ها داشته و همواره با انتقال فرهنگ‌ها و آداب و رسوم  یک جامعه و یک قوم به‌عنوان میراث فرهنگی، از یک نسل به نسل دیگر زنده نگه‌ داشته شده است.

با نگاهی به شاخه‌های زبان‌های دنیا می‌توان جایگاه زبان كُردی که يك زبان کهن و از یک نژاد خالص است را در بین این زبان‌ها مشخص نمود. یکی از زبان‌های زنده دنیا، زبان کُردی است که از نظر آهنگ، سبک و صوت تنها رقیب آن زبان فرانسوی است.

برای اینکه ملتی بی‌هویت یعنی بی‌زبان نباشیم و زیر گام‌های اقوام و ملت‌های دیگر له نشویم، باید خواستار زبان و ادبیات مادری خویش باشیم و با نوشتن فرهنگ واژگان و اصطلاحات كُردی، داستان‌ها و افسانه‌های محلی، چاپ کتاب شعر كُردی، نوشتن کتاب دستور زبان و آموزش زبان كُردی، ضرب المثل ها، هنر، موسیقی و گردآوری اشعار فولکلور، زبان مادری خویش را زنده نگه داشته و نشان بدهیم  مردمی زنده هستیم.

دستور زبان کارهای بسیار مهمی انجام می‌دهد از جمله: روشن کردن پیوند، شیوﮦ بکارگیری و جایگاه واژگان، زمان انجام کارها، ساخت‌ها و قسمت‌های یک گفتار و نوشتار، همطرازی  گفتار و نوشتار و همچنین بیانگر نقش درست هر یک از نام، مصدر، قید، صفت و... است.

در کتاب دستور زبان کُردی، گویش کُرمانجی " ﭘﻬﻠﻪای " به شیوه علمی بحث شده است. آن را پیشکش علاقمندان به این گویش و عزیزانی که به این گویش سخن می‌گویند، می‌کنیم.
 
«پیرشالیار و آیین جشن  باستانی پیر در هه‌ورامان»

کتاب پژوهشی «پیرشالیار و آیین جشن  باستانی پیر در هه‌ورامان» بە قلم "رئوف محمودپور" تحلیل و پژوهشی مفصل پیرامون موضوع پیرشالیار و آیین‌ها و آداب و رسوم جشن باستانی پیر، هم‌اکنون در دسترس علاقەمندان می‌باشد.

در این پژوهش با توجه به ویژگی موضوع، تلاش شده است با استفادە از روش‌های اسطوره‌ای، نشانه شناسی،  تاریخی، فرهنگ شفاهی و... این موضوعات تحلیل و مورد خوانش قرار گیرد.

باصرف سال‌ها وقت و دقت لازم، برای نخستین بار منبعی قابل استناد برای استفادە علاقەمندان و نیز پژوهشگران بعدی فراهم شدە است.

هم اکنون این کتاب در انتشارات زایه‌ڵه موجود و بنابە درخواست علاقەمندان، به اقصی نقاط کشور ارسال خواهد شد.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها