شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۳
محمود ابراهیمی مترجم کتاب «اخلاق اسلامی» درگذشت

دکتر محمود ابراهیمی، نویسنده و مترجم توانا، امروز در سن ۸۱ سالگی به دلیل کهولت سن به دیار باقی شتافت و دعوت حق را لبیک گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کردستان، دکتر محمود ابراهیمی در سال ۱۳۱۹ در روستای خلیفان شهرستان مهاباد دیده به جهان گشود. در سال 46 موفق به دریافت مدرک کارشناسی رشته زبان و ادبیات عربی در دانشکده معقول و منقول دانشگاه تهران شد؛ در سال 48 به عنوان دبیر در آموزش و پرورش بیجار استخدام شد و دوره فوق لیسانس و دکتری رشته فرهنگ عربی و علوم قرآن را در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران گذراند.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در تابستان 58   به دانشکده تربیت دبیر سنندج وابسته به دانشگاه رازی کرمانشاه منتقل و به عنوان مدیر آموزشی دانشکده و مدیر گروه رشته زبان و ادبیات فارسی انتخاب شد و به تدریس نیروهای جوان و متعهد منطقه پرداخت .

با ارتقای دانشکده تربیت دبیر به دانشگاه کردستان به گروه زبان و ادبیات عربی در دانشگاه تاسیس و دکتر ابراهیمی به سمت مدیر گروه آن منصوب شد و در دو رشته زبان و ادبیات فارسی و زبان و ادبیات عربی مشغول تدریس و تحقیق شد و سرانجام در سال 83 با مرتبه علمی دانشیاری بازنشسته شد .
 
دکتر محمود ابراهیمی علاوه بر تدریس و مسئولیت‌های اجرایی در دانشگاه از تحقق و پژوهش نیز غافل نبود و بیش از بیست اثر ارزشمند را در زمینه‌های فقه اسلامی، اندیشه‌های اسلامی، اخلاق اسلامی، حقوق زن در اسلام، تعلیم و تربیت و ادبیات عرب از عربی به فارسی ترجمه کرد. 

ابراهیمی در کنار ترجمه و تالیف ده‌ها جلد کتاب در تربیت مدرسان زیادی در سطح کشور نقش داشته است و مترجمی توانا که سالها با خدمت صادقانه در دانشگاه به تعلیم و تربیت دانشجویان زیادی همت گمارد و با ترجمه‌ی کتاب‌هایی در حوزه‌های «فقه»، «عقیده» و «اخلاق اسلامی» توانست به نحو احسن مسئولیت خویش را ادا کند.

آثار دکتر محمد ابراهیمی 
1- ترجمه‌ کتاب سه جلدی "فقه السنّة"، تألیف سیّد سابق مصری که در چهار جلد ترجمه و تا کنون سه بار تجدید چاپ شده است. 
2- ترجمه‌ کتاب "الفقه الميسّر"،  تألیف احمد عیسی عاشور که با عنوان "فقه آسان در مذهب امام شافعی" تا کنون هشت بار تجدید چاپ شده است.
3- ترجمه‌ کتاب "الفقه الشافعی المیسّر بطریقة السؤال والجواب"، تألیف عبدالله بن حسين التیدی که با عنوان "پرسش و پاسخ‌های آسان در فقه امام شافعی" چاپ شده است. 
4-  ترجمه‌ کتاب "أحکام الزواج و الطلاق في الفقه الإسلامي المقارن دراسة مقارنة بالقانون"، تألیف دکتر مصطفی زلمی با عنوان "احکام ازدواج و طلاق در فقه اسلامی".
5- ترجمه‌ کتاب "حِکَم أحکام القرآن"، تألیف دکتر مصطفی زلمی که با عنوان "فلسفه احکام قرآن" ترجمه و منتشر شده است.
6- ترجمه سه رساله‌ "الصلاة والحج والصوم"، تألیف عبدالرزاق نوفل که تحت عنوان "سه فریضه‌ نماز و حج و روزه" چاپ شده است.
7- ترجمه‌ کتاب " المرأة في نظر الإسلام"، تألیف دکتر جمال محمد فقیه رسول که با عنوان "زن از دیدگاه اسلام" ترجمه و چاپ شده است.
8- ترجمه‌ی کتاب "شبهات حول المرأة في الإسلام"، تألیف مصطفی أبوالغیط عبدالحی که تحت عنوان "زن در اسلام و شبهاتی پیرامون آن" چاپ و منتشر شده است.
9- ترجمه‌ کتاب "الأئمّة الأربعة"، تألیف دکتر احمد شرباصی که با عنوان " چهار پیشوای اهل سنت" چاپ شده است.
10- ترجمه‌ کتاب "عقیدة المسلم"، تألیف محمد غزالی مصری که با عنوان "باور راستین اسلامی" ترجمه و تاکنون دوبار چاپ شده است.
 11- ترجمه‌ کتاب "خُلُقُ المسلم"، تألیف محمد غزالی مصری که با عنوان "اخلاق اسلامی" ترجمه و دو بار تجدید چاپ شده است.
 12- ترجمه‌ کتاب "المحاور الخمسة للقرآن الکریم"، تألیف محمد غزالی مصری که با عنوان "محورهای پنجگانه قرآن" ترجمه و منتشر شده است.
13- ترجمه و شرح دیوان "سقط الزند"، أبوالعلای معری که توسط انتشارات دانشگاه کردستان چاپ و منتشر شده است. 
14- کتاب "التعلیم والتربیة الإسلاميّة والتطبيق العملي"، تألیف محمد قطب که با عنوان "تعلیم وتربیت اسلامی و کاربرد عملی آن" ترجمه و منتشر شده است.
15- کتاب "تأثیر الوقت في حياة المسلم"، تألیف دکتر یوسف قرضاوی که تحت عنوان "تأثیر وقت در زندگی مسلمان" ترجمه و چاپ شده است.
16- ترجمه‌ی کتاب "مائة أسئلة حول الإسلام"، تألیف شیخ محمد غزالی مصری.
17- ترجمه‌ی سه رساله از مجموعه اسلامیات خالد محمد خالد با عناوین "کما تحدّث القرآن الکریم"، "کما تحدّث الرسول (1)" و "کما تحدّث الرسول (2)"..

 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها