سه‌شنبه ۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶
سقایی: شعر جوان امروز ایلام، مقداری به سمت حاشیه رفته است

حسین سقایی شاعر جوان ایلامی گفت: شعر خوب می تواند رسالت بزرگ خود را در هر قالبی که باشد، انجام دهد.

«حسین سقایی» شاعر جوان ایلامی درخصوص کتاب تازه انتشار یافته اش به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، گفت: از لحاظ تکنیک و محتوای شعر سپید، در میان جوانان و تازه واردهای به این عرصه، هنوز جای کار داریم.
 
این شاعر جوان از انتشار نخستین کتابش گفت:مجموعه شعر«شبیه نخستین انسان» در بردارنده ۳۰ شعر سپید از تجربیات نوجوانی و جوانی من است؛ شعرهایی که هرکدامشان را در فضایی به‌خصوص و تجربه‌ای ناب نوشتم. می‌توانم اذعان کنم که تک‌تک شعرها بخشی از روح من را صیقل داده و هرکدام از آنان برش‌هایی از زندگی من بوده‌اند و پس از صحبت با دوستان و استادانم تشویق شدم که اشعار را در قالب کتاب منتشر کنم.
 
سقایی درخصوص جایگاه شعر آزاد در میان شاعران استان از منظر استقبال، تکنیک و قابلیت‌های محتوایی گفت: در دهه‌های اخیر شاهد گسترش تدریجی شعر سپید و تاثیر این سبک شعری بر ذائقه شاعران و دوستداران ادبیات بودیم. شاعران استان ما نیز همراه با این فضا جلو آمدند و استقبال خوبی در میان شاعران استان در سنین مختلف می بینیم. خوشبختانه که استان ایلام همواره شاعران بزرگ و خوبی در سبک‌های مختلف ازجمله سپید داشته؛ اما باید بگویم که از لحاظ تکنیک و محتوای شعر سپید در میان جوانان و تازه‌واردهای به این عرصه هنوز جای کار داریم.
 
وی در پاسخ به این پرسش که: برای رسیدن به شعر سپید می‌بایست شاعر مرحله سرودن شعر کلاسیک در قالب های مختلف را تجربه کند؛ اما بسیاری از شاعران (عموماً جوان) از این مرحله مهم عبور نمی‌کنند و به واسطه ساده‌انگاری و تقطیع و نگارش سطحی شعرِ پلکانی، خود را به شعر سپید و آزاد می رسانند، این‌گونه آسیب‌شناسی کرد: ما در عصر دیجیتال و رسانه‌های اجتماعی فراگیر زندگی می کنیم. مشخصاً تاثیر چنین سبک زندگی بر ابعاد مختلف انسان قابل لمس است. در اینجا که موضوع مورد بحث ما شعر و مشخصاً شعر سپید است نیز شاهد تاثیرگذاری این اتمسفر دیجیتالی هستیم. ما در این فضا شاهد انسان‌هایی هستیم که می خواهند راه صدساله را یک‌شبه طی کنند و همچنین می‌بینیم که انبوهی از اطلاعات و ارتباطات به وجود آمده؛ اما انسان‌ها به سمت تعمق و ژرف‌اندیشی نمی‌روند. یک مورد از همین عدم عمق بخشیدن‌ها همین مسئله گذر از شعر کلاسیک به عنوان پایه و اساس شعر فارسی و رسیدن زودهنگام به شعر سپید است. لذا شما هر روز در صفحات مجازی و یا حتی محافل ادبی حضوری شاهد و ناظر آثاری هستید که به هیچ عنوان شعر نیستند؛ اما فقط با این توجیه که وزن و قافیه ندارند و یا این که تخیل دارند، شعر سپید نامیده می‌شوند.
 
سقایی درخصوص ویژگی‌ها، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های شعر جوان امروز ایلام گفت: به نظر من شعر جوان امروز ایلام مقداری به سمت حاشیه رفته و شاهد یک رکود در این زمینه هستیم. شاعران استان ما همواره افتخارآفرین و ماندگار بودند و نام و آوازه آنها در سطح کشور با نام ایلام گره خورده؛ اما به دلیل عدم توجه به پرورش نسل جوان شاعران و هدایت صحیح آنها به سمت اصالت شعر که یک نمونه از آن کم‌رونق‌شدن محافل مختلف ادبی و همچنین عدم ارتباط مناسب با شاعران مرکز است، عملاً شاعران جوان استان نتوانسته‌اند ادامه‌دهنده مسیر بزرگان باشند؛ اما توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خوبی در بین جوانان وجود دارد که امیدوارم به‌خوبی هدایت شود.
 
شاعر مجموعه «شبیه نخستین انسان» در پاسخ به این پرسش که «آیا شعر آزاد می تواند ذائقه و التذاذ ادبی و مطالبات ذهنی و اندیشه‌ای  مخاطبان و جوامع هدف را تامین کند؟»، پاسخ داد: بله کاملاً. شعر خوب می‌تواند رسالت بزرگ خود را در هر قالبی که باشد، انجام دهد. این موضوع به‌ویژه برای شعر سپید -که زاییده جهان مدرن است- ملموس‌تر نیز خواهد بود. در ایران -که شعر را عملاً با وزن و قافیه می‌شناسند- هم می‌بینیم که شعر سپید در کنار قالب‌های شعر کلاسیک رشد کرده و توانسته جای خود را بین مخاطبان پیدا کند.
  
این شاعر جون ایلامی در پایان گفت: تاریخ تمدن ایران‌زمین همواره شاعران بلندآوازه‌ای را در خود داشته و شعر یکی از اجزای وجودی هر انسان ایرانی است. شاعران همواره قدر دیده و بر صدر نشسته‌اند. دنیایی که شعر و ادبیات ایجاد می کند، دنیایی آرام، زیبا و قابل زندگی است؛ پس در این زمانه پرتلاطم پیشنهاد من به همه ایرانی‌های عزیز این است که به اصالت‌های خود -که شعر جزو اصلی آنهاست- برگردیم که بتوانیم دنیایی زیباتر را تجربه کنیم.
 
«حسین سقایی» متولد سال 1377 در شهر ایلام دانشجوی اقتصاد است. از سن 14‌سالگی وارد فضای شعر و ادبیات و چندین بار در جشنواره های مختلف استانی و کشوری آثارش برگزیده شده است. به‌تازگی نشر ایجاز مجموعه‌ای از شعرهای کوتاهش را در قالب کتابی با عنوان «شبیه نخستین انسان» منتشر کرده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها