سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۹
2 کتاب ارزشمند مکتب شیراز رونمایی شد/ شیراز «ژنوم خاتم» دارد

آیین «شب خاتم و ادب» با حضور حجت ایوبی مدیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران و دکتر عبدالمهدی مستکین مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو در باغ جهان‌نمای شیراز برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، در این مراسم که دوشنبه شب با همراهی حیدر اسکندرپور، شهردار شیراز در باغ مصفای جهان‌نما برگزار شد و جمعی از هنرمندان هنرهای سنتی و خاتم این شهر تاریخی حضور داشتند، مرتضی جعفری معاون فرهنگی شهرداری شیراز عنوان کرد: شیراز شهر شکوه نقش‌های دیرینه و خط‌نگاره‌ها؛ شهرِ شعر و ادب که تاریخی بی‌وقفه از فرهنگ و هنر و زیبایی را در خود جای داده است.
 
شیرازی ها همدلی را از سعدی آموختند
مرتضی جعفری شیراز را شهری به قدمت تاریخ ایران و خال رخ هفت کشور خواند و افزود: شیراز، نامی خوش‌آوازه که با نام شعرای بزرگی همچون سعدی، حافظ، سیبویه، خواجوی‌کرمانی و دیگر ستارگان بزرگ زبان و ادب فارسی، گره خورده است. شهری که در آن اعتدال و تدبیر و مدرا را از حافظ و تساهل و نوع‌دوستی و همدلی را از سعدی آموخته‌ایم.
 
وی افزود: شهر عاشقان خاندان ولایت و رسالت، شهر آرامگاه شاهچراغ(ع)، که چون نگینی سبز بر تاریخ و فرهنگ این شهر، می‌درخشد. شیراز، شهر فلسفه ملاصدرا، خوش‌نویسی ابن مُقله، عرفان حسین‌بن‌منصور حلاج و ابن‌خفیف و روزبهان و شیخ کبیر زبان و ادب، ابن‌مقفع و نحو، سیبویه است؛ شهری که بزرگانی چون میرزامحمدصالح و محمدجعفر ادیب شیرازی را به عنوان بنیان‌گذاران مطبوعات در ایران و میرزاجهانگیرخان‌ شیرازی (صور اسرافیل)، اولین شهید مطبوعات ایران را در خود پرورانده است.
 
مدیر سازمان فرهنگی اجتماعی شهردار شیراز در ادامه افزود: شیراز، شهر مکتب ادبی؛ شهر مکتب فلسفی و عرفانی؛ شهر مکتب هنری؛ شهر مدارا و تسامح؛ شهر فرهنگ‌ها و ادیان؛ شهر قومیت‌ها و اندیشه‌ها؛ شهر مهر و آشتی؛ شهر خلاق است. شهری که علاوه بر داشتن جاذبه‌های تاریخی و طبیعی؛ به القاب زیبایی هم‌چون؛ دارالفضل، دارالسلام، دارالمُلک، دارالعلم و ... مزّین بوده است.
 
جعفری در ادامه تصریح کرد: شهری که قابلیت‌های بسیار فرهنگی، هنری، ادبی، مذهبی، تاریخی، معماری و گردشگری آن، مردمانی را درخود پرورانده با اعتدال خلق و خوی و مهربانی و مدارایی که شهره خاص و عام است. به بیانی دیگر؛ فرهنگ شهر شیراز، علاوه بر آنکه از پشتوانه‌های غنی فرهنگی، هنری، ادبی، فلسفی و تاریخی برخوردار است و از این منظر، خوش می‌درخشد، از امتیاز حضور مردمانی پرمهر، رئوف و همدل برخوردار است؛ مردمانی که به شیراز عشق می‌ورزند و برای پویایی و ماندگاری‌اش، سخت می‌کوشند تا متناسب با قابلیت‌های فرهنگی، ادبی، هنری، مذهبی، تاریخی، معماری و شهرسازی این شهر، تاریخ و فرهنگ ملی‌ خود را از گزند حوادث زمان حفظ نموده؛ بر داشته‌هایش بیفزایند و از کاستی‌هایش بکاهند.
 
به گفته جعفری، این همه و بسیاری بیش از این‌ها، ما را بر آن داشته تا با باور به پتانسیل‌های فرهنگی شیراز، دبیرخانه شهر خلاق شیراز را با چشم‌اندازی روشن به راهبردهای توسعه فرهنگی شهر شیراز، پی بریزیم و با پیوستن به شبکه بین‌المللی شهرهای خلاق یونسکو، از سویی از غنای اندیشه، تجربه و دانش جهانی بهره یابیم و از دیگر سوی، داشته‌های سترگ فرهنگی، هنری و ادبی شیراز را در قاب نگاه جهانیان، نقش مدام زنیم.
 
پس از اینکه حسن داناپور و حجت نظریان دو شاعر شیرازی شعرخوانی کردند، سعید نظری، عضو شورای اسلامی شهر شیراز نیز در ادامه با بیان اینکه ذائقه ادبی و هنری هر جامعه منبعث از آن جامعه شکل می‌گیرد، اظهار کرد: زمانی که از سعدی و حافظ و فلسفه ملاصدرا صحبت می‌کنیم، نمی‌شود به آسانی از هنر آنان به آسانی گذر کرد زیر این هنرها به آسانی به دست نیامده است و زمانی مردم با این هنرها زندگی می‌کردند که در هنر آنان متبلور شده است.
 
هنرهای شیراز به وسیله فضای مجازی به دنیا معرفی شوند
سعید نظری با اشاره به هنرهای به‌کاررفته در معماری مساجد و کاشی‌کاری‌های به‌کاررفته در این مساجد گفت: نمی‌شود از این هنرها به آسانی گذر کرد و یا با آمدن تکنولوژی‌های جدید مانند فضای مجازی آنان را فراموش کرد؛ بلکه باید با استفاده از این تکنولوژی این هنرها را به دنیا معرفی کرد.
 
وی با بیان اینکه در سیاست‌گذاری مثبت شورای پنجم که در حوزه فرهنگی شکل گرفت، افزود: در بازدید از برخی از شهرها در هنگام خروج با هدایای هنری آن شهرها روبه‌رو می‌شدیم و ما نیز در همین راستا در اهدای هدایا به میهمانان باید آثار هنری همچون خاتم شیراز را بگنجانیم و یا نسبت به معرفی داشته‌هایی هم‌چون انجیر استهبان و دیگر داشته‌ها به صورت شایسته اقدام شود.
 
نظری در ادامه گفت: باید نسبت به پویایی اقتصاد هنر و رونقی که می‌تواند ایجاد کند، توجه ویژه‌ای داشت.
 
سپس از ۲ اثر خاتم از دست‌ساخته‌های عبدالخالق گلریز خاتمی، هنرمند پیشکسوت هنر خاتم‌کاری رونمایی شد.
 
در ادامه مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو شیراز را شهری خواند که اگر پاریس ژنوم دارد، این شهر دل دارد.

شهری که دل ندارد، هویت ندارد
عبدالمهدی مستکین در عین حال تصریح کرد: اگر شهری از دل خالی شد، هیچ جایی در فرهنگ نخواهد داشت. شهری که دل ندارد، هویت ندارد. شهر شیراز به سان یک «جوز گشن» دارای ریشه است.
 
این عضو کمیسیون ملی یونسکو، تاکید کرد: یکی از معیارهای دلبرانگی شیراز، هنر خاتم است که استاد گلریز خاتمی اندکی از بهشت را در زیبایی شیراز خلق کرده است. خاتم، ژنوم شهر شیراز است.
 
رییس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای شهر شیراز نیز در این مراسم گفت: از سال اول شعار شورای پنجم برپایه فرهنگ‌محوری بود که خوشبختانه تا امروز شهرداری توانسته به رسالت خود در این مورد عمل کند و امیدواریم در شوراهای بعد هم همین رویکرد دنبال شود.
 
مدیران شهری دل ظریف هنرمندان را پاس بدارند
سولماز دهقانی افزود: مدیران در این راستا باید دل ظریف هنرمندان و‌ فرهنگوران را پاس بدارند.
 
وی خواستار تسهیل در راه‌اندازی بازارچه هنر در بافت تاریخی و‌ فرهنگی شهر شد و تصریح کرد: یکی از پروژه‌های اثرگذار ما در این حوزه ایجاد بازارچه هنر در محله سنگ‌سیاه است که آماده بهره‌برداری است که باید به آن توجه شود و اتفاقی که در بافت تاریخی دارد می‌افتد، بی‌مثال است و امروز همه ارگان‌ها برای احیای این بافت پای کار آمدند.
 
 دهقانی با اشاره به برخی اقدامات از جمله نورپردازی بدنه این بافت گفت: یکی از مواردی که می‌تواند این بافت را احیا کند رونق گرفتن اقتصاد محلات تاریخی است چرا که اگر این محلات رونق بگیرند و شهروندان آن منطقه هم توانمند شوند، شاهد احیای این بافت هستیم.
 
عضو شورای شهر شیراز گفت: هم‌چنین امیدوارم که شهر شیراز سال آینده به شبکه شهرهای خلاق بپیوندد. البته در سال قبل مصوبه‌ای داشتیم که شهرداری دبیرخانه شهر خلاق را راه‌اندازی کند که در این راستا تاکنون اتفاقات خوبی رقم خورده است.
 
یادآور می‌شود: در پایان این مراسم هم‌چنین از دو اثر پژوهشی در قالب کتاب با نام «خاتم هنر صلح» اثر نویسندگان مهدی محسنی و مهدی پارسایی و کتاب «گردشگری ادبی» از امیرحسین حکمت‌نیا و اولین دوره آموزشی مسیرهای گردشگری ادبی رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها