یکشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹
«گنجینه گویش‌های ایرانی» به خراسان رسید

کتاب «گنجینۀ گویش‌های ایرانی» (جلد اول مربوط به استان خراسان) منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، کتاب «گنجینه گویش‌های ایرانی» استان خراسان ۱، تألیف دکتر محسن صادقی توسط انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ۴۵۲ صفحه و به بهای ۷۰ هزار تومان منتشر شد.
 
مجموعه حاضر، دربردارنده داده‌های گردآوری‌شده از هفت گویشِ رو به زوال خراسان است که عبارتند از: اردکولی، دشت‌بیاضی، دربندی، وکیل‌آبادی، بجستانی، گاشی و نهالدانی که از میان گویش‌های این دفتر، اَردَکولی و دشت‌بیاضی در خراسان جنوبی و سایر گویش‌ها در خراسان رضوی رواج دارند.
 
در این مجموعه، پس از معرفی مختصر مناطق مورد مطالعه و نشان دادن موقعیت جغرافیایی هر یک از آنها روی نقشه، با هدف آشنایی مقدماتی مخاطب، برخی نکات دستوری گویش‌ها ذکر شده که البته بیان فنی و تخصصی همه خصوصیات مدّ نظر نبوده است.
 

 
گنجینه گویش‌های ایرانی عنوان عمومی مجموعه فرهنگ‌هایی است که نخستین دفتر آن در سال ۱۳۸۴ با عنوان گنجینه گویش‌شناسی فارس، به همّت عبدالنبی سلامی، در فرهنگستان زبان و ادب فارسی منتشر شد.
 
هدف از انتشار «گنجینه گویش‌های ایرانی» صرفا ارائه مواد خام از گویش‌های اصیل ایرانی است که پژوهشگران عرصه‌های گوناگون می‌توانند از جنبه‌های مختلف آوایی، صرفی، نحوی، واژگانی و معنایی آن‌ها را بررسی قرار کنند و به‌خصوص زبان‌شناسان و مردم‌شناسان از آن بهره بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها