چهارشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۷
حکایات زندگی حضرت رضا (ع) را در «ماه غریب من» بخوانید

«کتاب ماه غریب من» روایتی داستانی از زندگی آفتاب مهربان مدینه و مرو امام رضا (ع) برای گروه سنی نوجوان است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان رضوی، به بهانه برگزاری مسابقه کتابخوانی «کتاب ماه غریب من» که قرار است 240 میلیون ریال جایزه نقدی برای 89 نفر برگزیده داشته باشد، نگاهی کوتاه بر این کتاب داشته‌ایم.
 
نویسنده این اثر مجید ملامحمدی، فرزند حجت‌الاسلام محمدمحمدی اشتهاردی در این کتاب که دربردارندۀ داستانی بلند از زندگی هشتمین امام مهربان شیعیان است. کوشیده قصه‌هایی از اخلاق، اداب همنشینی با مردم، دانش آسمانی، سخنان امید آفرین و زندگی ساز آن حضرت را برای خوانندگان نوجوان خود ترسیم کند.
 
ملامحمدی از دهه هفتاد تا به امروز، بیش از ۱۴۰ عنوان کتاب برای مخاطب کودک و نوجوان تالیف کرده است که شامل شعر، داستان و تحقیقات دینی و ادبی است که عمدتا در حوزه مفاهیم دینی جا دارند. او در مورد امام رضا(ع) چندین اثر دارد: «قصه‌های مهربانی ازامام رضا(ع)»، «داستان‌هایی از زندگی امام رضا(ع)»، «زیارت‌نامه امام رضا(ع)»، «رضاجان خوش آمدی»، «مهربان‌ترین»، «مرغابی‌های مهمان» و «ماه غریب من».
 
«ماه غریب من» نخستین بار در سال ۱۳۸۵ با تصویرگری اسماعیل چشرخ و طراحی گرافیک سعید دین‌پناه توسط انتشارات «به‌نشر» منتشر شده است و تاکنون ۱۱ نوبت بازچاپ شده و تیراژ آن به ۴۵ هزا و ۵۰۰ نسخه می‌رسد، این اثر برگزیده جشنواره دومین کتاب سال رضوی بوده و نسخه صوتی کتاب با خوانش سینا خدادادی در قالب کتاب گویا نیز منتشر شده است. در سال ۱۳۹۸ هم همراه نسخه عربی این کتاب با عنوان «قمری الغریب» با ترجمه رحیم کثیر بازنشر شده است.
 
این کتاب مجموعه‌ای است از حکایات و قصه‌های مختلفی از زندگی حضرت رضا (ع) که در کنار هم یک داستان بلند را از ولادت تا شهادت آن حضرت تشکیل می‌دهند. کتاب چهار فصل دارد و در این فصل‌ها، ۶۳ قصه روایت شده‌اند. قصه‌ها شامل موضوعات مختلفی هستند که سیره عملی و فضایل اخلاقی و علمی امام هشتم (ع) را در کنار وقایع زندگی حضرت (ع) نشان می‌دهند. کتاب از داستان زندگی نجمه‌خاتون، مادر بزرگوار امام رضا (ع) در جوانی شروع می‌شود و با ولادت حضرت ادامه پیدا می‌کند.
 
دو فصل اول به ماجراهای قبل از ولایتعهدی اختصاص دارد و حرکت امام از مدینه به خراسان، وقایع بین راه، دیدارها و گفتگوهای با اهالی شهرهای مختلف ایران در فصل سوم آمده است. مسئله ولایتعهدی، برخی مناظرات آن حضرت با علما، وقایع سیاسی و شهادت حضرت هم فصل چهارم را تشکیل می‌دهند.
 
نثر کتاب بسیار ساده و روان است، به علاوه نوعی از شاعرانگی هم لابه‌لای سطور پیداست و جملاتی نظیر: «شب بر شانه‌های خراسان سنگینی می‌کرد» را زیاد می‌شود پیدا کرد.
 
فرصت شرکت در مسابقه کتابخوانی «کتاب ماه غریب من» تا پایان ماه صفر اعلام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها