چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۱
کتاب مکاتبات میرزا ملکم‌خان، گزارش‌های مفصلی از مناسبات ایران و عثمانی

کتاب «مکاتبات میرزا ملکم‌خان (در باب مناسبات ایران و عثمانی و امور بین‌الملل)» تصحیح و تحشیه حسن حضرتی و نیلوفر میربلوک شامل مکاتبات میرزا‌ملکم‌خان در دوران وزیرمختاری‌اش در لندن است. تاریخ مندرج در پاکت نامه‌ها از سال ۱۲۹۳ تا ۱۲۹۴ ه‌.ق را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب مکاتبات میرزا ملکم‌خان (در باب مناسبات ایران و عثمانی و امور بین‌الملل) تصحیح و تحشیه حسن حضرتی و نیلوفر میربلوک به همت انتشارات دانشگاه تهران به زیور طبع آراسته شد.

کتاب حاضر مشتمل بر مکاتبات میرزا‌ملکم‌خان در دوران وزیرمختاری او در لندن است. تاریخ مندرج در پاکت نامه‌ها از سال ۱۲۹۳ تا ۱۲۹۴ ه‌.ق را نشان می‌دهد. بازه زمانی بسیار مهمی که تحولات بزرگ و تاثیرگذاری را در درون خود جای داده است. ماجرای قرارداد رویتر، واگذاری امتیاز لاتاری، عزل عبدالعزیز سلطان عثمانی و سپس مرگ مشکوک او، عزل مراد پنجم و روی کار آمدن عبدالحمید دوم، مشروطه اول عثمانی، جنگ روسیه و عثمانی، معاهده سن استفانو، کنگره برلن، مسائل و مشکلات ایران در خصوص قطور، کوهک، کلات و... از آن جمله است. میرزاملکم‌خان در این اثر درباره موضوعات یادشده گزارش‌های مفصلی ارائه می‌کند‌.

میرزا ملکم‌خان معروف به ناظم‌الدوله، سیاستمدار، اندیشمند، نویسنده و روزنامه‌نویس دوره قاجار بود. او در سال ‌۱۲۴۹‌هجری قمری در خانواده‌ای متوسط در منطقه جلفای اصفهان متولد شد. پدرش میرزا یعقوب سنگ‌تراش از ارمنیان جلفا بود. میرزا یعقوب فرزند خود ملکم را در ده‌سالگی راهی پاریس کرد تا در آنجا به تحصیل علم بپردازد. ملکم پس از هفت سال اقامت در فرنگ به ایران بازگشت و به‌عنوان مترجم در وزارت امورخارجه مشغول به ‌کار شد. افزون بر کار ترجمه، در دارالفنون به تدریس هندسه، لگاریتم و جغرافیا پرداخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها