در آیین رونمایی از مجموعه کتاب ششجلدی «نمایش خلاق» مطرح شد: حجم قابل توجهی از دانش بشری در حوزه علوم انسانی ثبت تجربیات است که ما در این حوزه آثار کمی داریم
«نمایش خلاق»؛ سنگبنای فعالیتهای تخصصیتر
در ابتدای این آیین بهزاد رشیدی با اشاره به اینکه مجموعه جهاددانشگاهی هنر دو سالی است که به بحث نمایش خلاق ورود پیدا کرد، اظهار کرد: رویکرد ما در فعالیتها چنین است که معمولا سعی میکنیم ارتباطی در فعالیت پژوهشی و فرهنگی جهاد دانشگاهی وجود داشته و همه در یک راستا باشد. بر همین اساس بحث نمایش خلاق و فعالیتهای آموزشی که از گذشته در مجموعه جهاد دانشگاهی انجام میشد، شروع شد و فکر میکنم حدود یک سال پیش این ایده طراحی شد که تجربه سالیان دراز هرکدام از این استادانی در بحث نمایش کودک و نمایش خلاق داشتند را در یک مجموعه منسجمی گردآوری کنیم.
وی افزود: حدود سه تا چهار ماه بحث تالیف آن انجام شد، ویراستاری کتابها را فداییحسین و ویراستاری محتوایی کل مجموعه را نیز داوود کیانیان انجام داد. تلاش بر این بود که ضمن هماهنگ بودن کتابهای «مجموعه نمایش خلاق» به صورت تک تک نیز قابل عرضه باشد.
رییس جهاد دانشگاهی واحد هنر در پایان سخنان خود با اشاره به این که امیدوارم این مجموعه سنگبنای فعالیتهای تخصصیتر باشد، گفت: تعداد ۲۰۰ نسخه از این مجموعه را چاپ کردیم از این جهت که اگر اشکالی از نظر فیزیکی یا… وجود داشت رفع کنیم و بازخورد مخاطبان را ببینیم و طبق آن اگر تغییراتی لازم بود اعمال کنیم.
تاریخی از نمایش خلاق در ایران
در ادامه داوود کیانیان یکی از مولفان مجموعه «نمایش خلاق» با اظهار خوشحالی از انتشار این شش جلد کتاب عنوان کرد: خوشبختانه درخصوص نمایش خلاق کتابهای زیادی منتشر شده است ولی برای اولینبار است که شش نویسنده، مربی و پژوهشگر در کنار یکدیگر قرار گرفته و از زوایای مختلف درباره این موضوع مینویسند و به همین دلیل هم امکان استقبال از آن زیاد خواهد بود.
او با اشاره به این که به نظر من جهاددانشگاهی حق مهمی برگردن نمایش خلاق و تئاتر کودکان و نوجوانان خواهد داشت، اظهار کرد: اگر به سیر نمایش خلاق توجه کنیم میتوانیم از صد سال پیش از جبار باغچهبان فاکتور بیاوریم که در این حوزه فعالیت داشت؛ اما به صورت رسمی در اوایل دهه ۵۰ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایران اتفاق میافتد؛ با تاسیس مرکز تولید تئاتر کانون مربیانی از دانشجویان دانشگاه هنرهای زیبا استخدام میکنند که اکنون ما یکی از آنها را در کنار خود داریم. به واقع رضا فیاضی از اولین کسانی بود که به کمک همکاران خود در کتابخانههای سراسر کشور این فعالیت را کار میکردند.
این نویسنده ضمن بیان این که بعد از این است که جهاد دانشگاهی خود را نشان میدهد، مطرح کرد: ایشان در کتاب خود در این زمینه و صحبت کرده است و به نظر من یک کتاب تاریخی محسوب میشود که تا به حال چنین کتابی منتشر نشده است. به نظر من این فعالیت در ایران برای اولینبار با ترجمه کتاب «قصهگویی و نمایش خلاق» در سال ۶۱ توسط ثریا قزلایاغ به صورت رسمی تعریف شده و مراحل مختلف آن تبیین میشود.
داوود کیانیان در پایان سخنان خود گفت: امیدوارم و استدعا دارم مسئولان جهاددانشگاهی واحد هنر تنها به انتشار این کتاب بسنده نکنند و به نمایش خلاق و تئاتر کودکان و نوجوانان که صدسال قدمت دارد بیشتر بپردازند.
نشر همزمان شش کتاب از شش کارشناس تئاتر کودک شگفتآور است
رضا فیاضی در بخش دیگری از آیین رونمایی از مجموعه کتاب ششجلدی «نمایش خلاق»، با اشاره به این که نگارش این کتاب را در کیش و در ایامی که تدریس میکردم آغاز کردم، عنوان کرد: بهواقع در پی چیزی بودم که از خود به یادگار بگذارم تا سالها تجربه از بین نرود؛ من اعتقاد دارم که کانونیام از این رو پس از اتمام نگارش و طبق وظیفهای که داشتم آن را برای انتشار به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان ارائه کردم ولی جواب مثبت نگرفتم.
وی در ادامه تصریح کرد: از این ماجرا ناامید شدم تا این که این اتفاق در جهاددانشگاهی رخ داد. البته باید بگویم به شدت شگفتآور بودم که همزمان شش کتاب از شش کارشناس تئاتر کودک و نوجوان منتشر میشود.
او ضمن بیان این که صرفا به چاپ همین کتاب بسنده نکنید، گفت: موسسات بسیاری هستند که کار کودک ونوجوان انجام میدهند، باید با آنها ارتباط برقرار کرد و این مجموعه را به آنها معرفی کنیم. همچنین میتوان کتاب را با تخفیف به این موسسات ارائه کرد تا بچهها بتوانند از آن بهره ببرند. به واقع یکی از مشکلات ما این است که بچههای تئاتر کتاب نمیخوانند از اینرو باید خودمان به سوی آنها برویم و کتابخوانی را به آنها تحمیل کنیم.
«نمابش خلاق» مجموعهای از تجربیات
منوچهر اکبرلو از دیگر میهمانان این آیین رونمایی با بیان این که حجم قابل توجهی از دانش بشری در حوزه علوم انسانی ثبت تجربیات است که ما در این حوزه آثار کمی داریم، اظهارکرد: به واقع کتابهای یکی از افراد مهم تئاتر در حوزه آموزش، استانیسلاوسکی چیزی جز ثبت تجربیات خود نیست. به واقع چنین نبود که کتاب بنویسد و مباحث نظری مطرح کند بلکه گروه تشکیل داد و با آنها تجربه کسب کرد، به نظریات رسیده و نتیجه گرفته و در نهایت آنها را در کتاب جمعآوری کرده است.
وی در ادامه افزود: کتابهایی که پیش از این در حوزه نمایش خلاق منتشر شده بود مباحث نظری را دربرمیگیرد اما این مجموعه شش جلدی ثبت تجربیات افراد است و بهواقع شش نوع نگاه و راه برای فعالیت و موفقیت در حوزه نمایش خلاق در آن دیده میشود و ویژگی که این مجموعه را از دیگر آثار متمایز میکند همین است. در حقیقت با این که موضوع این مجموعه مشترک است اما شباهتی در آن نیست.
«نمایش خلاق» کاربردی است
حسین فدایی حسین نیز ویژگی منحصر به فرد این شش جلد کتاب را مجموعه بودن آن دانست و بیان کرد: درواقع یک جلد کتاب در یک مجموعه بهتر دیده میشود؛ این آثار هرکدام حاصل تجربه یک فرد است، چیزی که به آن نیاز داریم منابعای است که به صورت کاربردی کمک کند که بتوان با بچههای تئاتر کار کرد.
وی افزود: این اثر دیدگاههای مختلفیی را ارائه میدهد و فرد میتواند متناسب با روحه خود، شرایطی که دارد و نوع فعالیت با بچهها اثر مورد نیاز خود را گزینش کرده و مورد استفاده قرار دهد. امیدوارم این اتفاق پلی باشد برای ثبت تجربیات مربیان دیگر تئاتر و شاهد گسترش این مجموعه باشیم.
معلمان منتظر «نمایش خلاق» هستند
در ادامه این مراسم اکرم ابوالمعالی نویسنده و کارگردان تئاتر گفت: اولین روزی که پیشنهاد این کتابها را به بهزاد رشیدی دادم بیشتر بحث ما این بود که آیا این کتابها مخاطبی خواهد داشت؟ و اینکه تا چه اندازه مورد استقبال قرار میگیرد؟ در همان زمان هم تاکید میکردم که مخاطبان این مجموعه مربیان و والدینی هستند که منتظر چنین مطالبی هستند. همچنین در بحث دیگر شاخههای تئاتر کاربردی هم باید این اقدام صورت گیرد زیرا مطمئن هستم که مخاطبان خود را دارند که چشم انتظارند.
اهمیت نویسنده در کنار محتوا
عیسی علیزاده نیز با اشاره به این که بدنه دانشجویی با جهاد مرتبط است، اظهار کرد: همیشه حوزه نمایش مورد توجه ما بوده است و ۱۷ سال جشنواره تئاتر دانشجویی را در تالار رودکی برگزار کردیم که بنا به دلایلی برگزاری آن را از ما گرفتند. از معدود نهادهایی هستیم که از آثار دانشجویی حمایت میکنیم و بعد از برگزاری جشنوارههای دانشجویی تعداد زیادی از کتابها را منتشر میکنیم و همکاری ما همچنان ادامه دارد.
وی همچنین درباره برنامههای جهاد برای ترویج کتابخوانی عنوان کرد: همیشه نقد ما این است که به جای بها دادن به کتاب و معرفی کتاب، نویسندگان را مورد توجه قرار میدهند. نویسنده مهم است اما هدف ما این است که محتوا در کنار نویسنده قرار گیرد. نا مسابقات «دفاع سه دقیقهای» در جهت ترویج کتاب و کتابخوانی برگزار کردهایم و به نظر من همچنین جلسات نقد کتاب در معرفی آثار بسیار تاثیرگذار است.
برگزاری جشنواره فیلمهای اقتباسی
حامد علی اکبرزاده در پایان دیگر این مراسم با بیان این که انتشارات جهاد دانشگاهی هنر کمتر از ۶ ماه است که مجوز چاپ این آثار را گرفته است، بیان کرد: شاید جهاد دانشگاهی قدیمیترین و تنها متولی امر ترویج کتابخوانی در دانشگاهها باشد. برنامههایی مانند جشنواره کتاب سال دانشجویی و پایاننامه سال دانشجویی را داشتیم که مسابقات «پایاننامه سه دقیقهای» و «کتاب سه دقیقهای» نیز به آنها اضافه شده است. در آینده جشنواره فیلمهای اقتباسی را برگزار خواهیم کرد. این جشنواره شامل فیلمهایی است که با اقتباس از آثار ادبی برجسته جهانی ساخته شدهاند.
در پایان مراسم با حضور اهالی هنر و مسئولان سازمان جهاد دانشگاهی از پوستر و مجموعه «نمایش خلاق» رونمایی شد.
نظر شما