شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵
مذاکره‌ای برای تخصیص تخفیف دائم با هیچ ناشر و کتاب‌فروشی نداشتیم

به گفته مدیر کتاب‌فروشی چشمه شعبه کارگر، تخفیف دائمی 15 درصدی این فروشگاه، در نتیجه انتظار مشتریان، مترجمان و مولفان این شعبه گرفته شده و این درحالی است که رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان می‌گوید درباره تخفیف دائمی با اتحادیه مذاکره نشده‌است.

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، برخی از ناشران بزرگ در ایران، کتاب‌فروشی دارند و تعدادی از این ناشران توانسته‌اند با عملکرد موفقیت‌آمیزی که در بازار کتاب داشته‌اند، تعداد شعبه‌های خود را زیاد کنند. آن‌ها معمولا امکان عرضه تخفیف را به مشتریان خود دارند و حتی در طرح‌های فصلی نیز، بعضا شاهد تخصیص تخفیفِ مازاد از سوی این کتاب‌فروشی‌ها هستیم؛ چراکه در توزیع و فروش کتاب‌های نشر خود،از پرداخت نزدیک به 45 درصدی توزیع و فروش، معاف‌اند. این مساله در شرایط معمول، چندان بر بازار تاثیر نمی‌گذارد؛ اما گسترش و تکرار آن، گاهی منجر می‌شود به برهم‌ریختن نظم و تعادل بازار.

 
چنانچه در اخبار منتشر شد، فروشگاه نشر چشمه شعبه کارگر اعلام کرده‌است، کتاب‌های این نشر را با تخفیف دائم 15 درصد در این شعبه می‌فروشد. روزبه صیاد، مدیر این فروشگاه با اشاره به تعداد محدود مشتری‌های شعبه کارگر و در دسترس نبودن آن، تاثیر این تخفیف بر ادامه فعالیت دیگر کتاب‌فروشی‌ها را محدود می‌داند. این در حالی است که پیش از این مدیرهای کتاب‌فروشی‌های نشر چشمه اعلام کرده‌بودند که سیاست کلان این نشر براساس قیمت پشت جلد با حساب هزینه‌هایی مانند حق تالیف و ویراستاری، قیمت کاغذ، چاپخانه و ... تنظیم شده‌است و به همین دلیل تخفیفی وجود نخواهدداشت.

صیاد درباره تصمیم عرضه تخفیف در این شعبه از چشمه توضیح داد: اینجا دفتر مرکزی نشر چشمه است و کتاب‌فروشی در این ساختمان قرار گرفته‌است. مدیریت تصمیم گرفت تا تخفیفی برای کتاب‌های نشر چشمه داشته‌باشد، زیرا در این کتاب‌فروشی تعداد زیادی از نویسندگان و مترجمان به عنوان مهمان حضور پیدا می‌کنند و مشتریان که به این فروشگاه می‌آیند، انتظار دارند تا فروشگاه مرکزی نشر، تخفیف‌ بگیرند. انتظار از طرف نویسندگان، مترجمان و مشتریان باعث شد تا این تصمیم را بگیریم که تخفیف را در این شعبه نشر چشمه داشته‌باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا ارائه تخفیف دائم را مغایر با منافع سایر کتاب‌فروشی‌ها نمی‌دانید؟»، گفت: فروشگاه شعبه کارگر چشمه، در انتهای یک کوچه قرار دارد و مسیر سرراستی ندارد. مشتریان محدود و خاصی داریم که بیشتر مشتریان محله امیرآباد هستند و فروشگاه ما به لحاظ تخفیف در چشم نخواهدبود. بنابراین تاثیر خیلی کمی در فروش سایر کتاب‌فروشی‌ها خواهدداشت و اگر این تخفیف در دیگر شعبه‌های چشمه –مانند کریمخان یا کوروش- بود، بیشتر دیده می‌شد. اما اینجا به دلیل محلی بودن مشتری محدود و خاص خود را دارد.

مطابق با اظهارات صیاد، «مدیریت چشمه بیشتر برای همین شعبه این تخفیف را در نظر گرفته‌است تا انتظار مشتریان و افرادی که به اینجا مراجعه می‌کنند، برآورده شود. فکر نمی‌کنم شعبه‌های دیگر را شامل شود.»

محدود بودن میزان فروش در یک شعبه از کتاب‌فروشی‌های چشمه، البته با انتشار عمومی خبر ارائه تخفیف 15 درصدی و احتمال گرایش مشتریان بیشتر به این شعبه، می‌تواند در تضاد باشد اما در هر شرایط، تصمیم ارائه تخفیف دائم از سوی یک کتاب‌فروش، کمتر در بازار کتاب سابقه داشته‌است و باید دید واکنش سایر فعالان این صنف به این تصمیم چه خواهدبود. از این گذشته، آیا این اقدام به معنی آن است که سایر کتاب‌فروشان نیز می‌توانند -با توجه به بنیه مالی و درصد‌ تخفیف‌های متفاوت- ارائه دائمی تخفیف را در فروشگاه‌های خود آغاز کنند؟
 
برای دائمی بودن تخفیف مذاکره‌ای نداشتیم
یکی از مسئولیت‌های اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران نظارت بر عملکرد این دو صنف است تا اقدامات آن‌ها بر فعالیت دیگران تاثیر منفی نگذارد. هومان حسن‌پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران با اعلام اینکه با هیچ ناشر یا کتاب‌فروشی برای تخفیف دائم هماهنگی انجام نشده‌است، گفت: مسائلی که مدیر کتاب‌فروشی چشمه کارگر اعلام کردند، ملاحظه‌های حرفه‌ای است. گاهی کتاب‌فروشی یا دفتر نشر در یک کوچه قرار دارد که کسی به آنجا نمی‌رود، اما برای دائمی بودن این تخفیف مذاکره نداشتیم.

به گفته حسن‌پور برگزارنشدن نمایشگاه کتاب، ناشرها را با مشکلات مالی متعددی مواجه کرده‌است. او ادامه داد: احتمال دارد ناشرها بخواهند با اقدامات متفاوتی مشکلات را به شکل مقطعی حل کنند. سال گذشته، قبل از نمایشگاه مجازی کتاب، شاهد چنین اقداماتی بودیم. بعد از نمایشگاه فضا تا حدی آرام شد اما این روزها باز هم می‌بینیم که اقداماتی آغاز شده‌است.

رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران با تاکید بر اینکه تفاوتی نمی‌کند، ناشر و کتاب‌فروش نباید با تخفیف‌دهی نظام بازار را بر هم بزنند، توضیح داد: به همین دلیل است که می‌گویم موارد خاص و تخصصی مطرح است. زیرا وقتی چهار کتاب‌فروشی کنار هم هستند، اگر یکی از آن‌ها تخفیف بدهد، باقی نمی‌توانند فروش داشته‌باشند. اما زمانی یک کتاب‌فروشی، با کتاب‌فروشی دیگر پنج کیلومتر فاصله دارد، در این زمان مدیر کتاب‌فروشی می‌تواند مجوز بگیرد و برای مقطع 10 روزه تخفیف ارائه بدهد. این یک مساله اقتصادی نیست؛ بلکه قانون است.

به گفته او اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان به دو روش مسائل این صنف را پیگیری می‌کند. نخست پیگیری رسمی است. اگر این اتحادیه بخواهد اقدام‌های ناشران و کتاب‌فروشان را به شکل رسمی پیگیری کند، باید باید سراغ حدود 400 فرد برود و فعالیت آن‌ها را بررسی کند. به همین دلیل مسئولان در اتحادیه در گام اول به شکل تلفنی پیگیری می‌کند تا افراد مساله را اصلاح کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط