چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴
قرآن دست‌نویس عزیزالله آذرنگ رونمایی شد

قرآن دست‌نویس استاد عزیزالله آذرنگ، عضو انجمن خوشنویسان دزفول با حضور وی و جمعی از مسئولان در حرم مطهر رضوی رونمایی و این اثر نفیس به کتابخانۀ آستان قدس رضوی اهدا شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی به نقل از گنجینه رضوی، روز گذشته یکصد و یکمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی‌، فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با معرفی و رونمایی قرآن نفیس دست‌خط استاد عزیزالله آذرنگ، اهدایی به گنجینه رضوی با حضور کاتب برگزار شد.

این قرآن به خط نسخ عربی خوش و به سبک عثمان طه در 604 صفحه 15 سطری بر روی کاغذ گلاسه به دست عزیزالله آذرنگ، عضو انجمن خوشنویسان دزفول کتابت شده است و تذهیب آن توسط سیده زهرا آذرنگ و فاطمه ذبیب انجام شده است و از ویژگی‌های خاص این نسخه، تذهیب سرسوره در 114 سوره قرآن به صورت دستی و با ظرافت تمام است.

کاتب و اهداکننده این قرآن نفیس در این مراسم با اشاره به موروثی بودن دست‌خط خوش در میان خاندان خود اظهار کرد: با توفیق خداوند متعال و ترغیب دکتر علی قاسمی از اساتید و مدرسان عالی قم و با همکاری و تشویق همسرم که مدیریت موسسه قرآنی جامعه النور را در دزفول بر عهده دارد، تصمیم به کتابت قرآن گرفتم.

عزیزالله آذرنگ افزود: کتابت این قرآن در 21 رمضان سال گذشته آغاز و پس از 10 ماه در شب میلاد امام زمان (عج) به پایان رسید.



این رزمنده دفاع مقدس به بیان خاطره‌ای از اتمام کتابت قرآن کریم پرداخت و گفت: کتابت قرآن در ساعت 4 صبح به اتمام رسید و من پس از اقامه فریضه نماز به خواب رفتم و در عالم خواب مقام معظم رهبری را دیدم که با لهجه دزفولی به بنده فرمودند که شما قرآن کتابت کردید و قصد بازدید از قرآن را داشتند.

این کاتب قرآن ابراز کرد: این خواب سبب شد انگیزه بنده در کتابت قرآن مضاعف شود؛ لذا تصمیم دارم دومین قرآن را نیز کتابت کنم و چنانچه توفیق و یاری خداوند متعال شامل حالم شود تا پایان عمر به این کار ادامه خواهم داد.

وی ادامه داد: زمانی که کتابت این قرآن را آغاز کردم تصمیم بر این بود تا اولین کار را به آستان قدس رضوی اهدا کنم و کارهای بعدی برای چاپ به دارالقرآن کل کشور ارسال خواهد شد.

آذرنگ بیان کرد: روزانه برای نوشتن این اثر بین 6 تا 9 ساعت در فواصل زمانی مختلف وقت گذاشتم و کتابت قرآن در مدت 10 ماه به اتمام رسید.

این جانباز جنگ تحمیلی افزود: قبل از کتابت این قرآن به کار نوشتن احادیث، زیارات و ادعیه از جمله زیارت عاشورا مشغول بودم.

همچنین ملتجی، همسر این کاتب قرآن اظهار کرد: همسر بنده نیمه شب از خواب بیدار می‌شد و به کتابت می‌پرداخت؛ به طوری‌که تا اذان صبح کار زیبانویسی آیات را انجام می‌داد و بعد از نماز به کار اعراب‌گذاری مشغول بود.



مدیر مؤسسه قرآنی جامعه النور دزفول یادآور شد: استاد به پیشنهاد بنده از زمان شروع کتابت قرآن تصمیم به اهدای آن به آستان مقدس حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) را داشت و این نیت مقدس سبب شد تا استاد در کتابت قرآن لحظه‌ای درنگ نکند.

وی بیان کرد: ما در فروردین مبتلا به بیماری کرونا شدیم و شدت این بیماری در استاد بسیار زیاد بود. ایشان دعایشان این بود که زنده بمانند و بتوانند کتابت قرآن را به اتمام برسانند و به حرم رضوی اهدا کنند.

اضافه می‌شود سیدعزیزالله آذرنگ‏، در سال ۱۳۳۶ در یک خانواده مذهبی، فرهنگی و هنری در شهر دزفول متولد شد. پدرش نیز در زمان خود یکی از برترین خوشنویسان کشور بود و کلاس‌های خوشنویسی برای هنرجویان تشکیل می‌داد.

حجت‌الاسلام شریعتی، نماینده تولیت آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام سیدجلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و غلامحسین بصیری‌پور، عضو اسبق شورای اسلامی شهر مشهد و فرماندار مناطق جنگی شوشتر، اندیمشک و دزفول در دوران دفاع مقدس در این مراسم حضور داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها