جمعه ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۷
اجتهادی نو در بیان و تبیین مسأله معاد در قرآن

کتاب «زندگی پس از مرگ(معاد و قرآن)» اثر سید سلمان صفوی، رئیس آکادمی مطالعات ایرانی لندن اثری تخصصی اما با نثری ساده و روان است که از سوی انتشار «سلمان آزاده» روانه بازار نشر شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) زندگی پس از مرگ از دیرباز از دغدغه‌های اصلی بشر بوده است. به خصوص در دوره سیطره کمیت بر زندگی بشر، ذهن و جان ما هر از گاهی متوجه امر زندگی ابدی و کم و کیف آن می‌شود.

زندگی پس از مرگ واقعیتی شگفت انگیز و حاکی از این است که پس از مرگ کالبد فیزیکی؛ بخش جوهری هویت هر انسان فارغ از دین و ملیت همچنان به زندگی خود ادامه می‌دهد. زندگی پس از مرگ واقعیتی است که بیشتر ادیان از جمله ادیان ابراهیمی‌به آن ایمان دارند. مرگ؛ گذار و سفر روح انسان از مرتبه پایین به مرتبه اعلاست. مرگ نابودی نیست، بلکه انقطاع از عالم مادی و پیوستن به عالم غیب است، مرد صعود پس از هبوط است. مولانا در مثنوی معنوی درباره سفر روح می‌گوید:

از جمادی مردم و نامی‌شدم

وز نما مردم بحيوان سرزدم

 مردم از حیوانی و آدم شدم

پس چه ترسم کی ز مردن کم شدم

 حمله دیگر بمیرم از بشر

تا برآرم از ملایک بال و پر

 بار دیگر از ملک پران شوم

آنچه اندر وهم ناید آن شوم

 ما ز بالاييم و بالا می‌رویم

ما ز دریاییم و دریا می‌رویم



شناخت زندگی پس از مرگ با آموزش چگونگی اداره حکیمانه زندگی این جهانی، انسان‌هارا به این قاعده طلایی توجه می‌دهد که دنیا دار فناست و زندگی ابدی در جهان بالاتر است. مرگ آگاهی موجب میل و شوق انسان عاقل به کردار نیک و اجتناب از رفتار ناپسند می‌شود.

فلاسفه با روش عقلی امکان و ضرورت معاد را اثبات کرده اند، اما بسیاری از نشانه‌های وقوع قیامت و جزئیات زندگی پس از مرگ از طریق عقلی ممکن نیست. قرآن کریم که کلام خداوند است، بهترین منبع شناخت برخی نشانه‌های قیامت و جزئیات زندگی پس از مرگ است.

دراین میان پیرامون معاد از دیرباز كتب متعدد تألیف شده، اما در این کتاب، اصل معاد به عنوان یکی از مفاهیم کلیدی و فراگفتمانی قرآن کریم با روشی نو و جامع نگر با تکیه بر فهم معناشناختی قرآن تبیین شده است.

مهمترین ویژگی‌های این كتاب عبارتند از:

1-رویکرد کل نگر به زندگی پس از مرگ در قرآن کریم

2- تعامل جزء و کل آیات قرآ نی مربوط به معاد با یکدیگر با استفاده از تکنیک سیکل هر منیوتیکی؛ به منظور فهم جامع تر از زندگی پس از مرگ

3- طبقه بندی موضوعی آیات قرآنی مربوط به معاد به عنوان چارچوب کلی فراگفتمان معاد قرآنی

4- بررسی معاد با روش تفسیر قرآن به قرآن

5- تبیین سوره‌هایی که اکثر آیات آنها در ارتباط با معاد است؛ با رویکر كلنگر

 6- استنتاج احکام و پی آمدهای معاند به زبان قرآن برای نخستین بار

 7- شناسایی و تبیین آیات طلایی معاد در چارچوب جهان بینی قرآنی به ترتیب مصحف

 8- تأليف كتاب با رویکرد تقریب مذاهبی و استناد تفسیری به برخی از امهات تفاسير فریقین

9- ارجاع به احادیث تفسیری و تا حد امکان اجتناب از ذکر احادیث ضعيف.

به گفته مولف این اثر، کتاب «زندگی پس از مرگ؛ معاد در قرآن» با زبانی سلیس و روان به صورت مستند با اجتهادی نو در فصل بندی و تفسیر برای جوانان حق جو تألیف شده است. منابع کتاب در دو فرم چاپی و دیجیتالی است. در مواردی که به ذیل آیه ارجاع داده شده، از منابع دیجیتالی استفاده شده، منابع دیجیتالی این تحقیق؛ نرم افزار «نور جامع تفاسیر» و وب سایت www.altafsir.com  است.

این کتاب در شمارگاه 500 نسخه و با قیمت 85000 تومان به علاقه‌مندان عرضه شده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها