جمعه ۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۳
پروژه ناتمام ساخت موزه تالکین در محل زندگی‌اش/ هالیوودی ها ناکام ماندند

ماه دسامبر سال گذشته میلادی کمپینی از سوی علاقمندان به ادبیات برای خرید خانه قدیمی متعلق به جی. آر. آر. تالکین تشکیل شده بود که ظاهراً گفته می‌شود این کمپین با شکست روبرو شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، ماه دسامبر سال گذشته میلادی کمپینی از سوی علاقمندان به ادبیات برای خرید خانه قدیمی متعلق به جی. آر. آر. تالکین تشکیل شده بود که ظاهراً گفته می‌شود این کمپین با شکست روبرو شده است. جان رونالد روئل تالکین نویسنده، شاعر، زبان‌شناس و استاد دانشگاه بریتانیایی بود که بابت آثار خیال‌پردازی حماسی‌اش شناخته می‌شود. از معروف‌ترین کتاب های او می‌توان به هابیت و ارباب حلقه‌ها اشاره کرد.
 
او از سال ۱۹۲۵ تا ۱۹۵۹، استاد زبان‌شناسی تاریخی در دانشگاه آکسفورد بود و خانه قدیمی‌اش هم جاده نورتمور منتهی به منطقه آکسفورد واقع شده است. سال گذشته این خانه برای فروش به حراجی گذاشته شده بود ولی علاقمندان به ادبیات اعلام کردند که می‌خواهند برای خرید این خانه کمپین تشکیل دهند.
 
حتی چند تن از بازیگران هالیوودی مجموعه فیلم‌های سینمایی ارباب حلقه‌ها مثل ایان مک ‌کلن و مارتین فریمن بازیگران نقش بیلبو بگینز و گاندولف نیز برای خرید خانه پیش‌قدم شدند؛ ولی ظاهراً این کمپین با شکست روبرو شده است. قیمت خانه قدیمی تالکین چهارونیم میلیون پوند اعلام شده بود.
 
بنیاد تالکین پیش از کمپین بازیگران هالیوودی اعلام کرده بود که این خانه نیازی به محافظت ندارد چون قابلیت تبدیل شدن به موزه را ندارد. کمپین جمع‌آوری کمک برای خرید خانه قدیمی تالکین خودش اعلام کرده است که در نظر دارد جای دیگری را برای ساخت موزه تالکین تهیه کند چون میزان مبلغ کافی برای خرید خانه جمع نشده است.  
 
تالکین، علاوه بر کتاب‌های یادشده -که معروف‌تر و شناخته‌شده‌تر هستند- آثار داستانی دیگری به نام‌های ماجراهای تام بامبادیل، راه پیوسته تا آن سو می رود و ‌فرزندان هورین، نوشته است که عمدتاً پس از مرگش منتشر شدند. این کتاب‌ها در مورد موضوع‌هایی هستند که آنها را رشته‌افسانه می‌نامند و در اصل اسطوره‌شناسی خیالی برای گذشته دور زمین است.
 
او علاقه فراوانی به ساختن زبان‌های علمی یا فراساخته داشت. او شاید تنها کسی باشد که ۱۵ زبان ساخته ‌است؛ تالکین در جایی گفته بود که انگیزه‌اش از نگارش کتاب‌های تخیلی مانند ارباب حلقه‌ها و ساختن سرزمین میانه این بوده ‌است که زبان‌های فراساخته او در آن صحبت شود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها