سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۴
برخورد داوران با رمان به ادبیات صرف معطوف شود/ انتظارمان از بخش رمان بیشتر بود

منصور علیمرادی از داوران بخش رمان چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد تاکید کرد که باید داوران در بررسی آثار حوزه رمان آن را فارغ از موضوع و روند نشر بلکه تنها با درنظر گرفتن ادبیات و خلاقیت متن داوری کنند.

منصور علیمرادی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) عنوان کرد: رمان مادر فرهنگ‌هاست و هرچه اهالی یک جامعه رمان‌خوان‌تر باشند تعامل و فرهنگ غنی‌تری خواهند داشت.

این نویسنده، منتقد ادبی و داور بخش رمان چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد با اشاره به محتوای رمان گفت: خواننده یک رمان با شخصیت‌های مختلف با گرایش‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی متنوع برخورد می‌کند و از این رو، در رمان با حجم بالایی از تنوع روبه‌رو می‌شویم.

وی ادامه داد: از میان حجم بالای رمان‌های ارسالی به دبیرخانه چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال (بیش از 900 رمان) 30 رمان برتر را برگزیدیم که داوری پس از مطالعه جامع و کامل هر اثر انجام شد.

علیمرادی در توضیح کیفیت آثار بررسی شده گفت: متاسفانه به اذعان مجموعه داوران بخش رمان، با هیچ اثر شاخص و درجه یک که انتظار را برآورده نکند روبه‌رو نشدیم که این موضوع جای تامل دارد و باید دید که چه عواملی دست به دست هم می‌دهد تا چنین شرایطی ایجاد شود.

وی که برای نخستین بار داوری جایزه جلال را برعهده دارد، یکی از دستاوردهای این تجربه را آشنایی با تیم هیات داوران و برگزیدگان به عنوان شخصیت‌های فرهیخته و دلسوز عنوان کرد که با وجود اختلاف سلایق در مجموع برخوردی عادلانه و انسانی با رمان‌های ارسالی داشته‌اند.

این نویسنده ضمن تاکید بر اینکه خانه کتاب و ادبیات ایران با برگزاری شایسته جوایز ادبی از جمله جایزه جلال رسالت حرفه‌ای خود را در حوزه فرهنگ و ادبیات انجام می‌دهد، تصریح کرد: داوران باید رمان‌ها را فارغ از جریان نشر و موضوع‌های مورد توجه روز و تنها با توجه به خلاقیت و ادبیت متن بررسی کنند تا داوری صحیحی انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها