یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳
توقف فعالیت 70 درصد ناشران استان خراسان رضوی

مدیرعامل شرکت تعاونی ناشران استان خراسان رضوی گفت: گرچه در بحبوحه کرونا، فضای مجازی فرصت مغتنمی را برای ناشران به وجود آورد، ولی این فرصت، جای کتابفروشی‌ها را نخواهد گرفت.

مهدی نصیرزاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، با بیان اینکه شیوع کرونا فرصت‌های جدیدی را برای ناشران فراهم کرد تا آن‌ها به راه‌هایی دیگر غیر از سیستم‌های سنتی ازجمله فضای مجازی بیندیشند، اظهار کرد: فضای مجازی توانست بخشی از بحران در حوزه کتاب را مرتفع کند و هم‌اکنون اکثر ناشران با ظرفیت فضای مجازی فعالیت می‌کنند.

مدیرعامل شرکت تعاونی ناشران استان خراسان رضوی در عین حال تاکید کرد: البته فضای مجازی هیچ موقع جای کتابفروشی‌ها را نخواهد گرفت لذا باید فضای کتابفروشی‌ها را تقویت کرد، زیرا تنها از طریق حضور و لمس فیزیکی کتاب می‌توان ارتباط تنگاتنگی را با خوانندگان کتاب فراهم آورد.

وی تاکید کرد: بیش از هزار ناشر در استان خراسان رضوی دارای مجوز هستند که از این تعداد ۳۰ درصد فعال هستند و ۷۰ درصد مابقی در این حوزه به دلیل مشکلات اقتصادی کار خود را متوقف کردند.

نصیرزاده تصریح کرد: پس از نوسانات ارزی در حوزه اقتصادی، دولت در حوزه تامین کاغذ، اقدام به ورود کاغذ با ارز حمایتی کرد و پس از پیگیری و رایزنی‌هایی که با کمیته تخصیص کاغذ داشتیم و با توجه به کارکرد ناشران در سال گذشته، ارز حمایتی به کاغذ آن‌ها تخصیص پیدا کرد و در مابقی ملزومات چاپ برای ناشران ارز نیمایی داده شد.

مجرای تنفسی کتاب، کتابفروشی‌ها هستند
مدیرعامل شرکت تعاونی ناشران استان خراسان رضوی با بیان اینکه یک عامل کتابخوانی اقتصاد است، اما عامل مهمتر برخورداری جامعه از آرامش ذهنی و روانی است، ادامه داد: مجرای تنفسی کتاب کتابفروشی‌ها هستند و یکی از اقدامات خوب جهت فراگیر کردن استفاده آحاد جامعه از یارانه کتاب، طرح‌های فصلی است.

نصیرزاده با بیان اینکه در شرایط فعلی همه ناشران خوب عمل می‌کنند گفت: در حوزه کمک آموزشی ناشرانی از جمله خط سفید، تاس کتاب و در حوزه دانشگاهی دانشگاه فردوسی، جهاد دانشگاهی، بنیاد پژوهش‌ها و ناشرانی همچون به نشر، ضریح آفتاب از جمله ناشران فعال استان خراسان رضوی هستند.

وی در خصوص برنامه‌های آتی تعاونی ناشران گفت: توزیع کتاب به شکل سنتی، گسترش کتابخوانی در مناطق محروم، ایجاد شهرکتاب و تقویت کتابفروشی‌ها و همچنین رایزنی با شهرداری از جمله اقداماتی است که در دستور کار قرار دارد.

در حاشیه شهر مشهد فقر کتابفروشی داریم
مدیرعامل شرکت تعاونی ناشران استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه در صدد گسترش کتابخوانی در مناطق محروم هستیم، گفت: در حوزه مرکزی و برخوردار مشهد کتابفروشی‌های به‌روز و خوبی هستند، اما در مناطق حاشیه شهر که تراکم جمعیتی بسیاری هم دارند فقر کتابفروشی وجود دارد.

نصیرزاده در خصوص فعالیت‌های فرهنگی متمرکز در کتابفروشی‌ها گفت: انتظار داریم شورای شهر و مسئولین فرهنگی حوزه شهرداری نگاه ویژه‌ای به این مسئله داشته باشند فعالیت در کتابفروشی‌ها فقط منحصر به فروش کتاب نیست.

وی ادامه داد: فعالیت‌های فرهنگی بسیاری از جمله معرفی و نقد کتاب، معرفی نویسنده و.. در حوزه کتاب صورت می‌گیرد که باید مخصوصا در مناطق کم برخورداره به آن توجه ویژه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها