یکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸
بازشدن گره 12 ساله پروژه کتابخانه مرکزی خراسان جنوبی

به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی، گره 12 ساله تامین اعتبار پروژه کتابخانه مرکزی استان که در بلوار شهید ناصری بیرجند جانمایی شده بود، باز شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان جنوبی، نشست خبری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان جنوبی پیش از ظهر امروز یکشنبه ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۰ به مناسبت آغاز بیست و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، برگزار شد.

محمود حاجی ضمن تبریک هفته کتاب با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم»، عنوان کرد: خراسان جنوبی به عنوان سومین استان پهناور کشور با ۸۳ باب کتابخانه به ۳۱ هزار و ۵۷۰ نفر عضو خدمات فرهنگی ارایه می‌کند.

به گفته وی، در سال گذشته تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی ۵۵ هزار نفر بودند که پس از یک سال و نیم تعطیلی کتابخانه‌ها ناشی از شرایط بیماری کرونا، این تعداد کاهش یافت.

این مقام مسئول افزود: خوشبختانه با پایان یافتن تعطیلی‌ها و محسوب شدن کتابخانه‌ها به عنوان مکان‌های عمومی بر اساس قوانین ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا و ستاد شهرستانی، شاهد رشد تعداد اعضا هستیم؛ در حال حاضر 40 هزار و 50 صندلی مطالعه در کتابخانه‌های استان برای علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی موجود است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی با بیان اینکه کتابخانه‌های کل استان دارای حدود یک میلیون نسخه کتاب هستند، ادامه داد: زیربنای کتابخانه‌های استان با 26 هزار و 250 مترمربع نسبت به سال گذشته 1.63 درصد افزایش داشته و سرانه به ازای هر نفر 3.41 مترمربع است.
 
رشد 114 درصدی اعتبارات مصوب برای پروژه‌های کتابخانه‌ای استان
حاجی با اشاره به اینکه تا پایان سال گذشته، 24 کتابخانه روستایی در استان فعالیت داشتند، اظهار کرد: امسال با رشد 12.5 درصدی، تعداد کتابخانه‌های فعال روستایی به 27 مورد رسیده است.

وی همچنین از رشد 114 درصدی اعتبارات مصوب کتابخانه‌ها و تخصیص 11 میلیارد و 300 میلیون تومان برای پروژه‌های فعال استان در سال جاری سخن گفت و افزود: سهم کتابخانه‌ها از محل نیم درصد درآمد شهرداری‌ها نیز از سال گذشته با 472 میلیون تومان به ۶۳۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی در ادامه سخنانش به افتتاح کتابخانه طاهره ملکی شهر باغستان فردوس با متراژ ۱۲۰ مترمربع در سال جاری اشاره کرد و گفت: کتابخانه سلمان فارسی روستای بهمن آباد زیرکوه با متراژ 120 مترمربع، کتابخانه روستای تیغاب شهرستان قاینات با 160 مترمربع و کتابخانه معصوم آباد خوسف با ۱۲۰ مترمربع دیگر افتتاحیه‌های سال 1400 هستند.

حاجی از بازگشایی کتابخانه محمدتقی کریم‌پور در بهترین نقطه روستای حاجی‌آباد با ۵۲۰ مترمربع زیربنا خبر داد و گفت: 286 مترمربع نیز در دو طبقه به قدیمی‌ترین و پرمراجعه‌ترین کتابخانه استان، کتابخانه سعیدی، با اعتبار یک میلیارد و 300 میلیون تومان الحاق شده است.
 
 
راه‌اندازی بخش مجهز به تجهیزات کتابخانه‌ای مختص نابینایان و ناشنوایان
به گفته وی، برای اولین بار در استان در کتابخانه محمدتقی کریم‌پور، بخشی مجهز به به‌روزترین تجهیزات کتابخانه‌ای مختص نابینایان و ناشنوایان ایجاد شده و در هفته کتاب راه‌اندازی خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با بیان اینکه کتابخانه سیار مستقل در شهرستان قاین نیز در این هفته و اگر محقق نشد، تا پایان سال جاری افتتاح می‌شود، اضافه کرد: یکی از برنامه‌های این مجموعه برای ارتقا خدمات کمی و کیفی، جذب کمک‌های خیرین است که خوشبختانه از سال گذشته تاکنون ۶۴ میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومان کمک نقدی، غیر نقدی، کتاب، منابع، حق انتفاع و ... جذب شده است.

حاجی با اشاره به برگزاری جشنواره کتاب رضوی در سطح کشور، بیان کرد: خوشبختانه مردم خراسان جنوبی ثابت کردند در بحث‌های فرهنگی همواره سرآمد هستند و بر اساس آمار ارائه شده میانگین شرکت کنندگان استان در این جشنواره 3 برابر بیشتر از میانگین کشوری است.

وی به خدمات ارائه شده در مدت زمان تعطیلی کتابخانه‌ها نیز اشاره کرد و افزود: با هدف ادامه یافتن خدمت به مردم و رفع نیاز مطالعاتی، پیک کتاب راه‌اندازی شد تا مردم با تماس تلفنی به شماره اعلام شده و یا ارتباط از طریق سامانه پیامکی، کتاب‌های مورد نظر را درخواست کرده و توسط پیک دریافت کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با بیان اینکه از سال 1399 تا 1400، پنج مورد بهسازی و شاداب‌سازی فضای کتابخانه‌ای اجرا شد، اضافه کرد: توسعه کتابخانه‌های استاد عبدالحسین فرزین سربیشه، کتابخانه استاد سعیدی و کتابخانه شهر درح از جمله این پروژه‌ها هستند.
 
فراهم شدن دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی مگاپیپر در کتابخانه‌های خراسان جنوبی
حاجی از اقدامات شاخص اداره کل در طول یکسال گذشته سخن گفت و بیان کرد: با کمک بنیاد علوی پروژه احداث کتابخانه‌ای در روستای نوغاب شهرستان درمیان آغاز شد که اکنون از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

وی به پیشرفت 50 درصدی پروژه کتابخانه قهستان با مشارکت بنیاد علوی نیز اشاره کرد و افزود: فراهم شدن امکان دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی مگاپیپر در کتابخانه‌های عمومی برای عموم مردم خصوصا دانشجویان و محققین از دیگر اقدامات شاخص این اداره کل در سال گذشته است.

به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، امضای تفاهم‌نامه همکاری بین این مجموعه و بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس و اجرای تفاهمنامه فیمابین اداره کل کتابخانه‌های عمومی و اداره کل فنی و حرفه‌ای با هدف راه‌اندازی 25 خانه مهارت روستایی از دیگر اقدامات انجام شده است.
 

ابلاغ 500 میلیون تومان اعتبار برای واگذاری زمین به کتابخانه مرکزی استان
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان جنوبی در بخش دیگری از سخنانش به حل مشکل تامین اعتبار کتابخانه مرکزی استان اشاره کرد و گفت: با ابلاغ ۵۰۰ میلیون تومان از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، بهای زمین کتابخانه مرکزی به اداره کل راه و شهرسازی پرداخت و واگذاری قطعی به کتابخانه‌های عمومی انجام خواهد گرفت.

حاجی با بیان اینکه پروژه کتابخانه مرکزی، با متراژ 1005 مترمربع بزرگترین پروژه فرهنگی استان خواهد شد، ادامه داد: 12 سال پیش اجرای این پروژه جزو مصوبات هیئت دولت قرار گرفت و بنا بود با توجه به آسیب‌های مرز، جزو اولین استان‌هایی باشیم که این کتابخانه در آن افتتاح می‌شود، سرانجام با حل مشکل واگذاری زمین، گام اول برای راه اندازی آن برداشته شده است.

وی افزود: تقریبا ۸۸ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه نیاز است و با توجه به اینکه در ردیف پروژه‌های ملی قرار دارد امیدواریم با حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و پیگیری‌های استاندار و نمایندگان استان، اجرای آن هر چه سریعتر آغاز شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی به برنامه‌های شاخص هفته کتاب 1400 نیز اشاره کرد و گفت: دیدار با ناشران، کتابفروشان و فعالان این حوزه، مراسم گرامیداشت روز کتاب و تقدیر از فعالان حوزه کتاب، رونمایی از کتاب «افسر عملیات»، برگزاری مسابقه پیامکی با موضوع امام حسن عسکری (ع) و راه‌اندازی پایگاه ثابت جمع‌آوری کتب اهدایی مردم در میدان ابوذر، شاخص‌ترین برنامه‌های هفته کتاب سال جاری هستند.

حاجی از برگزاری یادواره ای در نهبندان به نام امیر سرتیپ محمد محتشم، بانی بزرگترین کتابخانه روستایی کشور، خبر داد و عنوان کرد: بازدید از خانه سالمندان و موسسه فرزندان امام علی (ع) و اهدای کتاب به این عزیزان و برگزاری جلسه مشاعره دبیران ادبی و شاعران استان از دیگر برنامه‌های این هفته خواهند بود.
 
مهلت دو ماهه دریافت مجوز برای پانسیون‌های مطالعاتی
وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا درخصوص توافقات صورت گرفته بین ادارات کل کتابخانه‌های عمومی و راه و شهرسازی استان در زمینه توسعه فیزیکی کتابخانه‌های استان، عنوان کرد: سازمان ملی زمین و مسکن و ادارات راه و شهرسازی استان‌ها مجازند زمین را به صورت رایگان و یا اقساطی جهت احداث کتابخانه‌های عمومی واگذار کنند، امیدواریم‌ با حمایت‌های مدیر کل راه و شهرسازی استان هر چه سریعتر این مسیر باز شده و شاهد واگذاری زمین باشیم؛ زیرا که کمبود کتابخانه‌های عمومی در برخی از نقاط شهر کاملا مشهود است.

وی در خصوص فعالیت پانسیون‌های مطالعاتی نیز بیان کرد: با توجه به اینکه متولی اهدای مجوز دادن هر پانسیون و سالن مطالعاتی نهاد کتابخانه‌های عمومی است و تمامی این پانسیون‌ها باید برای دریافت مجوز از نهاد کتابخانه‌های عمومی اقدام کنند، از هفته کتاب امسال، دو‌ ماه مهلت برای اقدام به اخذ مجوز در نظر گرفته‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها