شنبه ۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۱
«جان کندن» منتشر شد/ عاشقانه‌ای سیاسی در بستر حوادث دهه پنجاه

رمان «جان کندن» نوشته مهدیس غنی‌زاده از سوی نشر چشمه به کتاب‌فروشی‌ها راه یافت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ مهدیس غنی‌زاده که به‌تازگی نخستین رمانش به نام «جان کندن» را از سوی نشر چشمه راهی بازار کتاب کرده است، درباره فضاسازی این کتاب می‌گوید: فضاسازی اغلب از موضوع رمان تبعیت می‌کند و موجب تعیین لحن داستان می‌شود؛ بنابراین فضاسازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

این رمان عاشقانه‌ای سیاسی است که در بستر اتفاقات دهه پنجاه بوجود می‌آید. در همه‌جای رمان هوایی ابری و بارانی است که به نوعی به اندوه راوی در اتفاقات و مرگ دوست خوبش فرهاد اشاره دارد. راوی در همه‌جا خودش را شدیدا مقصر می‌داند و همیشه خشم و ناراحتی شدیدی نسبت به اطرافیان و همسر و حتی خودش دارد و همین مساله نکته پیش‌برنده قصه است. راوی مدام به گذشته و خاطرات خوشی که با فرهاد داشته، اشاره می‌کند که پر از ترانه، آهنگ، شوخی و غذا است که فضای کلی رفاقت آن دوران را می‌سازد.

وی ادامه داد: شخصیت‌پردازی در این رمان به‌صورت غیرمستقیم یا نامحسوس به خواننده معرفی شده است. به عنوان مثال برای ترسو جلوه‌دادن شخصیتِ راوی، بارها او در موقعیت‌های مختلف مثل شرکت در تظاهرات، جنگ و جاهای دیگر فرار کرده است. یا خوشگذران بودن شخصیت فرهاد را با غذاخوردن و شوخی‌هایش نشان دادم. یا شخصیت شیرین با انتخاب نادرستش نشان از عجول بودن و بی‌حوصله بودنش هست و اگر این‌ها را بدانیم درک بهتری از رمان و شخصیت‌ها پیدا خواهیم کرد.

غنی‌زاده درباره فرم و روایت داستان توضیح داد: تمرکز روایت در این رمان به‌صورت من راوی و با فرم جریان سیال ذهن است که مدام راوی با دیدن هرچیز یا اتفاقی یاد گذشته و حوادث مربوط به آن دوره از زندگی‌اش می‌افتد که به شکل رئال روایت می‌شود و فرم آن پیچیدگی خاصی ندارد.

وی با اشاره به چالش‌ها و تجربه‌هایش در نگارش این رمان اظهار کرد: برای نوشتن این رمان به دلیل این‌که در آن دوران حضور نداشتم، سعی کردم با مصاحبه با آدم‌های آن دوران و خواندن کتاب روایتم را بسازم. عمده کتاب‌هایی که خواندم، به خاطرات اشخاص در دهه پنجاه، یادداشت‌های علم، خاطرات زندان محمدعلی عمویی، شب هول نوشته هرمز شهدادی، سفر شب نوشته بهمن شعله‌ور و عمده کتاب‌ها و رمان‌هایی که در دهه پنجاه نوشته شده بود، بازمی‌گردد. 

این نویسنده با بیان این‌که نگارش رمانی با موضوع آثار و تبعات جنگ را به‌تازگی به پایان رسانده است، گفت: نمایش‌نامه‌ای دارم که به‌زودی از سوی نشر آماره به چاپ می‌رسد.

کتاب «جان کندن» نوشته مهدیس غنی‌زاده، در 126 صفحه، به قیمت 42هزار تومان، در قطع رقعی و جلد شومیز، از سوی نشر چشمه راهی بازار کتاب شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها