سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۳
کتاب‌های نفیس شناسنامه کشور هستند

ناصر میرزایی معتقد است که: کتاب‌های نفیس شناسنامه فرهنگ و هنر ایران هستند و ما می‌توانیم با انتشار این کتاب‌ها و ارسال آن‌ها به سراسر دنیا فرهنگ و هنر خود را به جهانیان عرضه کنیم.

ناصر میرباقری مدیر انتشارات فرهنگ و هنر گویا در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به تاثیر افزایش قیمت کاغذ و مقوا بر تولید کتاب‌های نفیس گفت: اکنون بعد از ۴۰ سال فعالیت در حوزه انتشار کتاب‌های ایران‌شناسی، معماری، تمدن و تاریخ ایران به دلیل گرانی مواد اولیه تولید این آثار با افت بسیار زیادی همراه بوده است.
 
وی افزود: این کتاب‌ها چون اغلب تصویری هستند باید از مقوا و کاغذ با کیفیت و مناسب برای آن‌ها استفاده کرد و نمی‌توان سراغ کاغذهای نامرغوب و بی‌کیفیت گرفت.
 
میرباقری با بیان اینکه تولید این آثار با مشکل صددرصدی روبه‌رو شده است، توضیح داد: از سوی دیگر کاغذ دولتی به کتاب‌های هنری و نفیس اختصاص داده نمی‌شود و اگر بخواهیم مشکلاتی مثل قرنطینه و عدم حضور گردشگران به کشور، همچنین تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها اشاره کنیم، باید بگویم که وضعیت کسب و کار در این بخش تقریبا از بین رفته است.
 
وی در این زمینه یادآور شد: تمام تلاش خود را انجام می‌دادیم که بهترین کتاب‌ها و آثار فرهنگی و هنری را منتشر کنیم و حتی از 10 سال قبل آثار استاد فرشچیان را نیز ما منتشر می‌کردیم و از انتشار این آثار معمولا از سوی سازمان‌ها و نهادهای مختلف حمایتی نمی‌شود و خریداری نمی‌کنند و معتقدند که کتاب تشریفاتی است؛ درحالی که همین آثار به‌عنوان هدیه به روسای کشورهای مختلف اعطا می‌شود.
 
میرباقری با اشاره به عدم حمایت از انتشار آثار نفیس گفت: این درحالی است که کتاب‌های نفیس شناسنامه فرهنگ و هنر ایران هستند و حمایت از تولید این آثار باید جدی گرفته شود زیرا ما می‌توانیم با انتشار این کتاب‌ها و ارسال آن‌ها به سراسر دنیا فرهنگ و هنر خود را به جهانیان عرضه کنیم.
 
وی با بیان اینکه این‌روزها تامین هزینه پرسنل دفتر و چاپخانه کار بسیار سختی شده است، ادامه داد: اگر همین روند ادامه پیدا کند به دلیل اینکه نمی‌توانیم حقوق کارکنان را بدهیم مجبور به تعطیلی چاپخانه‌مان هم بشویم، از یکسال قبل هم در شرایط کرونایی مقاومت کرده و کارمندان خود را حفظ کردیم ولی نمی‌دانیم تا سه – چهار ماه آينده می‌توانیم این روند را ادامه بدهیم یا نه.
 
میرباقری همچنین انتشار کتاب با توجه به شرایط کنونی بازار را به صرفه ندانست و گفت: با توجه به قیمت‌هایی که در بازار وجود دارد و هر بند کاغذ تحریر به بالا ۶۵۰ هزار تومان رسیده و کاغذ گلاسه کیلویی ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان رسیده توان انتشار کتاب‌های نفیس بسیار کاهش پیدا کرده زیرا به سرمایه‌گذاری بالایی نیاز دارد.
 
وی تاکید کرد: از سوی دیگر بازار هدف هم کشش خرید کتاب‌ها با قیمت‌های خیلی بالا را ندارند بخصوص کتاب‌های هنری که هیچ‌گونه یارانه‌ای در دولت و بخش‌های مختلف برای آن در نظر گرفته نشده است.
 
میرباقری با اشاره به فعالیت ۱۰ ناشر در حوزه کتاب‌های نفیس و هنری، عنوان کرد: تا جایی که اطلاع دارم همه ناشران فعال در این حوزه‌ ماه‌ها است که تولید کتاب‌ هنری ندارند و دست نگه داشته‌‌اند تا شرایط به وضعیت ثابتی برسد و سپس برنامه‌ریزی کنند.
 
وی افزایش قیمت را فقط مختص کاغذ ندانست و گفت: در حوزه لیتوگرافی هم ما با مشکل روبروییم زیرا الان هر ورق زینک حدود ۱۰۰ هزار تومان شده است و برای کتاب‌های هنری و نفیس نیز که گاهی ده رنگ هستند  حدود ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان هزینه لیتوگرافی باید بپزداریم که اصلا به صرفه نیست.
 
میرباقری در پایان صحبت‌های خود اظهار امیدواری کرد که در آينده نزدیک شرایط اقتصادی کشور در آينده نزدیک تغییر کند و نتیجه آن به نفع همه مردم بخصوص اهالی نشر و ناشران باشد تا بتوانند خوراک فکری و روحی مردم را تامین کنند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها