سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۷
کتابی درباره زندگی شهید قانع در مشهد رونمایی شد

کتاب «بر مدار مهتاب عاشقی» روایت زندگی شهید حسین اصغر قانع گلیان، رئیس فقید زندان‌های مشهد رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، کتاب «بر مدار مهتاب عاشقی» به سیره عملی و زندگینامه شهید حسین اصغر قانع گلیان می‌پردازد؛ شهیدی که رفتار و سلوکش باعث شد تا بیش از 700 فرد زندانی را مورد اصلاح و تربیت خویش قرار دهد. شهید قانع در چند ماه پایانی عمرش رئیس زندان مرکزی مشهد بود. کتاب «بر مدار مهتاب عاشقی» روز گذشته با حضور مولف و مدیرکل زندان‌های خراسان رضوی در محل ساختمان اداره کل زندان‌های خراسان رضوی در مشهد رونمایی شد.
 
نام شهید قانع را در اطراف و اکناف زندان مرکزی مشهد زیاد شنیده‌ایم و بلوار منتهی به زندان مرکزی مشهد نیز به همین نام مزین شده است؛ اما به جرات می‌توان گفت کسی اطلاعی از سیره و زندگینامه وی ندارد، این موضوع همان خلائی بود که نویسنده این کتاب را مجاب کرد تا در خصوص شخصیت و سیره شهید قانع  تحقیقات میدانی خود را شروع کند و این اثر را خلق کند.
 
علیرضا اسدی متولد 1356 نویسنده و پژوهشگر هنرهای نمایشی است که تاکنون در حوزه ادبیات نمایشی کتابی با نام «روشنا» را به رشته تحریر در آورده است، این بار در حوزه‌ای متفاوت قلم می‌زند و زندگینامه شهید حسین اصغر قانع گلیان را در کتابی با عنوان «بر مدار مهتاب عاشقی» به رشته تحریر درآورده است.
 
اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا می‌گوید: در حوزه نقد و پژوهش‌های هنری تالیفاتی داشتم که در نشریات و مجلات معتبر به چاپ رسیده است و با توجه به تخصصی که در زمینه هنرهای نمایشی دارم، بیشتر فعالیت‌های من در عرصه مطبوعاتی و نگارش و تالیف کتاب در حوزه هنرهای نمایشی خلاصه می‌شود؛ به‌طوری‌که در سال 1384 به عنوان پژوهشگر برتر استان خراسان رضوی در زمینه ادبیات نمایشی  از طرف آستان قدس رضوی انتخاب شدم.
 
وی در ادامه با اشاره به هدف و انگیزه خود از تالیف این کتاب می‌گوید: شهید حسین اصغر قانع زمانی‌ که به شهادت رسیدند، رئیس زندان مرکزی مشهد بود و با توجه به اینکه سالیان متمادی از شهادت این بزرگوار می‌گذشت، اما بین مردم شناخته شده نبودند، لذا تصمیم گرفتم جهت شناساندن بیشتر این شهید به عموم مردم کتابی در حوزه معرفی سیره ایشان تالیف کنم.
 

 
نویسنده کتاب «بر مدار مهتاب عاشقی» با بیان اینکه تحقیق و تالیف این کتاب حدود 9 ماه طول کشید، اضافه کرد: سعی کردم تنوع ساختار کتاب را به نحوی طراحی کنم که برای خواننده ملال‌آور نباشد، این کتاب در 160 صفحه در 9 فصل جداگانه تشکیل شده است که توسط انتشارات آراد توس به چاپ رسیده است.
 
وی  در خصوص تبیین  فصل‌های کتاب نیز می‌گوید: فصل اول به زندگینامه شهید قانع پرداخته شده است، فصل دوم با عنوان از نگاه یاران، خاطراتی است که دوستان شهید قانع نقل می‌کنند، فصل سوم با عنوان نامه‌ها  به بررسی نامه‌هایی که زندانیان برای وی می‌نوشتند پرداخته شده است، فصل چهارم نامه‌هایی که همسر شهید قانع برای ایشان می‌نوشتند، آمده است، فصل پنجم به وصیتنامه شهید قانع پرداخته شده است که دارای نکات ارزنده‌ای است، فصل ششم  با عنوان  یادها و خاطرات، فصلی است که برای خواننده کتاب جذابیت دارد و خاطراتی است که از زبان همکاران و اطرافیان این شهید بزرگوار بیان شده است، فصل هفتم با عنوان فصل آیینه جراید تمام آنچه در اسناد و جراید از شهید قانع به یادگار مانده است، فصل هشتم  به تصاویر و اسناد پرداخته شده است و فصل نهم نمایه کتاب است.
 
نویسنده کتاب «بر مدار مهتاب عاشقی» با بیان اینکه تحقیق در مورد شهید قانع با سختی‌ها  و مشکلاتی روبرو بود، یادآور می‌شود: چهار سال بعد از شهادت ایشان، همسر و فرزند این شهید بزرگوار توسط منافقین شهید شدند و برادر شهید قانع هم در درگیری با اشرار به شهادت رسیده و اینگونه بود که هیچ بازمانده‌ای از خانواده ایشان نمانده بود، لذا دسترسی به اطلاعات خیلی مشکل بود و تحقیقات میدانی محدود بود و در نهایت توانستم از همکاران ایشان که بازنشسته بودند اطلاعاتی کسب کنم.
 

 
اسدی با بیان اینکه شهید قانع نمونه یک الگوی تربیتی منحصر به فرد است ادامه می‌دهد: ارتباط ساده و صمیمی شهید با مخاطب خود در زندان خصیصه اصلی وی است به گونه‌ای که خیل عظیمی از افرادی که در تشییع جنازه ایشان حضور داشتند همان افرادی بودند که توسط ایشان ارشاد شده بودند و به آغوش جامعه بازگشته بودند، تلاش و مجاهدت شهید قانع در ارتباط تزکیه و نفوس زندانیان خصیصه دیگر ایشان بود و موید این مطلب نامه‌هایی است که حتی پس از شهادت ایشان زندانیان برای او می‌نوشتند.
 
نویسنده کتاب «بر مدار مهتاب عاشقی» در پایان عنوان کرد: این کتاب تلاشی است در جهت ادای دین به این شهید والا مقام که از سر ارادت به آن همه مجاهدت به زیور طبع آراسته شده است و امید است این میراث گامی کوچک برای احیای نام و خاطره این شهید به حساب آید.
 
همچنین سعید جان‌فدا مدیرکل زندان‌های خراسان رضوی در آیین رونمایی از این کتاب در خصوص شخصیت والای شهید قانع گفت: شهید قانع سابقه مدیریت زندان مشهد را داشتند و مدتی را هم به عنوان دادیار ناظر زندان انجام وظیفه می‌کردند اما توجه و اهتمام اصلی این شهید فعالیت فرهنگی با زندانیان گروهکی و معاند در آن زمان بوده است.

وی افزود: در آن زمان که گروهک‌های مختلف مردم را هدف قرار داده بودند و ترورهای سنگین اتفاق می‌افتاد شهید قانع معتقد بودند حتی اینگونه افراد را هم باید هدایت کرد و به آغوش جامعه برگرداند، در بین زندانیان افرادی بودند که پس از ارشادهای شهید قانع توبه کرده بودند لذا منافقین به علت همین فعالیت‌های فرهنگی شهید قانع، وجود وی را خطری برای گروهک‌های منافقین دید لذا به صورت ناجوانمردانه آن بزرگوار را ترور کرد.
 

 
مدیرکل زندان‌های خراسان رضوی در خصوص کتاب «بر مدار مهتاب عاشقی» بیان کرد: مجموع این خاطرات که ابعاد مختلفی از زندگی شهید را به تصویر کشیده است الگوی عملی خوبی است برای افرادی که در مجموعه زندان‌ها فعالیت می‌کنند، شهید قانع معتقد بودند غذای زندانی و کارکنان زندان نباید متفاوت باشد و همه باید از یک نوع غذا تناول کنند، این روحیه عدالت جویی شهید را به تصویر می‌کشد، از ثمرات فعالیت‌های ایشان این است که هم اکنون یکی از اولویت‌های امور زندان‌ها این است که ضمن کیفیت مناسب غذا باید پرسنل هم از همان غذا تناول کنند.
 
جان فدا بیان کرد: پیام روشن ما به عنوان رسالت اصلی در زمینه فرهنگی این است اگر مجموعه زندان‌ها و مددجویان با کتاب مانوس بشوند و به مرحله‌ای برسند که خودشون تالیف داشته باشند ما از آنها حمایت می‌کنیم و تالیف آنها به مرحله چاپ خواهد رسید.
 
اضافه می‌شود، شهيدحسين اصغر قانع در سال 1336 در خانواده‌‏اى مذهبى در روستاى گليان از توابع شهرستان شيروان متولد شد. تحصيلاتش را در حالى كه از نعمت پدر محروم شده بود با موفقيّت كامل دنبال كرد و استعداد فوق‌العاده او سبب شد تا پايه‏‌هاى تحصيلى دوم و سوم را در يك سال بگذراند. همزمان با تحصيل در دبستان، براى چراى گوسفندان راهى دشت و بيابان می‌شد و در سكوت طبيعت به مطالعه كتاب می‌پرداخت. در همان زمان كتابخانه‌‏اى در روستاى زادگاهش تأسيس کرد و كتاب‌هاى مورد نياز را از شهر به روستا می‌آورد. شهيد قانع با پيروزى انقلاب ابتدا در كميته مشغول شد و سپس به سپاه پيوست. در همان سال جهت ادامه مبارزه، به كشور ستم ديده افغانستان عزيمت كرد. شهيد حسين قانع در سال 60 ازدواج نمود و با وجود فعاليت‌هاى مبارزاتى، در سال 1362 در رشته تاريخ دانشگاه فردوسى مشهد پذيرفته شد. همزمان در سمت داديار ناظر زندان دادسراى انقلاب اسلامى ارتش نيز انجام وظيفه مى كرد و رسيدگى به امور زندانيان را به عنوان بخشى از اوقات پر بركت خود قرار داده بود. شهيد قانع پنج سال پايانى عمر خود را به صورت شبانه‌روزى در خدمت زندان گروهكى صرف کرد و در چند ماه پايانى عمرش مسئوليت رياست زندان مركزى مشهد و اجراى احكام دادسرا را بر عهده‏ داشت. سرانجام پس از سال‌ها فعاليّت و انجام وظيفه در سمت‌هاى مختلف در روز دوازدهم دی‌ماه سال 1365 با تير نفاق منافقان كوردل در مشهد به شهادت رسيد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها